• 1
  • 2
2004-11-03, 15:40
Medlem
Är det någon som vet hur det funkar med om man nyttjat en drog utomlands där det är tillåtet men åker fast i Sverige och har det i urinet, kan man då bli dömd för narkotkabrott här????
Jag har ju inte haft några droger i Sverige och inte använt några!!!!

Själv så var jag i köpenhamn och festade men blev tagen i Sverige, fick nu ett strafföreläggande för att det var spår av Kokain i urinet och ska betala 9500kr i böter!!!!!!

Jag tycker att det är rätt så sjukt eftersom det är inte olagligt att vara påverkad i Köpenhamn eller använda droger för eget bruk men att jag kan bli dömd för det här eftersom jag inte gjort något brottsligt mer än att varit på krogen!!!

Hoppas någon råkat ut för detta och kan ge mig råd!!!!!

Tack på förhand
Citera
2004-11-03, 16:00
Medlem
Porrpojkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johan_77
Är det någon som vet hur det funkar med om man nyttjat en drog utomlands där det är tillåtet men åker fast i Sverige och har det i urinet, kan man då bli dömd för narkotkabrott här????
Jag har ju inte haft några droger i Sverige och inte använt några!!!!

Själv så var jag i köpenhamn och festade men blev tagen i Sverige, fick nu ett strafföreläggande för att det var spår av Kokain i urinet och ska betala 9500kr i böter!!!!!!

Jag tycker att det är rätt så sjukt eftersom det är inte olagligt att vara påverkad i Köpenhamn eller använda droger för eget bruk men att jag kan bli dömd för det här!!!!

Hoppas någon råkat ut för detta och kan ge mig råd!!!!!

Tack på förhand

Inte faan kan du få böter för att du har spår av droger i urinen?? Jag lämnar regelbundna urinprover o dom gånger jag haft spår av droger i urinen har jag iallafall inte fått böter...
Citera
2004-11-03, 16:11
Medlem
Enligt narkotikastrafflagen 1§ 6. är bruket straffbart (ringa narkotikabrott, max 6 månaders fängelse).
Eftersom du hade spår av narkotika i urinen pågår själva bruket inom riket.

Den som lämnar positiva urinprover hos socialtjänsten lyder under deras sekretess.
De ska enbart anmäla brott där straffet är minst två års fängelse.

(Jämför med fulla lastbilschafförer som kör av estlandsfärjan... dom har krökat utomlands men begår brott dagen efter i Sverige.)
Citera
2004-11-03, 16:13
Medlem
Klickens avatar
Har inte varit med om något liknande. Men rent hypotetiskt så är jag inte förvånad av att du fått böter. Det är olagligt att inneha narkotika i Sverige och om du har det i kroppen så innehar du ju drogen.
Citera
2004-11-03, 16:18
Medlem
Ska du inte göra en till tråd? Du har ju redan gjort en i Centralstimulantia.
Citera
2004-11-03, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ Tonï
Ska du inte göra en till tråd? Du har ju redan gjort en i Centralstimulantia.
Å en i Kriminoligi & Juridik.
Citera
2004-11-03, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .LA.
Å en i Kriminoligi & Juridik.

->
Citera
2004-11-03, 16:30
Bannlyst
Det stämmer precis som L.A säger, har du det i blodet så åker du på ringa ifall polisen tar dig.

MVH/ M.
Citera
2004-11-03, 16:57
Medlem
Vintersömns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johan_77
Synd att det inte går att slänga på ytterligare 9500 kr på den summan i :spam:-böter.
Citera
2004-11-03, 18:29
Medlem
Andans avatar
Du får för ringa narkotikabrott om du har i kroppen. Det va väl för ca 7-8 årsen den började gälla om jag inte har helt fel.
Citera
2004-11-03, 18:36
Medlem
nyblads avatar
Men vilka böter då!

Äre dagsböter?
Vafan har du då för lön egentligen?

Fy fan 10 papp för att ha varit påtänd, herrejävlar!
Citera
2004-11-03, 18:45
Bannlyst
Då måste du ha rätt bra inkomst va? de räknar väl ut böterna efter vad man tjänar. har svårt att tänka mig så mycket böter om man är tidigare ostraffad samt tjänar dåligt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in