2004-11-03, 14:58
Bannlyst
Jag har lånat en (bra) kamera av mina föräldrar, en Olympus Camedia C-720. Jag har testat diverse inställningar och så.. Kom gärna med tips hur det kan bli bättre bilder, eller är dessa bra?

http://netfree-network.com/host/dott...oto/index.html

Nytt galleri
http://netfree-network.com/host/dott.../untitled.html
Citera
2004-11-03, 15:07
Medlem
hagge3s avatar
Härliga bilder!

Gillar färgbilderna på din fru(?) när det är en Lönn bakom, fina färger.
Även dom svartvita var fina. Men testa att experimentera lite, hon behöver ju inte vara i mitten på varje bild. Du kan placera henne på olika positioner i bilden. Hon kan även vara sittandes o.s.v.

Men mycket fint, och kul dokumenterat!
Citera
2004-11-03, 15:32
Bannlyst
Ok, det skall jag tänka på, och tack för kritiken! Tycker du att man skall behöva ändra färginställningar i efterhand (i photoshop) eller skall man ha "orginal"? Vilken ISO är bäst att använda vid inomhus / utomhus ?
Citera
2004-11-03, 16:27
Medlem
leffes avatar
Jag tycker det är bäst att alltid fota i färg och sedan göra ev sv/v i Photoshop.
Ska man göra förändringar i p-shop så är väl det vanligaste "milda" åtgärdspaketet att ändra Levels (nivåer) och köra lite USM (unsharp mask).

Bilderna i sig var fina; jag håller med om att du med fördel kan testa runt lite med bildkompositionen. En bild upplevs ofta som mer intressant om "fokuspunkten", det viktigaste i bilden, inte ligger i mitten utan ex.vis i det gyllene snittet (grovt räknat 1:3).
Citera
2004-11-03, 16:32
Medlem
Acquiences avatar
Jag gillar bilden på fågeln
Men det kan betyda lite vad som helst för jag är ingen freak på ämnet precis

Aja jag tycker den var clean
Citera
2004-11-03, 16:46
Medlem
Ankan i vattnet och S/v bilden med taggtråd vid vattnet va riktigt sjyssta, Syns att det är en bra kamera jävligt skarpt och clean.
Citera
2004-11-03, 18:44
Bannlyst
Hur lägger jag focus då? Kameran autofocuserar vid mittpunkten, om jag vill plåta med tex min sambo vid sidan, då vill kameran gärna fokusera på bakgrunden, (se exempel http://netfree-network.com/host/dotte/fokus.jpg)

Jag brukar ibland ändra levels, men har ej använt unsharp mask
Citera
2004-11-03, 21:47
Medlem
leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dotte
Hur lägger jag focus då? Kameran autofocuserar vid mittpunkten, om jag vill plåta med tex min sambo vid sidan, då vill kameran gärna fokusera på bakgrunden.
Är väl samma som på de flesta småbildskameror:
Sikta på objektet du vill ha fokus på
Tryck lätt på avtryckaren, fokus låses
Håll kvar det lätta trycket, komponera bilden
Tryck av
Citera
2004-11-03, 22:21
Medlem
Asleeps avatar
Ser ut som de vanliga bilderna av en amatörfotograf som köpt sig en hyffsad kamera. Taggtrådsbilden var dock rätt schysst. Det du framför allt bör tänka på är hur du komponerar bilderna, det är svårt som fan men ju mer bilder man tar desto mer känsla för det får man. Låna en bok om det på biblioteket kan vara en idé, ska nog göra det själv när jag orkar springa iväg och köpa ny film till kameran.
Citera
2004-11-03, 23:37
Bannlyst
De första svrtvita bilderna på din fru (?) tycker jag inte var särskilt bra skärpa i. Höstbilderna på henne var ok, dock var det första kortet på henne där, något överexponerat.
Citera
2004-11-04, 00:11
Medlem
En del mkt fina bilder!

Jag har själv tricksat lite och upptäckt att bakrunden spelar mycket större roll än man kanske tror. Har tagit bilder på tjejkompisar med en gammal rullgardin som bakgrund. Resultatet har blivit mkt lyckat med rätt ljus , och modellerna har vara nöjda!

Den som känner sig manad som modell är välkommen att höra av sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in