2011-07-12, 18:19
Medlem
Ett problem som inte går att lösa så att säga, i mina ögon.

Min syster har en probook 4510s, med windows 7 och novell.
Hon kom till mig då jag är en väldigt bra problemlösare, men detta går fan inte att lösa.
Hon avinstallerade novell. Nu när windows startar så kommer WINDOWS loading skärmen, sedan en ruta som säger att filen NWgina.dll för inloggningsgränssnittet inte kunde laddas, vilket är novells version av MSgina.dll.

Jag har som bäst lyckats komma in i felsäkert läge. Ändrat tillbaka till MSgina.dll
Men så fort jag sen startar om datorn så är det återställt till så som det var innan min "fix".

Jag är inne på administratör, men det verkar inte hjälpa något dugg.
Kan inte installera om windows heller för den delen, bios har något lösenord. Så boot med CD finns inte tillgängligt, endast boot genom harddrive.

Hur ska man gå tillväga här då?
Citera
2011-07-12, 19:14
Medlem
sommarlovs avatar
Naturligtvis är det bästa att använda Google för att ta reda på hur man tar bort Bios-lösenordet, och sedan installerar om.
Citera
2011-07-12, 19:15
Moderator
Protons avatar
Du behöver ju inte nödvändigtvis starat från cd för att installera om windows, det räcker med att du kan starta installationen inifrån windows så kommer installationsprogrammet sköta resten av dej. Kolla om du kan få igång windowsinstallationen från felsäkert läge med andra ord.
Citera
2011-07-12, 20:05
Medlem
Jag har inte lyckats installera windows xp på datorn från felsäkert, inte heller kan jag skapa nya partitioner eller radera den gamla.
Ursäktar skrivfelet. Det är alltså XP på datorn.

Har försökt hitta sätt att återställa BIOS lösenordet men jag lyckas inte.
Tog bog det lilla runda batteriet i 5 min, satte tillbaka den.
Datorn gjorde en BIOS recovery..

Så det funkar inte, har inte lyckats med program, eller andra sätt. Kan inte få reda på vilket BIOS som sitter inne i laptopen. Endast 68Z eller något liknande är det jag får fram..

Det kan ju ha default password, finns flera hundra att välja mellan - men vet man bios modell så är det lättare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in