Citat:
Ursprungligen postat av
Sado
Jag började med denna. Lågbudgetalternativet är bra om man inte riktigt vet vad man vill göra med sitt teleskop. Köpte sedan en adapter till min systemkamera och provade att fota Jupiter, Månen och Solen. Konstaterade snabbt att det är astrofoto jag vill pyssla med och nu sitter jag med ett Celestron C8 på en CG-5 goto-montering. Kommer nog att köpa en mindre refraktor också för att fota med mindre brännvidder.
Att ge sig på dyra grejer på en gång bör man nog bara göra om man är säker på vad det är man vill ha.
Som så många andra i den här tråden så är jag en nybörjare som intresserar mig av att titta på stjärnhimlen och vill nu ta det till nästa nivå och införskaffa ett teleskop.
Intresset är främst att titta på de närmsta planeterna, månen, Jupiter, o.s.v. men är också intresserad av att fotografera med min systemkamera, dock i andra hand.
Jag var först inne på ett SKYLINER-200P baserat på inläggen i tråden och har pratat lite med Astrosweden kring det. Svaret jag fick var i form av att en Skyliner är ett bra nybörjarteleskop för att titta på stjärnor men det går inte alls att fotografera med Dobsonteleskop utan rekommenderade istället ett EXPLORER-130 med motor om man helst vill fotografera, men med nackdelen att man ser mindre detaljer.
Nu vill jag ju titta själv i första hand, så jag lutar nog åt SKYLINER-200P men undrar, ni som har provat att fotografera med Dobsonteleskop, är det ohållbart p.g.a. avsaknaden av motor?
Om jag tar ett 130mm med motor istället för 200mm, kommer det bli några bra foton förutom av månen, rent detaljmässigt om ni förstår vad jag menar?
Visst vore det bekvämt med motor men min första tanke är att kunna titta och se bra, fotografering är mer som en sidogrej. Samtidigt, vem vet, visar det sig vara väldigt roligt att fotografera så kommer man kanske uppgradera till ett teleskop som är mer anpassat för det i framtiden.