2014-05-15, 16:08
Medlem
pok?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malkinson
Skulle du kunna länka en bra kikare samt stjärnatlas?

Stjärnatlas är väl lite onödigt idag, när vi har stellarium och alla andra möjliga program som du kan ha i datorn/smartphonen.
Citera
2014-06-23, 20:45
Medlem
jagsomundrars avatar
Jag har inhandlat ett teleskop som är till för glada amatörer som jag. Jag tänker inte gå in stenhårt för det men vill ändå lära mig lite och ha det som en kul hobby.

Mitt teleskops egenskaper är:
Förstoring 45-675ggr
Linsdiameter 114mm
Brännvidd 900mm
3st okular 20, 12,5, 4 mm
Barlowlins – 2 ggr förstoring
Sökarsikte
Justerbart stativ i aluminium

Nu till min undran då; Hur mycket kommer jag kunna se? Är det här ett ganska dåligt teleskop eller kommer det att funka för mig?

Sen skulle jag vara tacksam om någon som är lite kunnig kan skriva ner lite "bra att veta" tips till mig
Citera
2014-06-25, 00:56
Medlem
Teleskop till balkongen. Jag såg precis bilder av ett Takahashi FSQ-106EDX,
som jag antar är nåt slags teleskop med inbyggd kamera, nej? Hursomhelst
så såg bilderna bra ut.

Jag skulle vilja ha ett teleskop som är enkelt att hantera,
det ska inte väga mer än några tiotals kilo, eftersom jag själv blir att
bära det in och ut från balkongen. Min syn är heller inte sådär värst imponerande
och jag använder ju glasögon, vet inte hur det påverkar.

Om jag kan fota är det bra, eller om man kör på en separat kamera.
Mitt utgångspris får lov att hamna på några tiotusen ( eller mer, men
det jag vill säga, är att jag inte vill gå minus mer än några 10k,
om jag skulle få för mig att kränga iväg det nån vecka senare ) inklusive
allt, mer eller mindre. Vad kan man inrikta sig på för denna budget?

Och sen budgetalternativet,

Små kikare och sånt som ni skriver om här i tråden är nog inte intressant, men
ett alternativ vore att leka lite med tex. ett SKYLINER-200P 8 tum
till att börja med ialla fall, men är det inte bättre att gå upp i pris
på en gång om man har budget redan avsatt för detta?

Ska man besöka en affär och kika på teleskopen först eller hur
fungerar det?
Citera
2014-06-25, 10:56
Medlem
JustBecauses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siemenslennart
Teleskop till balkongen. Jag såg precis bilder av ett Takahashi FSQ-106EDX,
som jag antar är nåt slags teleskop med inbyggd kamera, nej? Hursomhelst
så såg bilderna bra ut.

Jag skulle vilja ha ett teleskop som är enkelt att hantera,
det ska inte väga mer än några tiotals kilo, eftersom jag själv blir att
bära det in och ut från balkongen. Min syn är heller inte sådär värst imponerande
och jag använder ju glasögon, vet inte hur det påverkar.

Om jag kan fota är det bra, eller om man kör på en separat kamera.
Mitt utgångspris får lov att hamna på några tiotusen ( eller mer, men
det jag vill säga, är att jag inte vill gå minus mer än några 10k,
om jag skulle få för mig att kränga iväg det nån vecka senare ) inklusive
allt, mer eller mindre. Vad kan man inrikta sig på för denna budget?

Ska man besöka en affär och kika på teleskopen först eller hur
fungerar det?

Tro mig, är du grön på området så rekommenderar jag verkligen en kikare + en stjärnkarta + en brassestol att börja med.
Ett 200mm teleskop visar så ofantligt mycket fler stjärnor så du kommer inte hitta någonstans på himlen om du inte börjar på "låg" nivå och risken är att du tappar intresset.
Citera
2014-06-25, 15:24
Medlem
swebarbs avatar
För en nybörjare skulle ett Orion SkyScanner 100 teleskop funka eller? kikare känns tråkigt och dom är dyra tycker jag även dom billigare för vad man får eller..
Citera
2014-06-25, 22:43
Medlem
Sados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagsomundrar
Jag har inhandlat ett teleskop som är till för glada amatörer som jag. Jag tänker inte gå in stenhårt för det men vill ändå lära mig lite och ha det som en kul hobby.

Mitt teleskops egenskaper är:
Förstoring 45-675ggr
Linsdiameter 114mm
Brännvidd 900mm
3st okular 20, 12,5, 4 mm
Barlowlins – 2 ggr förstoring
Sökarsikte
Justerbart stativ i aluminium

Nu till min undran då; Hur mycket kommer jag kunna se? Är det här ett ganska dåligt teleskop eller kommer det att funka för mig?

Sen skulle jag vara tacksam om någon som är lite kunnig kan skriva ner lite "bra att veta" tips till mig

Kan börja med att klanka ner på specen Den teoretiska maximala förstoringen får man genom att dividera tubens brännvidd med okularets brännvidd = 900/4 = 225x. Med 2x barlow får du 450x. Men med denna förstoring på ett så litet teleskop så ser du ingenting. Det blir för ljussvagt och skärpan finns inte kvar. En tumregel för maximal användbar förstoring är 2 x linsdiametern = 2 x 114 = 228x. Resten är bara skryt från en oseriös säljare.

Hursomhelst, månen kommer du att se utmärkt. Ljusstarka planeter som Jupiter och Saturnus kommer du att se. Förmodligen även deras månar. Galaxer och nebulosor kommer du att se som gråa suddiga fläckar, men så blir det i de flesta teleskop. Du kan även köpa Baader solfilterfilm och sätta framför öppningen om du vill spana på solfläckar. Men var noggrann med filmen annars bränner du sönder näthinnan.
Citera
2014-06-25, 22:55
Medlem
Sados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siemenslennart

Jag började med denna. Lågbudgetalternativet är bra om man inte riktigt vet vad man vill göra med sitt teleskop. Köpte sedan en adapter till min systemkamera och provade att fota Jupiter, Månen och Solen. Konstaterade snabbt att det är astrofoto jag vill pyssla med och nu sitter jag med ett Celestron C8 på en CG-5 goto-montering. Kommer nog att köpa en mindre refraktor också för att fota med mindre brännvidder.

Att ge sig på dyra grejer på en gång bör man nog bara göra om man är säker på vad det är man vill ha.
Citera
2014-06-26, 08:12
Medlem
grals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sado
Du kan även köpa Baader solfilterfilm och sätta framför öppningen om du vill spana på solfläckar. Men var noggrann med filmen annars bränner du sönder näthinnan.

Projicera bilden på en skärm så slipper man vara livrädd att filtret ska gå sönder.
Citera
2014-06-26, 19:30
Medlem
jagsomundrars avatar
Sado, stort tack för svar. Har du fler nybörjartips tar jag med glädje emot all matnyttig info jag kan behöva då jag som sagt är helt grön.
Senast redigerad av jagsomundrar 2014-06-26 kl. 19:33.
Citera
2014-06-28, 14:16
Medlem
Citat:
Jag började med denna. Lågbudgetalternativet är bra om man inte riktigt vet vad man vill göra med sitt teleskop. Köpte sedan en adapter till min systemkamera och provade att fota Jupiter, Månen och Solen. Konstaterade snabbt att det är astrofoto jag vill pyssla med och nu sitter jag med ett Celestron C8 på en CG-5 goto-montering. Kommer nog att köpa en mindre refraktor också för att fota med mindre brännvidder.

Att ge sig på dyra grejer på en gång bör man nog bara göra om man är säker på vad det är man vill ha.

Låter förbaskat trevligt. Om du nån gång skulle ha foton att bjuda på, så är ialla fall jag den som kommer att klicka på bildlänken så fort jag ser den.
Citera
2014-07-12, 22:08
Medlem
schporks avatar
Citat:

Som så många andra i den här tråden så är jag en nybörjare som intresserar mig av att titta på stjärnhimlen och vill nu ta det till nästa nivå och införskaffa ett teleskop.

Intresset är främst att titta på de närmsta planeterna, månen, Jupiter, o.s.v. men är också intresserad av att fotografera med min systemkamera, dock i andra hand.

Jag var först inne på ett SKYLINER-200P baserat på inläggen i tråden och har pratat lite med Astrosweden kring det. Svaret jag fick var i form av att en Skyliner är ett bra nybörjarteleskop för att titta på stjärnor men det går inte alls att fotografera med Dobsonteleskop utan rekommenderade istället ett EXPLORER-130 med motor om man helst vill fotografera, men med nackdelen att man ser mindre detaljer.

Nu vill jag ju titta själv i första hand, så jag lutar nog åt SKYLINER-200P men undrar, ni som har provat att fotografera med Dobsonteleskop, är det ohållbart p.g.a. avsaknaden av motor?

Om jag tar ett 130mm med motor istället för 200mm, kommer det bli några bra foton förutom av månen, rent detaljmässigt om ni förstår vad jag menar?

Visst vore det bekvämt med motor men min första tanke är att kunna titta och se bra, fotografering är mer som en sidogrej. Samtidigt, vem vet, visar det sig vara väldigt roligt att fotografera så kommer man kanske uppgradera till ett teleskop som är mer anpassat för det i framtiden.
Citera
2014-07-13, 18:41
Bannlyst
Går det få tag på en hyfsat bra teleskop för under 4000 kr?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in