2012-02-13, 14:49
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cork
jag hade tänkt köpa ett teleskop då jag alltid varit sjukligt intresserad av rymden. Jag undrar om ni kunde ge mig tips på bästa teleskop för de pengarna.

just nu har jag tittat på två stycken, vilken är bäst?

http://www.rymdbutiken.com/product.h...category_id=42

http://www.rymdbutiken.com/product.h...category_id=11
Jag ber om ursäkt för OT nu, men herre min helige Gud, 116 000 kr! Man måste ju för sjutton gubbar se precis allting på himlen, Pluto och hela köret.
Citera
2012-02-13, 14:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Jag ber om ursäkt för OT nu, men herre min helige Gud, 116 000 kr! Man måste ju för sjutton gubbar se precis allting på himlen, Pluto och hela köret.

Beror ju såklart på hurvida klar och ljus ens omgivning är.
Citera
2012-02-13, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Specifika och avancerade teleskop innebär att de har en viss typ av avancerad utrustning, t.ex en spektrometer. Inte att de är dyra.

nu har du grävt ner dig i ett hål... Dyra teleskop är SJUKT mycket mer avancerade än nybörjarteleskop vilket tråden du syftar på är till för. Ge bara upp du har fel och du hade fel är du försökte säga till mig att jag hade postat i fel tråd.
Citera
2012-02-13, 16:44
Medlem
Kriminalarens avatar
Kan någon rekommendera en vettig kikare, passande till detta ändamål? Budget är upp till 2000 och ändamålet är lite hobby-astronomi.
Citera
2012-02-13, 23:10
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
nu har du grävt ner dig i ett hål... Dyra teleskop är SJUKT mycket mer avancerade än nybörjarteleskop vilket tråden du syftar på är till för. Ge bara upp du har fel och du hade fel är du försökte säga till mig att jag hade postat i fel tråd.

Hade jag?

Nej, de blir inte sjukt mycket mer avancerade förrän du kommer upp i stationära teleskop/använder analytisk utrustning. Klaffen nu, rövhål.

Sluta förolämpa mig när jag försöker hjälpa dig.
Citera
2012-02-14, 00:16
Medlem
Citat:
Hade jag?

Nej, de blir inte sjukt mycket mer avancerade förrän du kommer upp i stationära teleskop/använder analytisk utrustning. Klaffen nu, rövhål.

Sluta förolämpa mig när jag försöker hjälpa dig.

jaja ok förlåt. men kan du ge mig en länk till ett bra teleskop för runt 30 000 - 40 000 på 12 tum som du sa. Den skall helst vara utan el, gillar saker som är äkta
Citera
2012-02-14, 04:07
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
jaja ok förlåt. men kan du ge mig en länk till ett bra teleskop för runt 30 000 - 40 000 på 12 tum som du sa. Den skall helst vara utan el, gillar saker som är äkta

Sorry, jag kan inga specifika modeller (Då jag som student inte ens tänkt tanken om ett så dyrt teleskop ), kolla ett teleskop-forum, lätt att hitta bara googla.
Citera
2012-02-15, 13:02
Medlem
Citat:
Sorry, jag kan inga specifika modeller (Då jag som student inte ens tänkt tanken om ett så dyrt teleskop ), kolla ett teleskop-forum, lätt att hitta bara googla.

efter lite sökande har jag hittat ett bra ( tror jag ). Det har 14 tums diameter vilket är mer än det tolv du föreslog hoppas det är lika bra som 12.

http://www.telescopes.com/telescopes...stelescope.cfm

vad säger du?
Citera
2012-02-15, 17:58
Medlem
Jag vill se Jupiters månar, det är det enda jag bryr mig om. Jag har ett hobbyteleskop det står 35 x-50 x på, men det verkar vara helt värdelöst. Får fan inte in Jupiter.

Om mitt teleskop räcker för att se Jupiter och dess månar, hur stor kommer Jupiter te sig i vyn?

Om teleskopet är för vekt, vilket billigt teleskop kan man se Jupiter i?

Tack på förhand.
Senast redigerad av djokoto 2012-02-15 kl. 18:02.
Citera
2012-02-15, 18:12
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djokoto
Jag vill se Jupiters månar, det är det enda jag bryr mig om. Jag har ett hobbyteleskop det står 35 x-50 x på, men det verkar vara helt värdelöst. Får fan inte in Jupiter.

Om mitt teleskop räcker för att se Jupiter och dess månar, hur stor kommer Jupiter te sig i vyn?

Om teleskopet är för vekt, vilket billigt teleskop kan man se Jupiter i?

Tack på förhand.
Om det bara är Jupiters månar du vill se så är det onödigt att köpa ett dyrt teleskop. Du kan nämligen se dem i en vanlig kikare, 8x40. De ser dock bara ut som små prickar tätt intill Jupiter.
Citera
2012-02-15, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Om det bara är Jupiters månar du vill se så är det onödigt att köpa ett dyrt teleskop. Du kan nämligen se dem i en vanlig kikare, 8x40. De ser dock bara ut som små prickar tätt intill Jupiter.

Är Jupiter fortfarande en liten prick i ett teleskop som är 35x50? (eller vad det nu betyder)
Citera
2012-02-15, 18:56
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djokoto
Är Jupiter fortfarande en liten prick i ett teleskop som är 35x50? (eller vad det nu betyder)
Du jag är dålig på teleskop, men i min fågelkikare som är på 60x60 så kan jag precis ana planetskivan, alltså jag kan se att den är lite tillplattad, men inget mer. KANSKE bältena om jag kollar väldigt noga.

60x60 betyder att den förstorar 60 gånger, och har en öppning på 60 mm. I ditt fall bör det bli en zoom på 35 och en öppning på 50 mm. Detta kan vara helt fel dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in