2011-07-12, 14:18
Medlem
Vad betyder detta:

Långsträckt högerkonvex skolios med vertex T7 och cobbvinkel 25 grader. I sagitelll projektion noteras en nästan obetydlig lordos i bröstländryggsövergången och lätt kyfos i ländryggens nedre hälft.

Vore tacksam om ni kan översätta detta ord för ord,
Citera
2011-07-12, 14:21
Medlem
kort sagt är personens rygg skev på flera olika sätt
Citera
2011-07-12, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zmutser
kort sagt är personens rygg skev på flera olika sätt

Tack.

Jag skulle dock uppskatta en mer utförlig beskrivning. Gärna ord för ord.
Citera
2011-07-12, 14:41
Medlem
skolios är när ryggen är lutad åt sidan och samtidigt vriden, med vertex T7 menas att Thoraxkota (i höjd med bröstet) nummer 7 är själva "hörnet" i bågen eller hur man nu ska uttrycka det.
sagitell projektion är att man ser personen från sidan och då ses i det här fallet en lordos som är en ökad "svank" och en kyfos som är en "puckelrygg"

Cobbvinkel är svårt att förklara i ord men det är ett mått på hur mycket skolios man har, tror gränsen för att det ska vara en skolios ligger på 10 grader.
Citera
2011-07-12, 14:59
Medlem
Citat:
skolios är när ryggen är lutad åt sidan och samtidigt vriden, med vertex T7 menas att Thoraxkota (i höjd med bröstet) nummer 7 är själva "hörnet" i bågen eller hur man nu ska uttrycka det.
sagitell projektion är att man ser personen från sidan och då ses i det här fallet en lordos som är en ökad "svank" och en kyfos som är en "puckelrygg"

Cobbvinkel är svårt att förklara i ord men det är ett mått på hur mycket skolios man har, tror gränsen för att det ska vara en skolios ligger på 10 grader.

Du skriver att "ökad svank", men det kan inte stämma. Det står ju " en nästan obetydlig lordos" bla .

Fler personer får gärna skriva också!

All hjälp mottages tacksamt!
Citera
2011-07-12, 15:08
Medlem
lordos betyder inte svank i sig utan snarare "en böjning som ger en ökad svank" med obetydlig lordos menas alltså att svanken är obetydligt ökad och inte att personen i fråga har lite svank.
Citera
2011-07-12, 15:32
Medlem
Citat:
lordos betyder inte svank i sig utan snarare "en böjning som ger en ökad svank" med obetydlig lordos menas alltså att svanken är obetydligt ökad och inte att personen i fråga har lite svank.

Håller inte med dig.

"Obetydlig lordos" måste betyda minskad svank.

Kan fler personer komma in i tråden och kommentera? Det vore bra!
Citera
2011-07-13, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1357
Håller inte med dig.

"Obetydlig lordos" måste betyda minskad svank.

Kan fler personer komma in i tråden och kommentera? Det vore bra!

I det här fallet skulle jag nog faktiskt tolka det på samma sätt, dvs att lordosen som naturligt ska finnas i ländryggen är obetydlig, dvs mindre än normalt.

Förövrigt undrar jag varför du ställer den frågan här?
Citera
2011-07-13, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kendouy
I det här fallet skulle jag nog faktiskt tolka det på samma sätt, dvs att lordosen som naturligt ska finnas i ländryggen är obetydlig, dvs mindre än normalt.

Förövrigt undrar jag varför du ställer den frågan här?

Varför skulle jag inte kunna ställa frågan här?
Citera
2011-07-13, 15:29
Medlem
Eftersom du antagligen fått det från en läkare/sjukgymnast så vore väl det lämpligaste att fråga dom direkt?
Citera
2011-07-13, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kendouy
Eftersom du antagligen fått det från en läkare/sjukgymnast så vore väl det lämpligaste att fråga dom direkt?

Jag trodde att detta var ett diskussions-forum.

Är det inga fler som vill kommentera?

Går det att operera dessa besvär?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in