Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-07-12, 13:46
  #1
Avstängd
Är eu moppen beroende av moppens battari? om man kickstartar?
Är det nån mening att spraya i startgas om man använder kicken?
Nåt särskilt som man ska tänka på om kicken är seg?
tacksam för svar på mina tre frågor
Citera
2011-07-12, 14:12
  #2
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjej111
Är eu moppen beroende av moppens battari? om man kickstartar?
Ja nej kanske, det beror på om tändsystemet är integrerat med elsystemet eller om tändsystemet är fristående, fristående tändsystem tror jag är vanligast och används bl.a på kinesare.
Kan lätt ses på ett elschema.
Citat:
Är det nån mening att spraya i startgas om man använder kicken?
Det kan göra motorn mer lättstartad ja.
Citat:
Nåt särskilt som man ska tänka på om kicken är seg?
Definiera seg
__________________
Senast redigerad av Arne.Anka 2011-07-12 kl. 14:14.
Citera
2011-07-12, 15:14
  #3
Medlem
sommarlovs avatar
Om du kickar tillräckligt mycket kan du klara dig utan fungerande batteri.
Men eftersom så fort du kickar kommer en betydande del av strömmen som genereras kommer gå till batteriladdningen, kan endast lite bli över till tändningen.

Så MITT svar är, kan moppen gå utan batteri prova utan.
Är batteriet urladdat, ladda det!
Citera
2011-07-12, 18:39
  #4
Medlem
INTPs avatar
"EU-moped" säger bara att moppen ska följa någon av de olika EU-reglerna som gäller mopederna idag, alltså säger det inte ett dugg om vad det är för moped du syftar på. Men nej, alla moppar med kick (som jag känner till iaf) går utmärkt att starta även med dött batteri.
Citera
2011-07-12, 20:52
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Ja nej kanske, det beror på om tändsystemet är integrerat med elsystemet eller om tändsystemet är fristående, fristående tändsystem tror jag är vanligast och används bl.a på kinesare.
Kan lätt ses på ett elschema.
Det kan göra motorn mer lättstartad ja.
Definiera seg

Är inte startgas bara till för elstarten?

Jag menar att den är svårstartad.
Citera
2011-07-12, 20:53
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
"EU-moped" säger bara att moppen ska följa någon av de olika EU-reglerna som gäller mopederna idag, alltså säger det inte ett dugg om vad det är för moped du syftar på. Men nej, alla moppar med kick (som jag känner till iaf) går utmärkt att starta även med dött batteri.

du har fel, eu mopped betyder att dom får åka i 45 km i timmen, vanliga moppar får bara åka i 30
Citera
2011-07-12, 20:56
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Om du kickar tillräckligt mycket kan du klara dig utan fungerande batteri.
Men eftersom så fort du kickar kommer en betydande del av strömmen som genereras kommer gå till batteriladdningen, kan endast lite bli över till tändningen.

Så MITT svar är, kan moppen gå utan batteri prova utan.
Är batteriet urladdat, ladda det!

enligt en verksad så funkar inte battariet överhuvudtaget, gick inte att ladda den heller.
Vill inte riskera att vara långt hemifrån med en moppe som inte startar, kicken är ganska svårstartad,
vill göra den mer lättstartad, men hur gör man det?
Citera
2011-07-13, 00:05
  #8
Medlem
bl-gr-ns avatar
I handboken i för min Baotan Basic, kunde inte jag finna om den hade generator eller ej men uppenbart har den det.

Även om du får igång moppen utan batteri, med kickstart. Hur blir det med blinkers och andra lampor (fram, bak instrumentpanelen och indikatorlampor).

Ett moppe batteri + en batteriladdare, kostar inte många hundra kronor på Biltema.

Kolla handboken vad du ska ha för batteri.
Min Kinapuff ska ha ett 12V 5Ah batteri (måtten och kontaktöronens placering kan också vara bra att ha).
Ca 250kr för batteriet och 200kr för en laddare.

Startgasen kan du spruta i insuget eller lossa tändstiftet och spruta lite grann direkt i cylindern
Citera
2011-07-13, 00:23
  #9
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Även om du får igång moppen utan batteri, med kickstart. Hur blir det med blinkers och andra lampor (fram, bak instrumentpanelen och indikatorlampor).
Tror inte mer än fram och baklampa fungerar ordentligt utan batteriet.

Citat:
Ursprungligen postat av tjej111
du har fel, eu mopped betyder att dom får åka i 45 km i timmen, vanliga moppar får bara åka i 30
nej du har fel....eu-mopeder är mopeder godkända enligt det nya reglementet och det finns 2 varianter, EU25 som inte får gå snabbare än 25km/h och EU45 som inte får gå snabbare än 45km/h.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback