2011-07-12, 10:39
Medlem
Om jag har förstått det rätt så fyller blindtarmen ingen funktion för oss längre. Detta borde leda till att vi tillslut föds utan den, eller?

Kommer detta någonsin ske och i sådana fall när?
Citera
2011-07-12, 10:44
Avslutad
Längre? Har den fyllt en funktion tidigare menar du?
Citera
2011-07-12, 10:45
Medlem
Hesperidess avatar
ja om en stor blindtarm skulle ge färre barn i snitt, även om det skulle vara en jätteliten skillnad, skulle den efter många generationer försvinna. Men jag tvekar på att detta gäller.
svaret är alltså nej
Citera
2011-07-12, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif

Någon funktion måste den ja ha fyllt annars är det ju bara sjukt om vi har den.
Jag har hört något om att den hjälpte till att smälta gräs när vi åt de för en massa år sedan.
Citera
2011-07-12, 11:08
Medlem
TrumanBurbanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif

Tidigare ansåg man att blindtarmen var en utvecklingsmässig rest. Ny forskning visar dock att den spelar en viktig roll vid immunförsvarets utveckling hos fostret. Den fungerar ungefär som ett träningsläger, som utsätter vita blodkroppar och andra celler för antigener från bakterier i tarmsystemet. På det sättet lär sig immunförsvaret att skilja vänner från fiender, så att det inte angriper nyttiga bakterier. Hos vuxna har immunförsvaret lärt sig sin läxa och därför kan man hos dem ta bort blindtarmen utan större problem.

http://illvet.se/fraga-oss/ar-blindtarmen-overflodig-hos-manniska
Citera
2011-07-12, 11:11
Medlem
Hoppas aldrig försvinner, operera bort skiten så får du pengar för ärret!
Citera
2011-07-12, 11:16
Medlem
Blindtarmen fyller kanske ingen funktion... Eller ja, det är bevisligen så att den inte gör det.

Evolutionen har som alla vet, styrt människans utveckling, och vi blev fullutvecklade för cirka 10.000 år sedan. Evolutionen har gett människan en oerhörd anpassningsförmåga. Och många andra djur också såklart.

Det mest talande exemplet är väl flodfolket. Det har dokumenterats sedan länge, då man har visat att flodfolk som lever i Asien (Thailand, Vietnam etc...) fått simhud mellan tårna. Och detta på bara några generationer.

Vad jag menar med detta är att evolutionen går åt det håll som det fyller en funktion.
Blindtarmen fyller ingen funktion, men ändå, trots över 10.000 år så har kroppen, invärtes, inte förändrats.

Helt enkelt, om kroppen inte behöver förändra sig så gör den inte det.
Citera
2011-07-12, 11:23
Medlem
Kroppen har inget större behov av att bli av med den heller, därför finns den kvar. Kroppen har flera såna gamla kvarlevor som inte fyller nån funktion.
Citera
2011-07-12, 11:33
Medlem
Hesperidess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotardo
Blindtarmen fyller kanske ingen funktion... Eller ja, det är bevisligen så att den inte gör det.

Evolutionen har som alla vet, styrt människans utveckling, och vi blev fullutvecklade för cirka 10.000 år sedan. Evolutionen har gett människan en oerhörd anpassningsförmåga. Och många andra djur också såklart.

Det mest talande exemplet är väl flodfolket. Det har dokumenterats sedan länge, då man har visat att flodfolk som lever i Asien (Thailand, Vietnam etc...) fått simhud mellan tårna. Och detta på bara några generationer.

Vad jag menar med detta är att evolutionen går åt det håll som det fyller en funktion.
Blindtarmen fyller ingen funktion, men ändå, trots över 10.000 år så har kroppen, invärtes, inte förändrats.

Du för en generell diskussion om evolution i en tråd om blindtarm, som dessutom är ganska märklig.
Evolutionen styrs endast av det sexuella urvalet, som i sin tur kan påverkas av vad som fyller en funktion, blindtarm är ett exempel på något som inte präglar det sexuella urvalet.
Det vore rimligt att tänka sig att en högre procent, mycket marginell skillnad, skulle dö av blindtarmsinfektion i en utsatt situation, exempelvis världssvält. Detta skulle kunna påverka hur blindtarmen ser ut efter många generationer.

Dessutom är ditt flodfolk med simhud mellan tårna en myt
Citera
2011-07-12, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hesperides
Du för en generell diskussion om evolution i en tråd om blindtarm, som dessutom är ganska märklig.
Evolutionen styrs endast av det sexuella urvalet, som i sin tur kan påverkas av vad som fyller en funktion, blindtarm är ett exempel på något som inte präglar det sexuella urvalet.
Det vore rimligt att tänka sig att en högre procent, mycket marginell skillnad, skulle dö av blindtarmsinfektion i en utsatt situation, exempelvis världssvält. Detta skulle kunna påverka hur blindtarmen ser ut efter många generationer.

Dessutom är ditt flodfolk med simhud mellan tårna en myt

Ja givetvis är jag för generell om evolution, jag tror nog inte att det behövs en längre utläggning om det.

Däremot så har du helt och hållet tvärfel om evolutionen. Evolutionen styrs inte endast av det sexuella urvalet, och det tror jag att du mycket väl vet. Miljön är absolut avgörande för hur en ras eller art ska utvecklas och vilken form den ska ta.

Om flodfolk som har simhud mellan tårna är en myt, det vet jag inte. Jag kan inte ge mig in i den diskussionen. Jag är ingen forskare nämligen.
Citera
2011-07-12, 12:13
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotardo

Nej, det är felaktigt. Evolution kan inte bli färdig, inget djur kan någonsin bli fullutvecklat eller färdigt, det är en ren myt grundat i bristande förståelse för processen.

Citat:

Haha, visst hörru.

Citat:

Nej, det går åt det håll som selektionstrycket ligger. Din utläggning om 10 000 år är extremt förvirrad, jag tror faktiskt inte att det är mödan värt att närmare bemöta det då du med all sannolikhet inte vet själv varför du valt den siffran utan bara höftar ut saker helt utan några som helst vetenskapliga belägg. I det här forumet jobbar vi med källor.

Citat:

Där stämmer däremot.
Citera
2011-07-12, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
I det här forumet jobbar vi med källor.
Pfft. Just Flashback är ju ett forum där man inte använder sig av vetenskapliga källor. Flashback är nog det mest ovetenskapliga forumet som finns på nätet, förutom typ "familjeliv" och andra tramsforum. Vill man hålla sig till vetenskapliga diskussioner så finns det betydligt bättre forum att hänga på.

Att kräva vetenskapliga referenser på Flashback är som att be en tvååring prata rent och med korrekt grammatik.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in