Citat:
Ursprungligen postat av breakthebutterfly
Skojar du eller?
Evolutionen kan inte tänka. När som helst kan kroppen förändras oavsett vad du säger. Däremot kanske miljön/urvalet/whatever gör att förändringen inte blir bestående, men det är en annan sak.
Det som avsågs var att förändringar endast sker som utslag av ett selektionstryck och inte m.a.p. på funktion, vilket torde vara solklart.
Vad exakt menar du med att kroppen när som helst kan förändras? Avser du DNAt då? Organutvecklingen är såvitt jag vet irreversibel och inte någonting som kan förändras av mutationer. Jag är 99% säker på att epigenetiska effekter inte skulle kunna påverka en så oerhört stor sak som organutveckling - och ännu säkrare på att det är tveksamt om det finns en selektion mot det. Som nämnts i tråden är blindtarmen sannolikt inte utan funktion, däremot verkar dess nytta minska med tiden och i förlängningen verkar den vara en orsak till en del sjukdomstillstånd som garanterat är dödliga utan modern medicin. Men det är sannolikt att bekymren ofta kommer efter att individen varit i reproduktiv ålder ett bra tag och därför är det svårt att nå för evolutionen, om man uttrycker sig så. Du behöver inte berätta för mig att evolutionen inte har någon vilja eller kan tänka, man kan dock uttrycka sig i termer som hur stor nåbarhet någonting har för evolutionen. Sexuell attraktion till ett visst utseende är e.xv. en väldigt relevant evolutionär variabel medan potentiella medicinska problem som ofta inträffar efter att individen reproducerat sig ett par gånger är en mindre relevant evolutionär variabel.