2011-07-12, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
Nej, det är felaktigt. Evolution kan inte bli färdig, inget djur kan någonsin bli fullutvecklat eller färdigt, det är en ren myt grundat i bristande förståelse för processen.

Haha, visst hörru.

Nej, det går åt det håll som selektionstrycket ligger. Din utläggning om 10 000 år är extremt förvirrad, jag tror faktiskt inte att det är mödan värt att närmare bemöta det då du med all sannolikhet inte vet själv varför du valt den siffran utan bara höftar ut saker helt utan några som helst vetenskapliga belägg. I det här forumet jobbar vi med källor.

Där stämmer däremot.
¨
Tja, jag kunde uttryckt mig på ett bättre sätt. Det kan jag erkänna. Jag menar inte att evolutionen blir "färdig". Jag får be om ursäkt om jag var oförskämd som uttryckte mig felaktigt.
Citera
2011-07-12, 12:27
Medlem
breakthebutterflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
Citat:
Ursprungligen postat av Rotardo
Helt enkelt, om kroppen inte behöver förändra sig så gör den inte det.
Där stämmer däremot.
Skojar du eller?

Evolutionen kan inte tänka. När som helst kan kroppen förändras oavsett vad du säger. Däremot kanske miljön/urvalet/whatever gör att förändringen inte blir bestående, men det är en annan sak.
Citera
2011-07-12, 12:34
Medlem
Hesperidess avatar
Alltså varje gång en diskussion handlar om evolution verkar det som att ingen förstår att en organisms DNA inte ändras under en livstid.
Simmar jag omkring tillräckligt länge får jag samt mina barn simhud mellan tårna.

Samma gäller även blindtarmen, den försvinner bara om det blir en evolutionär prägel på att den ska försvinna, dvs de med större blindtarm får färre barn.
Citera
2011-07-12, 12:55
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av breakthebutterfly
Skojar du eller?

Evolutionen kan inte tänka. När som helst kan kroppen förändras oavsett vad du säger. Däremot kanske miljön/urvalet/whatever gör att förändringen inte blir bestående, men det är en annan sak.

Det som avsågs var att förändringar endast sker som utslag av ett selektionstryck och inte m.a.p. på funktion, vilket torde vara solklart.

Vad exakt menar du med att kroppen när som helst kan förändras? Avser du DNAt då? Organutvecklingen är såvitt jag vet irreversibel och inte någonting som kan förändras av mutationer. Jag är 99% säker på att epigenetiska effekter inte skulle kunna påverka en så oerhört stor sak som organutveckling - och ännu säkrare på att det är tveksamt om det finns en selektion mot det. Som nämnts i tråden är blindtarmen sannolikt inte utan funktion, däremot verkar dess nytta minska med tiden och i förlängningen verkar den vara en orsak till en del sjukdomstillstånd som garanterat är dödliga utan modern medicin. Men det är sannolikt att bekymren ofta kommer efter att individen varit i reproduktiv ålder ett bra tag och därför är det svårt att nå för evolutionen, om man uttrycker sig så. Du behöver inte berätta för mig att evolutionen inte har någon vilja eller kan tänka, man kan dock uttrycka sig i termer som hur stor nåbarhet någonting har för evolutionen. Sexuell attraktion till ett visst utseende är e.xv. en väldigt relevant evolutionär variabel medan potentiella medicinska problem som ofta inträffar efter att individen reproducerat sig ett par gånger är en mindre relevant evolutionär variabel.
Citera
2011-07-12, 16:34
Medlem
jonte123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av breakthebutterfly
Skojar du eller?

selektionstryck?
Citera
2011-08-16, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sosen
Om jag har förstått det rätt så fyller blindtarmen ingen funktion för oss längre. Detta borde leda till att vi tillslut föds utan den, eller?

Kommer detta någonsin ske och i sådana fall när?

Eftersom vi genom sjukvård och medicinering satt det naturliga urvalet ur spel kommer detta inte ske.

För att en art ska förändras krävs att individer med förändrade genetiska egenskaper förökar sig mer än de utan dessa egenskaper.

Människor med mindre blindtarm förökar sig inte mer idag och därmed kommer inget förändras.
Citera
2011-08-18, 00:31
Medlem
yonkerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av opulent
Eftersom vi genom sjukvård och medicinering satt det naturliga urvalet ur spel kommer detta inte ske.

Jag skulle säga att det naturliga urvalet har resulterat i att det numera finns sjukvård och mediciner.

Men du menar att det naturliga urvalet gjort så att vi har ett onaturligt urval nuförtiden? Att det naturliga vore att vi ska dö av lunginflamationer och brustna blindtarmar.

Tillhör du Amish-folket?
Citera
2011-09-18, 00:20
Medlem
Otroligt många som har missuppfattat evolutionsteorin totalt, kroppen kommer inte förändras bara för att den inte behöver något. Däremot om folk som föds utan blindtarm var mer effektiva i att reproducera (säg 100%) och folk med blindtarm har en väldigt liten chans att bli gravida/göra någon gravid (här säger vi 0.1%). Det skulle då göra att folket utan blindtarm skulle sakta men säkert bli fler och fler än de med blindtarm som efter att tag inte existera på grund av den lilla chansen att reproducera sig själva.

Det har alltså bara med att göra att de med blindtarm inte skulle kunna göra tillräckligt många barn för att överleva många tusen år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in