2011-07-12, 09:05
Medlem
Hej,

Jag står i valet och kvalet vad gäller inköp av nytt grillgaller till min Weber Spirit.

I ena ringhörnan har vi det porslinsemaljerade gallret och i andra hörnan det i rostfritt.

Det rostfria går på 3-400 kronor mer än det emaljerade, därför bör det vara bättre min fråga här blir dock om någon kan berätta varför.. Leder det värme bättre? Är det mer massa i det så det håller värmen bättre? Har någon provat båda sorterna och har lust att upplysa mig i vad skillnaden är?
Citera
2011-07-12, 14:03
Medlem
Äsch, jag köpte det rostfria.

Jag återkommer med en rapport på hur jag upplevde skillnaden efter kvällens grillning.
Citera
2011-07-12, 20:46
Medlem
Så, nu är maten avnjuten och jag kan nog säga att jag är lite besviken på det rostfria gallret.

Efter att som vanligt låtit grillen stå i 10 minuter för att få rejäl värme på gallret så la jag på köttbitarna och stängde locket i vanlig ordning.

Därefter när jag sänkt värmen nått steg och väntat dom obligatoriska 3,5 minuterna så lyfte jag glad i hågen på locket bara för att när jag skulle vända första köttbiten inse att dom fastnat! Detta är någonting jag aldrig varit med om innan på min grill.
Och döm om min förvåning när jag inte någonstans på någon köttbit såg den minsta lilla tillstymmelse till grillrand..

Termometern på grillen visade dock runt 220 grader, vilket brukar vara lagom för en 3,5 + 3,5 minuters grillning på en bit fläskött i lagom storlek så jag vände alla bitarna och väntade en stund till.

Slutresultatet blev ett klart godkänt kött, smaken var som förväntat minus den goda grillranden, det stora minuset är jag för första gången har ett galler med köttrester på som behöver rengöras.

Jag kan inte sluta undra vad jag gjorde fel? Köttet var rumstempererat, det var avtorkat osv.. Är det kanske så att jag kommer få börja smörja in mitt galler med olja innan varje grillning? Synd att Weber inte kan nedlåta sig till att skicka med en bruksanvisning till sina produkter..
Citera
2011-07-12, 22:27
Medlem
Låter märkligt. Att det fastnade brukar ju bero på för låg värme men det verkar ju det inte ha varit.
Kanske blir bättre om du oljar in det?
Annars lämna tillbaka det och köp ett i gjutjärn.
Citera
2011-07-12, 22:50
Medlem
Gjutjärn vore såklart det ultimata, men tiden jag har under och efter grillning med två små barn och en otålig sambo är begränsad så jag behöver någonting som inte kräver den sortens underhåll.

Anledningen till att det blev just rostfritt och inte porslinsemaljerat igen var att jag lyckats snappa upp någonstans att ju tyngre galler desto mer värme håller det osv, vilket i teorin borde innebära att maten inte skall fastna med mera..

Jaja, jag får helt enkelt ge det ett par grillningar till och se om det blir bättre, jag kan iofs inte påminna mig att mitt förra galler uppförde sig såhär.

Angående olja, så får jag prova det med, hade tyvärr ingen matolja hemma utan enbart ett par flaskor olivolja av olika slag, vilket man absolut inte skulle smörja med.
Citera
2011-07-12, 23:20
Medlem
Näh, ska nog undvika olivolja då det blir härsket efter en kort tid.
Citera
2011-07-12, 23:27
Medlem
Precis, jaja, jag får bege mig till affären imorgon och köpa nån olja och prova igen.. Jag hade verkligen sett fram emot grillränder.. Bahh..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in