2011-07-11, 22:06
Medlem
findatas avatar
Jag har betat av ett antal maskiner och lyckas aldrig f maskinen att "knda" degen.
I frsta hand r det Electrolux assistenten, Bosch Universal och senast nu en Kenwood Major jag provat. Det vrsta r att nr man lser hr och p andra forum verkar folk s jvla njda, oavsett vilken av dessa maskiner de n har. Jag fattar inte det, degen fastnar ju alltid p degkrokarna, sen sitter den dr och roterar utan att kndas.

Har testat att olja in kroken, men degen sitter fint fast nd, klttrar grna upp och in i infstningen. Det blir ju nstan mer jobb n att kra med degkrokar eller knda fr hand nr man ska stanna maskinen och peta ner deg hela tiden. Hur funkar det p riktiga bagerier? Inte str dom och petar ner deg hela tiden? Knns ju som Kenwooden i alla fall pminner om hur "riktiga" degblandare arbetar.

Kan nn som lyckas anvnda dessa maskiner bertta hur ni gr???
Helst Kenwood gare eftersom det r en sn maskin som str i kket nu.
Citera
2011-07-11, 22:12
Medlem
syke555s avatar
Provat med en lsare deg kanske?
Citera
2011-07-11, 22:37
Medlem
findatas avatar
Jag fljer ju recept (ibland i alla fall), s det r inte s att jag har mjl till frbannelse i degen. Visst kan det bli bttre med lsare deg, men nn gng ska ju mjlet i, och vips r degen fast p kroken och snurrar bara.
Citera
2011-07-11, 23:17
Medlem
Harkeleights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av findata
Jag fljer ju recept (ibland i alla fall), s det r inte s att jag har mjl till frbannelse i degen. Visst kan det bli bttre med lsare deg, men nn gng ska ju mjlet i, och vips r degen fast p kroken och snurrar bara.

Man kan aldrig kra enligt recept (mjlkmngd d) eftersom mjl r unikt.
Du anpassar dig efter - det r helt enkelt du som har i fr mycket
Citera
2011-07-11, 23:58
Medlem
findatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harkeleight
Man kan aldrig kra enligt recept (mjlkmngd d) eftersom mjl r unikt.
Du anpassar dig efter - det r helt enkelt du som har i fr mycket

Okej, nu r jag inte direkt novis p brdbaksfronten, fr mycket mjl har jag inte i, mjligen fr mycket fr att maskinerna ska fungera bra.
Ett expempel:
Om jag nu fljer ett recept (gud frbjude) och nter med degkrokar tills jag r njd, degen blir som jag vill ha den. Samma recept, men med Majorn s blir det precis som jag skrivit i tidigare inlgg, en snurrande deg.
Men jag ska prova med mindre mjl, fr terkomma med resultat.
Citera
2011-07-12, 00:44
Medlem
StigAllans avatar
Jag har en som heter Electrolux, och jag kr med den och rullen som det tillbehret heter.
Om man tror att det bara r att slnga ner ingredienserna i bunken s fr man tnka om.
Bunken fr inte heller bli verfylld.
Man mste nog med alla maskiner frska frst dess kndningsteknik.
Testa och variera din egna insats gentemot degen s kanske knslan fr din maskin lossnar.
Det r ltt att tro att maskinen gr allt jobb.
Men s enkelt r det inte.
Och sjlvfallet s varierar degen p grund av mjlets lder och luftfuktigheten samt temperaturen i jslokalen.
Som sagt inte bara att kasta ner ingredienser och tro att det blir problemfritt bra.
Anpassning till verkliga omstndigheter r ndvndigt fr ett gott resultat.
Citera
2011-07-12, 09:38
Medlem
findatas avatar
Krde en lefsdeg i morse, vldigt liten, kanske 4 dl vtska eller s. Brjade med lite mjl och fortsatte pytsa i efter hand. Mste sga att det gick avsevrt bttre, tidigare har jag hllt i minst hlften av mjlet direkt.

Men jag tycker nog fortfarande att det blir smre och smre mot slutet, ju mer mjl man har i. Kanske finns det en "idealisk" degstorlek dr den arbetar som bst?

Fr ge den ngra fler chanser innan den blir avyttrad.
Citera
2011-07-12, 11:41
Medlem
Jag har en kitchenaid.....den r iaf grym, visst det fastnar lite p degkroken men det vandrar inte in i maskinen iaf. Dessutom r den grymt stark.
Citera
2011-07-12, 12:12
Medlem
Harkeleights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaoLin
Jag har en kitchenaid.....den r iaf grym, visst det fastnar lite p degkroken men det vandrar inte in i maskinen iaf. Dessutom r den grymt stark.

Tyvrr inte sant, KitchenAid r en av de svagare assistenterna p marknaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in