2011-07-11, 19:40
  #1
Medlem
ornens avatar
Jag hade tänkt att börja handla med aktier. Jag har en budget på 10.000kr och tänkte fråga er om några bra "nybörjar aktier".

Jag har följt Hennes & Mauritz B ett tag, verkar vara en helt okej investering nu när den ligger runt 220kr (har läst att den varit mycket dyrare) men tänkte dock inte att investera allting där, någon som har några andra förslag?


Tack på förhand!
Citera
2011-07-11, 19:42
  #2
Medlem
hannes156s avatar
Som du skrev så tror jag att H&M hade varit en bra aktie att investera i.
Med en så liten budget så bör du endast investera i ett företag/index och inte dela upp det i flera.
Citera
2011-07-11, 19:47
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes156
Som du skrev så tror jag att H&M hade varit en bra aktie att investera i.
Med en så liten budget så bör du endast investera i ett företag/index och inte dela upp det i flera.

Det finns ingen helt säker 100% aktie, det säger väl sig självt. Då hade alla investerat i den.
Aktier är som en berg-och dalbana, det svänger upp och ner.
Varor som guld och olja borde ju hela tiden öka eftersom mängden stadigt minskar på jorden, men allt är reglerat.
Citera
2011-07-11, 19:48
  #4
Medlem
köp 1000 aerocrine o något roligt för det som blir över. Köp 2000 epicept o ha än mer kul för det som blir över.
Citera
2011-07-11, 19:48
  #5
Medlem
stilltons avatar
courtaget äter upp för mycket av den potentiella vinsten för att satsa på mer än en aktie. 10.000 känns som en minimiinvestering i en enskilld aktie om det inte handlar om nån tokchansning man vill göra (typ öresaktier).

satsa på en aktie, eller sprid riskerna genom att köpa en fond.
Citera
2011-07-11, 19:58
  #6
Medlem
annanmedlems avatar
Och i det fallet imho köp en fond. Eller flera. Eller skit i det helt

Spiltan Stabil har jag själv klurat på som svensk aktiefond.

Skagen global (möjligen Labrusca?) och kon-tiki.

Swedbank robur realräntefond.



Brummer & Partner Multi-Strategy och Excalibur är det ju för lite pengar för.


Är det alla pengar du har skulle jag ta det lugnt och inte gå all in nu direkt osv. Men du gör ju som du vill såklart.
Citera
2011-07-11, 19:59
  #7
Medlem
PokeMes avatar
om du vill bli rik eller tjäna pengar fort ska du inte satsa i något känt märke, går ofta väldigt sakta.

Försök istället hitta något mer halvomoraliskt företag att spendera lite pengar i. Lita vågat kanske, man börja träna på köpa och sälja med mindre summor och arbeta dig uppåt. Det finns en hel värld där ute som man kan sitta och leka med ifall man bara rör sig med mindre summor. Kan även vara sjukt roligt. Försök få med dig någon polare som är relativt smart och sitt och umgås över skype, kanske ta några öl, sen barka lös med med de mest udda företagen..

Låter kanske skit-tråkigt med det är faktiskt relativt roligt. Dock går man ofta +-0, men man lär sig en jävla massa på vägen.
Citera
2011-07-11, 20:02
  #8
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PokeMe
om du vill bli rik eller tjäna pengar fort ska du inte satsa i något känt märke, går ofta väldigt sakta.

Försök istället hitta något mer halvomoraliskt företag att spendera lite pengar i. Lita vågat kanske, man börja träna på köpa och sälja med mindre summor och arbeta dig uppåt. Det finns en hel värld där ute som man kan sitta och leka med ifall man bara rör sig med mindre summor. Kan även vara sjukt roligt. Försök få med dig någon polare som är relativt smart och sitt och umgås över skype, kanske ta några öl, sen barka lös med med de mest udda företagen..

Låter kanske skit-tråkigt med det är faktiskt relativt roligt. Dock går man ofta +-0, men man lär sig en jävla massa på vägen.
Det där är ju så mycket skitsnack.

Så man blir rikare på att köpa okänd skit?

Nej?

"Vill du ha potential att bli rik på din investering .."? Isf kan han ju köpa 400 trisslotter med. Det är ju antagligen dumt men han kan ju ha tur ...

Sakta är inte nödvändigtvis dåligt. Att bevara pengar är inte heller så tokigt ..


Skitbra att gå plus minus noll på sina småaffärer. Och att handla aktier på fyllan verkar ju jävligt smart med. Inga impulsköp eller -försäljningar då inte ..

Drack du innan du skrev tipset?
Citera
2011-07-11, 20:10
  #9
Medlem
PokeMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Det där är ju så mycket skitsnack.

Så man blir rikare på att köpa okänd skit?

Nej?

"Vill du ha potential att bli rik på din investering .."? Isf kan han ju köpa 400 trisslotter med. Det är ju antagligen dumt men han kan ju ha tur ...

Sakta är inte nödvändigtvis dåligt. Att bevara pengar är inte heller så tokigt ..


Skitbra att gå plus minus noll på sina småaffärer. Och att handla aktier på fyllan verkar ju jävligt smart med. Inga impulsköp eller -försäljningar då inte ..

Drack du innan du skrev tipset?


Nu gjorde jag faktiskt det, imed att det är dax för måndags-ölen.
Skrev inte att man blir rikare, men det går oftast fortare. Om det inte händer som det gjorde för Huskvarna, att ett känt företag plötsligt slår utav helvete i blom. På många små obetydliga kan man ofta göra sig vinster.


-Sakta är verkligen inte dåligt, helt tvärtom. Smart, det tycker jag också.

Men små "skitföretag" kan oftast gå mest plus över natten, nu menar jag ju inte att han ska lägga in hela summan på ett okänt företag. Utan mer börja lära sig vad siffrorna säger. När han ska köpa och sälja osv. Stora kända företag är jävligt marginellt och du ska isåfall in med 10.000 för att det ska bli kännbart.
Citera
2011-07-11, 20:19
  #10
Medlem
PokeMes avatar
Till annanmedlem,

Har kollat genom dina andra inlägg, du verkar ändå ha huvudet på skaft.

Så ska inte säga emot det, alla har vi olika finesser. Du verkar dock gilla den mer säkra vägen, vilket är smart.

Du kommer säkert lyckas bigtime någon dag.

Håller tummarna för dig, och nej. Är inte ironisk.

Vill bara komma överrens om att vara oense
Citera
2011-07-11, 20:22
  #11
Medlem
hannes156s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerHaze
Det finns ingen helt säker 100% aktie, det säger väl sig självt. Då hade alla investerat i den.
Aktier är som en berg-och dalbana, det svänger upp och ner.
Varor som guld och olja borde ju hela tiden öka eftersom mängden stadigt minskar på jorden, men allt är reglerat.
Det har jag aldrig sagt. Allt jag sa var att H&M borde stiga nu när sommaren är här och då brukar H&M gå plus.
Citera
2011-07-11, 20:56
  #12
Medlem
Osakasuns avatar
Inte nog för att det finns tusen likartade trådar, inte sant?

Hur som helst... jag rekommenderar att du investerar dina 10 000 kr i en fond. Jag rekommenderar Avanza zero. Det är en avgiftsfri indexfond, kolla upp den och gör en egen uppfattning!

Kom ihåg att vara långsiktig i dina investeringar! Mitt aktietips blir Avega group.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in