Citat:
Ursprungligen postat av PokeMe
Skrev inte att man blir rikare, men det går oftast fortare. Om det inte händer som det gjorde för Huskvarna, att ett känt företag plötsligt slår utav helvete i blom. På många små obetydliga kan man ofta göra sig vinster.
-Sakta är verkligen inte dåligt, helt tvärtom. Smart, det tycker jag också.
Men små "skitföretag" kan oftast gå mest plus över natten, nu menar jag ju inte att han ska lägga in hela summan på ett okänt företag. Utan mer börja lära sig vad siffrorna säger. När han ska köpa och sälja osv. Stora kända företag är jävligt marginellt och du ska isåfall in med 10.000 för att det ska bli kännbart.
Citat:
Ursprungligen postat av PokeMe
Till annanmedlem,
Har kollat genom dina andra inlägg, du verkar ändå ha huvudet på skaft.
Så ska inte säga emot det, alla har vi olika finesser. Du verkar dock gilla den mer säkra vägen, vilket är smart.
Du kommer säkert lyckas bigtime någon dag.
Håller tummarna för dig, och nej. Är inte ironisk.
Vill bara komma överrens om att vara oense
Jag tror att du hade lite annan formulering tidigare men jag svarade inte då. Jag har inte så mycket koll och jag kanske inte lyckas alls och har inte gjort några pengar osv.
Dock gillar jag inte volatiliteten och oron och om det nu var en självklarhet att en grupp småbolag skulle utvecklas så bra så borde de ju redan stå högre i kurs. Visst kan det säkert vara dåligt analyserat eller bli en riktig fullträff om det är något bolag som ligger i någon slags utvecklingsfas men det kan ju såklart lika gärna vara tvärtom att man missar det som är dåligt istället för bra med bolaget eller att de inte alls lyckas med sin utveckling av vad det nu är, läkemedel, råvaror, programvaror eller något. Och då går det ju dåligt istället. Såklart.
Ser man fullträffarna som ett krav så kanske det är dit man får vända sig, men om man missar dem då? Så det blir ju lite av ett lotteri. Själv vill jag väl helst göra det som kan tänkas vara bäst "i genomsnitt" och över tiden. Av den anledningen köper jag inte riktiga lotter, jag vet ju att max hälften av pengarna går till vinster, dåliga odds.
Och som du själv konstaterar föredrar jag nog säkerhet, eller iaf mindre risk. Kanske är för lite riskbenägen men. Jag tycker ju att det är viktigt att han tänker på det iaf då det är lätt att tänka "ja, jag vet att det kan gå upp och ner" ("men jag räknar med att det kommer gå upp för just mig!" ;D) om du förstår vad jag menar.
Min diss om alkohol rörde väl inte dig direkt men jag vet ju hur det själv kan vara. Blir det lite oroligt och panik / man inte hade räknat med att få utvecklingen man fick så kanske man sitter där och inte vet vad man skall göra, och krävs det ett snabbt beslut och blir lite förhastat så är ju risken större att det blev fel än om man hade fått tänka igenom det lite.
Jag har ju spelat strategispel på fyllan (ja, jag har nog gjort annat dumt på fyllan med, cyklat in i lyktstolpar, brutit foten, ring telefonsamtal och smsat, hjulat in i tält, ...) och prestationsförmågan är ju inte på topp.
Jag har sett IRC-loggar på någon som råkade köpa hårddiskar till en polare på fyllan, "för att vara elak" verkade det som, till en början, tills han insåg att han betalade med sitt eget kort
Men ja, är man smått alkad så känns det ju som att man kan dra till med att "oj, nu rör det sig här, jag köper" och sedan kanske man inte hade så bra koll. Tvivlar på att det blir bästa resultatet av agerande på fyllan hur som helst
Om jag kommer lyckas vet jag inte, har spridit ut innehaven för lite, men jag hoppas ju att jag inte backar typ 50% på 1.5 år iaf. Och att det kanske kommer bättre och "tryggare" tillfällen att handla på.
Eftersom jag själv är försiktig vill jag ju inte säga till honom att köpa avanza zero för 10.000 rakt av om 10.000 är mycket pengar för honom och han inte kommer handla på så mycket mer framöver.
Är det 10.000 han kan tänka sig att satsa på aktier på lång sikt typ 8 år eller så så kanske det inte är hela världen. Men oavsett kapital så hade _jag ju själv_ inte gått all-in i aktier idag. Fast naturligtvis skall han/hon göra som han/hon vill och jag har ju inget facit
Har man typ 100.000 i besparingar så är det ju en annan sak att lägga 10.000 på avanza zero kan jag tycka.
Jag är medveten om att jag var lite onödigt dryg, jag ber om ursäkt för det. Det är bara det att jag själv inte vill uppmana till rejält risktagande osv som om det vore självklart och riskfritt, utan hellre upplyser om riskerna och nackdelarna