Citat:
Ursprungligen postat av TrialEnd
Det jag främst vill förändra med bytet är bildkvalitén och då kanske ett nytt objektiv passar bäst.
Tycker du att jag då ska köra på ett objektiv och isåfall vilket?

Både känns på sätt och vis som ett allround-objektiv.
Definiera bildkvalitet?
Kombinationen D90/AF-S 35mm 1.8 lämnar väldigt lite övrigt att önska vad gäller teknisk bildkvalitet. I bra ljus skulle man knappast se skillnad på bilderna ur din kamera och ur t.ex. en D3S med proffsglugg.
Det du vinner på att byta upp dig till D300s är att du får mer gedigen byggkänsla och fler knappar och rattar. Det är i princip allt, och om du inte har väldigt specifika behov avseende just det skulle jag istället satsa på optik.
Jag begriper dock fortfarande inte riktigt vad du är ute efter. De två objektiv du räknat upp är rätt olika, 14-24 är en rätt extrem vidvinkelzoom avsedd för fullformatskamera. På din funkar den visserligen, men blir rätt meningslös, då 14 mm inte är särskilt extrem vidvinkel på DX. Titta istället på t.ex. Nikkor 10-24 eller kanske ännu hellre Tokina 11-16. Inga av dessa är några allroundobjektiv dock, om det var det du är ute efter.
24-70 är en stor, tung, dyr, snorskarp normalzoom, även den avsedd primärt för FF. Även den funkar bra på en D90, men har lite fel brännviddsomfång för DX och saknar VR.
Här finns dock inte några riktigt klockrena alternativ i mina ögon. Nikkor 16-85 är skarp, men rätt dyr, inte särskilt ljusstark, och tillför i mina ögon inte så mycket utöver kitzoomen (18-55 VR). Sigma och Tamron har egna, ljusstarka varianter med VR som ser bra ut på pappret, men jag har läst rätt blandade saker om dem.
Nikkor 18-200 kanske? Optiskt är den knappast perfekt (men tillräckligt bra för de flesta), och skulle komplettera din 35:a rätt bra med sitt stora brännviddsomfång. 18-200 ute i bra ljus och 35:an till resten, typ. Den ses lite som en turistglugg, men kan du leva med lite fnysningar från "riktiga" fotografer, så är den riktigt användbar...