2008-01-04, 16:02
Medlem
gugglianos avatar
räkneordet fantasiljon är ju lite mysigt
Citera
2008-01-04, 16:04
Bannlyst
Har massa seriebilder i huvet.. en rolig är när Joakim tar ett fotbad í en balja med mynt hehe
Citera
2008-01-04, 16:12
Medlem
Politzais avatar
I "Jakten på Jadeelefanten" (tror jag den hette), av Don Rosa, tampas kalle o gänget med en general vid namn "Eh Lah King" vill jag minnas...
Citera
2008-01-04, 16:26
Medlem
I den tecknade serien Ducktales finns det ju ofantliga mängder sköna ord.
Det jag kan minnas nu är Bombastium, vilket var glassen som användes när de skulle resa i tidsmaskinen.
Eller när Uppfinnar-jocke skickar upp en raket och det smäller av en massa popcorn vilket efter han säger: oj, nu måste jag skicka upp en smör och salt raket också!
Citera
2008-01-04, 16:35
Medlem
Bigaams avatar
vet inte om det här har varit uppe redan:

Stiffe Stalledräng - Sylvester Stallone
Citera
2008-01-04, 16:49
Medlem
gugglianos avatar
en låt som knattarna lyssnade på hade denna text:

"dunka dunka skrän och skrål, högre skrik och värre vrål"
Citera
2008-01-05, 02:07
Medlem
Freakyweiges avatar
Citat:
en låt som knattarna lyssnade på hade denna text:

"dunka dunka skrän och skrål, högre skrik och värre vrål"

Visst var det i denna serie som Oppfinnar Jocke blev störd av Knattarnas hemska rockmusik när han lyssnade på sin Experimental Jazz Fusion?

Det finns ett antal uttryck från Kalle Anka som används till vardags pga barndomens Kalle-pundande, dessa är favoriterna:

Kvack!
Flämt!
Fnys! - Dessa tre med prefixet "Ärke-", beroende på hur överraskad/förbannad man är. Om man är ärkefnyser så kan du räkna med att det flyger snor och blod på väggarna.
F'låt.
Rosenrasande.
Fantasiljon.
Läskeblask.
Långtbortistan.

Sen så har "Det bästa sen färdigskivat bröd" blivit använt väldigt mycket i tidningen, men det är förstås ingen originalfras.
Citera
2008-01-05, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norma Jean Bell
Ett relaterat ämne är den gamla serien Iznougoud (någon som kommer ihåg?).
Han hade en hjälpreda som hette Brah At Hamed och ville bli Storvisir (Kalif?) istället för Harun Al Sindar.

Ahhahahah, den serien var klockren! Älskade den när den gick på TV! Namnet på storvisiren var dock inte Harun Al Sindar, utan Huri Al Sindar (stavning?)
Citera
2008-01-05, 14:39
Medlem
Kommer ihåg när, jag tror det var kalle, sa att någon var en sängofil. Fick upp en del tokiga bilder i huvudet.
Citera
2008-01-05, 16:51
Medlem
gugglianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freakyweige
Visst var det i denna serie som Oppfinnar Jocke blev störd av Knattarnas hemska rockmusik när han lyssnade på sin Experimental Jazz Fusion?

Det finns ett antal uttryck från Kalle Anka som används till vardags pga barndomens Kalle-pundande, dessa är favoriterna:

Kvack!
Flämt!
Fnys! - Dessa tre med prefixet "Ärke-", beroende på hur överraskad/förbannad man är. Om man är ärkefnyser så kan du räkna med att det flyger snor och blod på väggarna.
F'låt.
Rosenrasande.
Fantasiljon.
Läskeblask.
Långtbortistan.

Sen så har "Det bästa sen färdigskivat bröd" blivit använt väldigt mycket i tidningen, men det är förstås ingen originalfras.

hehehe, inget i mitt vokabulär låter så läskande som "läskeblask" synd att man aldrig lär få smaka brygden ifråga
Citera
2008-01-05, 21:49
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Har ett minne av att det ofta stod en tunna melass när dom var t.ex uppe på en vind.
Skruvat men kul.
Citera
2008-01-06, 03:11
Bannlyst
Sam U. Raj är en namn som jag destinkt kommer ihåg.
Långbens talesätt "Uschiamej" användes ofta i tidningarna från 60 och 70-talet.
"Är du klumpigt vaggad" har jag också läst i Kalle Anka.
"Hmmpf" som används när man är smått irriterad över någons närvaro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in