Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2004-11-03, 11:01
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Schmerz
Nepp. Det syrorna som bildas när bakterier i munhålan spjälkar socker som ger hål i tänderna.

Ja. Men även andra syror i läsk fräter på tänderna. Bland annat är Coca-cola light som inte innehåller en enda sockerart eller kolhydrat nästan lika dåligt för tänderna.

Det som är intressant är ju om lättöl är dåligt för tänderna. Juice och lättdryck, saft etc är ju det. Men mjölk är det inte.
Citera
2004-11-03, 14:44
  #14
Medlem
Bergman-Wasas avatar
Finns ju nästan inget som släcker törsten bättre än en kall lättöl. Sen är ju självklart starkare öl godare.
Citera
2004-11-03, 15:19
  #15
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grimmy
Ja. Men även andra syror i läsk fräter på tänderna. Bland annat är Coca-cola light som inte innehåller en enda sockerart eller kolhydrat nästan lika dåligt för tänderna.

Det som är intressant är ju om lättöl är dåligt för tänderna. Juice och lättdryck, saft etc är ju det. Men mjölk är det inte.
Alla läskdrycker innehåller syror, cola innehåller stora mängder fosforsyra till exempel. Men den stora frätaren rent allmänt är bakteriernas syror, även om syror från läsk och juice fräter rätt hårt även den. Kolsyran har jag för mig ska vara rätt ofarlig i sammanhanget.

Eftersom öl innehåller sockerarter fräter det på tänderna.
Citera
2004-11-03, 18:42
  #16
Medlem
lättöl är öl, och öl är gott!
Jag brukar dock nästan bara dricka folköl, eftersom det är dem som finns på burk.
Citera
2004-11-03, 20:16
  #17
Medlem
Kung Kisstanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grimmy

Det som är intressant är ju om lättöl är dåligt för tänderna.

Dricker en 2-3 lättöl om da'n, har bara haft 1 hål i tänderna på 20 år.

Lättöl är den perfekta måltidsdrycken; inget sötslisk, den lilla beskan framhäver matens smak och man kan köra bil efteråt.
Citera
2004-11-03, 21:23
  #18
Medlem
dricker det inte, smakar inte gott och innehåller alkohol och massa kalorier
Citera
2004-11-04, 13:52
  #19
Medlem
Bergman-Wasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jontet
massa kalorier
jmfrt med vadå? Knappast mer än läsk/saft/juice eller?
Citera
2004-11-04, 14:08
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jontet
dricker det inte, smakar inte gott och innehåller alkohol och massa kalorier

Jämfört med Light-läsk och vatten ja. Jämfört med allt annat Nej. Innehåller mindre än t.ex. lättmjöl/juice.
Citera
2004-11-04, 15:59
  #21
Medlem
Att en lättöl om dagen skulle ta på kroppen tror jag inte ett skit på.
Det sägs ju tom att så små mängder alkohol är nyttigt för kroppen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback