Citat:
Ursprungligen postat av Stoxoz
Lånar tråden lite om det är okej...
Har också funderat på att skaffa en sån där Elgato-Eye tv-mojäng. Är dock inte helt hundra på vad som skiljer alla åt.
Mina anledningar till varför jag vill ha en:
1. Jag är trött på den dåliga bildkvalitén från antenn-kabeln till tv'n.
EyeTV tar in samma signal som din TV och är det så att du bor i hyresrätt är det troligt att du ser på analog TV. Alltså kommer du få samma risiga bild i EyeTV. Har du Comhem eller annat får du bättre bild men inte bättre än om du haft en digitalbox till TVn.
Citat:
2. Att kunna pausa, spola tillbaka och spela in live-tv känns häftigt och helt rätt i tiden.
Det är suveränt smidigt och EyeTV3 (programvaran) är vad som gör EyeTV till den absolut bästa TV-lösning jag använt (oavsett plattform).
Citat:
3. Jag vill kunna ha möjligheten att kunna titta på tv via min iPad när jag o tjejen ligger i sängen.
För detta behöver du appen EyeTV som finns i App Store. Man skaffar ett gratis konto med Elgato som gör att iPad och iMac hittar varandra automatiskt utan någon särskild konfiguration. Dvs man behöver inte komma ihåg sin IP-adress.
Citat:
För att kunna åstadkomma dessa tre punkter så finns det väl flera versioner som borde funka. Jag vet att det finns nån trådlös variant som funkar som nån form av wifi-mottagare av nåt slag, men den drivs bara av ett par batterier med typ 3 timmars drift, och jag vill kunna ha den stående jämt.
Jag sitter på en iMac i en hyresrätt utan något speciellt kanalutbud, enbart det marksända standardkanalerna med svt, fyran o sexan osv. Vill gärna ha det bästa. Elgato EyeTV Sat är den som känns proffsigast och har dessutom plats för CI-modul ifall man skulle vilja uppdatera nån gång i framtiden...
Den trådlösa varianten du nämner är till för iPad och iPad enbart och är helt sonika en portabel digitalbox. Tanken är att du kan använda den på resa, i husvagnen osv. Man får in de gratis kanaler som sänds där man är. Fel lösning för dig med andra ord.
EyeTV Sat är också fel eftersom du inte har en parabolantenn. Det du ska sikta på är EyeTV Hybrid som stöder både analogt (förmodligen det du har i hyreshuset direkt i väggen) och digitalt för marksända (DVB-T) kanalerna (SVT, TV4, Kanal 6 osv). Den stöder även DVB-C (kabel-TV) för t.ex. Comhem. Kort sagt, allting utom satellit. Det gör att den är mångsidig som attan och så vida du inte flyttar till villa i framtiden och behöver parabol så kommer du kunna använda den.
Med hjälp av CI-modulen jag länkade till tidigare i tråden går det bra att stoppa in en CA-modul med ett programkort för att få tillgång till betalkanaler via Boxer, Comhem eller andra DVB-T- och DVB-C-leverantörer.
En annan lösning du kan kolla på är EyeTV Netstream DTT.
http://www.elgato.com/elgato/int/mainmenu/products/tuner/netstreamdtt/product1.en.html
Den ansluts direkt till routern istället för att anslutas till datorn, vilket gör att du slipper ha iMacen påslagen för att se på TV på iPad (eller iPhone, PC osv). Nackdelen är att den enbart stöder DVB-T och saknar möjlighet till kortplats. Kort sagt, du får nöja dig med de marksända gratiskanalerna såsom SVT, TV4 osv.