• 1
  • 2
2011-07-10, 16:26
Medlem
legendaryjls avatar
Hej!

Kom hem från Ayia Napa igår och satt lite vid datorn. Idag när jag vaknar så fryser den på "Loadingskärmen" väldigt länge så jag drar strömkabeln och försöker sedan boota. Den visar några standardbilder men sedan kommer det upp att en fil något med "DRIVERS" är skadad eller finns inte så den inte kan startas upp. När någon skärm visas ska man trycka på "R" för att reparera skadan. När jag trycker på "R" så startar bara den om och samma felmeddelande skapas.

Har varit väldigt slarvig med backup, så undrar om det finns något jag kan göra innan jag formaterar om? Antar att det kommer lösa problemet. Men vill gärna ha kvar alla bilder och sådant jag har sparat i hårddisken.

Så, vad göra?
Citera
2011-07-10, 16:31
Medlem
BlaZeeds avatar
Ta ut hårddisken och stoppa in den i en annan dator
OBS! Kan ju vara virus på disken så se till och ha backup på datorn du sätter in disken i
Citera
2011-07-10, 16:38
Medlem
legendaryjls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlaZeed
Ta ut hårddisken och stoppa in den i en annan dator
OBS! Kan ju vara virus på disken så se till och ha backup på datorn du sätter in disken i

Aha, har bara en laptop hemma förtillfället. Går det att installera om datorn utan att ha någon hårddisk i? Antar att det var en dum fråga och att man inte kan det, men frågan är ändå ställd...

Kan det vara vilken stationär dator som helst?
Citera
2011-07-10, 16:40
Medlem
låter mer som att grafikkortet eller något har gått sönder. Kan du inte ta reda på exakt vad felmedelandet säger?
Citera
2011-07-10, 17:39
Medlem
BlaZeeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av legendaryjl
Aha, har bara en laptop hemma förtillfället. Går det att installera om datorn utan att ha någon hårddisk i? Antar att det var en dum fråga och att man inte kan det, men frågan är ändå ställd...

Kan det vara vilken stationär dator som helst?
Nej du kan inte installera om datorn utan hårddisk. Men om du bootar från en installations cd och installerar om datorn så kommer allt som finns på datorn hamna i en mapp som heter windows.old

Vill bara tillägga att jag inte är något proffs på datorer. Jag gör så gott jag kan
Senast redigerad av BlaZeed 2011-07-10 kl. 17:42.
Citera
2011-07-10, 17:51
Medlem
legendaryjls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lejonet1
låter mer som att grafikkortet eller något har gått sönder. Kan du inte ta reda på exakt vad felmedelandet säger?

Det exakta som står är : "Det gick inte att starta Windows eftersom följande fil saknas eller är skadad: system32\DRIVERS\pci.sys

Försök reparera filen genom att starta installationsprogrammet för Windows med hjälp av installations-CD:n. Välj R vid första skärmbilden för reparation.

Citat:
Nej du kan inte installera om datorn utan hårddisk. Men om du bootar från en installations cd och installerar om datorn så kommer allt som finns på datorn hamna i en mapp som heter windows.old

Vill bara tillägga att jag inte är något proffs på datorer. Jag gör så gott jag kan

Okej, tack så mycket. Det bör ju inte vara för svårt, men kanske borde lämna över detta till någon kompis så man får det man vill ha sparat att vara kvar. Om man skulle lämna in för reparation + uppgradera lite saker blivit lite föråldrat. Vad skulle något sådant kosta? Vad brukar det flesta affärer ta för att reparera samt uppgradera?
Citera
2011-07-10, 18:11
Medlem
BlaZeeds avatar
Citat:
Okej, tack så mycket. Det bör ju inte vara för svårt, men kanske borde lämna över detta till någon kompis så man får det man vill ha sparat att vara kvar. Om man skulle lämna in för reparation + uppgradera lite saker blivit lite föråldrat. Vad skulle något sådant kosta? Vad brukar det flesta affärer ta för att reparera samt uppgradera?
Det blir nog billigare om du köper en ny dator, eller om du köper delar och uppraderar själv
Det låter som en bra idé att låta en datorkunnig polare hjälpa dig
Senast redigerad av BlaZeed 2011-07-10 kl. 18:14.
Citera
2011-07-10, 18:46
Medlem
MrHumpes avatar
Pm pci.sys inte startar så betyder det till 99% hårdvarufel.

Öppna burken, plocka bort alla delar och börja felsök. Känns som att det borde vara någon ramsticka det är fel på.

Om du nu kan göra det själv, annars låt en polare göra det åt dig. Skicka inte på reparation om du inte har garanti kvar, blir oftast bara dyrt i slutändan.
Citera
2011-07-10, 18:51
Medlem
legendaryjls avatar
Citat:
Det blir nog billigare om du köper en ny dator, eller om du köper delar och uppraderar själv
Det låter som en bra idé att låta en datorkunnig polare hjälpa dig

Okej, tack så mycket för tipsen. Uppskattas!

Citat:
Ursprungligen postat av MrHumpe
Pm pci.sys inte startar så betyder det till 99% hårdvarufel.

Öppna burken, plocka bort alla delar och börja felsök. Känns som att det borde vara någon ramsticka det är fel på.

Om du nu kan göra det själv, annars låt en polare göra det åt dig. Skicka inte på reparation om du inte har garanti kvar, blir oftast bara dyrt i slutändan.

Hårdvarufel säger du? Tyvärr är jag inte alltför tekniskt lagd, men jag har en hel del kompisar som kan. Är detta billigt och lättjusterat, eller bör jag börja kika på en ny dator?

Tack för hjälpen alla!
Citera
2011-07-10, 19:18
Medlem
MrHumpes avatar
Citat:
Okej, tack så mycket för tipsen. Uppskattas!

Hårdvarufel säger du? Tyvärr är jag inte alltför tekniskt lagd, men jag har en hel del kompisar som kan. Är detta billigt och lättjusterat, eller bör jag börja kika på en ny dator?

Tack för hjälpen alla!

Allt beror på vad det är som har gått sönder. Låt en polare köra en hårdvarukoll på den och utesluta vad det är som är fel. Känner du att du vill köpa en ny dator så go ahead, kan du alltid fixa den efteråt och få någon slant för den. Men mitt råd är att felsöka först och leta efter vad som kan vara felet. Kan vara någon så enkelt som en ramsticka som är kass, och då kostar det bara någon hundring att fixa.
Citera
2011-07-10, 20:40
Medlem
legendaryjls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrHumpe
Allt beror på vad det är som har gått sönder. Låt en polare köra en hårdvarukoll på den och utesluta vad det är som är fel. Känner du att du vill köpa en ny dator så go ahead, kan du alltid fixa den efteråt och få någon slant för den. Men mitt råd är att felsöka först och leta efter vad som kan vara felet. Kan vara någon så enkelt som en ramsticka som är kass, och då kostar det bara någon hundring att fixa.

Okej, då förstår jag. Då får jag slänga över datorn för en koll nu i veckan. Tack så mycket för hjälpen snälla du. Uppskattas rejält!
Citera
2011-07-10, 20:56
Medlem
MrHumpes avatar
Citat:
Okej, då förstår jag. Då får jag slänga över datorn för en koll nu i veckan. Tack så mycket för hjälpen snälla du. Uppskattas rejält!

Inga problem! Hoppas det löser sig Återkom gärna med rapport om vad det var.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in