2011-07-10, 16:25
Medlem
Huronians avatar
Okej, jag utreds för bipolär och har STORA problem med att hantera pengar. Det suger men jag tror att min morsa som inte gillar tanken på att något skulle vara fel på mig till slut kan ha fått ett välbehövt uppvaknande. Vi har bestämt att jag skall ta från dom fonder jag fått från släktingar till att betala hyran, vara tuffare mot min rumskompis (kompis sen tidiggare ) gällande hyra och när hans brorsa skall flytta in efter mig (jag har avbrutit mina studier på läkarlinjen) och sen ljuga för resten av familjen om hur dåligt med pengar jag har så att folk inte blir fly förbannade eller ledsna. Läget suger och jag känner mig dum men kan inte riktigt känna mig så dum som jag borde.

Till saken. Om man skaffar en förmyndare och/eller hamnar hos kronofogden (jag är dock långt ifrån kronofogden fortfarande) hur länge stannar det i registret? Jag har sen en tid påpekat att mina föräldrar (och min relativa lätthet för det mesta...) har gjort att jag aldrig lärt mig något den hårda vägen vilket jag dock antagligen skulle behöva. Så om dom låter mig hamna i problem för att jag borde få problem, sitter det kvar en stämpel för resten av livet?
Citera
2011-07-10, 16:46
Medlem
de400s avatar
dom är bra så länge du inte får bjurman
Citera
2011-07-10, 17:15
Medlem
Huronians avatar
Fan, justja. Tänkte ju inte på alla skandaler om förmyndare som håller på och förskingrar och skit. Känns som att någon snor mina pengar redan nu. Nej men seriöst, man får hoppas på att ha tur helt enkelt.... tyvärr kan jag inte känna mig mer än arg för sakens skull vid tanken på att bli bestulen. Pengarna i sig kan jag inte känna har större betydelse.
Citera
2011-07-10, 21:34
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huronian
Fan, justja. Tänkte ju inte på alla skandaler om förmyndare som håller på och förskingrar och skit. Känns som att någon snor mina pengar redan nu. Nej men seriöst, man får hoppas på att ha tur helt enkelt.... tyvärr kan jag inte känna mig mer än arg för sakens skull vid tanken på att bli bestulen. Pengarna i sig kan jag inte känna har större betydelse.

Varför ha en extern människa som du inte känner och dessutom kommer kosta pengar i form av arvode varje år? Se det som ett uppvaknande, du har troligen blivit rätt hårt utnyttjad för att du är för snäll.

Min filosofi är att aldrig låta folk få reda på att man har pengar, på det viset slipper man ens få frågan.
Citera
2011-07-10, 22:39
Medlem
Anette91s avatar
En godman skulle säkert räcka för din del, en förmyndare kan du inte säga upp utan har du tagit dig an det så har du det hela livet, en godman/förvaltare kostar pengar, så tänk på det om det är nån som får köra en bra bit till tex banken så kostar bensinen och sen hem till dig, sedan lön för att h*n tagit an ärendet, sedan telefonsamtal m.m. fick betala 3800kr för 3mån så det kostar en hel jävla massa och räkningen kommer/halvår så tänk på det INNAN du bestämmer dig. Prata med kommunens personliga ombud så kan du få hjälp.
Citera
2011-07-11, 19:21
Medlem
Bob Luntas avatar
Du låter som ett söndercurlat barn som just insett att saker kostar pengar. Se till att lära dig den hårda skolan som du själv pratar om istället för att slösa bort både pengar och anseende med en god man eller förmyndare. Hur gammal är du, TS?
Citera
2011-08-28, 01:11
Medlem
Huronians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Varför ha en extern människa som du inte känner och dessutom kommer kosta pengar i form av arvode varje år? Se det som ett uppvaknande, du har troligen blivit rätt hårt utnyttjad för att du är för snäll.

Min filosofi är att aldrig låta folk få reda på att man har pengar, på det viset slipper man ens få frågan.

Jag trodde ett tag att jag skulle få försvara mig mot att bli utnyttjad men så har faktiskt inte blivit fallet. Mer så att jag och min rumskompis inte kan/kunde kommunicera.

Citat:
Ursprungligen postat av Anette91
En godman skulle säkert räcka för din del, en förmyndare kan du inte säga upp utan har du tagit dig an det så har du det hela livet, en godman/förvaltare kostar pengar, så tänk på det om det är nån som får köra en bra bit till tex banken så kostar bensinen och sen hem till dig, sedan lön för att h*n tagit an ärendet, sedan telefonsamtal m.m. fick betala 3800kr för 3mån så det kostar en hel jävla massa och räkningen kommer/halvår så tänk på det INNAN du bestämmer dig. Prata med kommunens personliga ombud så kan du få hjälp.

Aotch. Jag tänker inte omyndigförklara mig själv och det andra priset var ju nästan otroligt. Får försöka lära mig värdet av pengar genom att helt enkelt leva verkar det väl som då.

Citat:
Ursprungligen postat av Bob Lunta
Du låter som ett söndercurlat barn som just insett att saker kostar pengar. Se till att lära dig den hårda skolan som du själv pratar om istället för att slösa bort både pengar och anseende med en god man eller förmyndare. Hur gammal är du, TS?

Är 21. Kanske haft en udda uppväxt. Ville inte ha något och var typ sociofobiskt deprimerad när jag var i tonåren så pengarna hamnade på hög eller gick till godis, BK/donken (+ sporadiskt MoTG & WHFB). När jag sedan flyttade hemifrån i min pågående frigörelseprocess från mig själv förstod jag fortfarande inte riktigt vad jag skulle ha pengar till och spenderade dom hipp som happ.
Senast redigerad av Huronian 2011-08-28 kl. 01:18.
Citera
2011-08-28, 04:15
Medlem
Har du någon vän/familjemedlem du kan lita på? Det lät som att du litade på din mor.

En möjlighet är att du ger henne tillräckligt mycket av din lön för att betala alla dina fasta avgifter. Resten av lönen delar du upp i 30 datummärkta kuvert (med sedlar i alltså). Varje dag får du öppna ett nytt kuvert. Skulle du ha självdisciplinen att inte låna åtminstone (ens av dig själv)? I så fall kan detta vara en möjlighet.

Om du klarar av detta, kan du spara lite varje månad till en buffert.
Citera
2011-08-28, 10:38
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huronian
Så om dom låter mig hamna i problem för att jag borde få problem, sitter det kvar en stämpel för resten av livet?
Om du ändå förstår att det kan bli problem så borde det väl inte vara så svårt att skärpa sig? Kolla t.ex på Lyxfällan och ta till dig råden.
Hamnar du hos Kronofogden så är du i deras register i 3 år efter att skulden är betald samt får betala mycket mer än vad räkningarna skulle varit från början.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in