2011-07-10, 15:22
Medlem
Med anledning av att en sjuåring bragts om livet så uppmärksammar jag att flera, se tex https://www.flashback.org/t1594726 upprörs över hur hemskt det är med tanke på åldern på BO.

Mina frågor kommer inte att beröra det specifika fallet, utan snarare föröka beröra frågan om de negativa emotioner som dödsfall vid låg ålder tycks ge folk. Jag vill först understryka att dödsfall, i princip, alltid är tragiskt för de närmast inblandade. Den här frågan handlar inte om dem, den handlar om samhället i stort, den handlar om alla som inte har någon direkt koppling till den avlidne men som ändå lyckas bli berörda.

Ordet "tragiskt" är nog inte riktigt rätt, men jag låter det här representera alla de negativa emotioner som folk uppvisar i tex ovan tråd.

Det verkar alltså som om folk tycker det är mer tragiskt när en sjuåring avlider än när en tonåring gör det (allt annat lika). Det verkar dessutom som om det är mer tragiskt när en i medelåldern avlider än när någon gammal gör det.

Man kan alltså tänka sig en konkav linje där X = Ålder och Y = Tragiskt

(Även fast vissa abortmotståndare menar att linjen startar någonstans på minus X och att slutet på linjen är mycket varierande, och att det så klart finns stora individuella skillnader på hur vi ser linjen så kan man kanske föreställa sig en aggregerad samhällelig linje)

Verkar det vara en rimlig tolkning?

I så fall, vid vilken ålder är det mest tragiskt att någon dör (allt annat lika) (dvs var är derivatan på den tragiska linjen lika med noll)?
Citera
2011-07-10, 15:45
Medlem
SpooN.s avatar
asså det är otroligt svårt att göra en bedömning. Men utgår du från utilitarianismen(?) så borde väl ändå runt 15 vara värst.. och med det grundar jag på att man har en kompiskrets och de flest inte utvecklat sitt fulla sinnesbruk och därför kan folk bli helt depressiva osv...
den där konkava linjen du beskriver är väl inte konkav om många sörjer mindre barn för då skulle folk sörja äldre lika mycket som mindre...
när jag var typ 14 läste man mycket om att det var ungdomar som knivhögg hit och dit, gatuvåld. men då tänkte jag inte på det eftersom jag var så liten alltså ingen rädsla. men nu när man är ungdom påverkar såklart dödsfall i min ålder samhället då det skapar oro osv. (Förlåt att jag gled iväg lite) :P

hoppas jag höll mig till ämnet nu
Citera
2011-07-18, 19:44
Medlem
Jag har tänkt på det där faktiskt. Det måste ju vara mer tragiskt när en person har många människor runt sig dör än ett litet barn på 3 år (missförstå mig rätt). Jag tänker mig en person i 30-årsåldern. Han/hon har många vänner och bekanta, kanske egen familj, föräldrarna lever fortfarande, arbetskamrater, mitt i livet! Treåringen har inte allt det där.
Citera
2011-07-18, 20:34
Medlem
taggtråds avatar
Vid den åldern då ett barn förstår vad det är hon går miste om. Någonstans runt 10-12, kanske?
Citera
2011-07-19, 01:00
Medlem
WhoFortyTwos avatar
Någonstans mellan 6 och 12 antagligen. Medan de fortfarande är unga, har hela livet framför sig och är oskuldsfulla så att säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in