Citat:
Ursprungligen postat av Bloodweiser
Nej, salamandrar parar sig ungefr som fiskar. Allts krvs det tv. Man kan knna igen hanarna - speciellt nr de r i lekdrkt - p att de har en taggig kam p rygg och stjrt. Frmodligen r det "lilla vattensalamandern du har i din damm. De r den vanligaste arten. Den andra, och mer sllsynta arten, r "strre vattensalamander". De blir nstan uppemot 20 cm. Alla amfibier och reptiler r fridlysta i Sverige - s du kan vara stolt ver att du skapat en milj dr de kan fortplanta sig. Du behver inte vara rdd fr att utrymmet inte skulle rcka till. De lmnar dammen efter en tid (larverna nr de r frdigutvecklade - precis som grodor och de vuxna individerna en tid efter leken. Salamandrarna tillbringar minst lika mycket tid p land i fuktig milj som de gr i vatten.
Jo det r den lilla sorten, men varfr har jag bara sett en salamander tidigare? Den andra mste ju legat och gmt sig under en sten hela tiden.
Men nr dom kryper ut lr dom vl vilja hitta ett annat vatten att leva i? Det r ganska lngt till nrmaste sj och det vore ju trkigt om alla dog p vgen. Men dom tar vl ingen skada av att bli flyttade till ett annat stlle? Isf tnker jag ta tag i saken och frflytta dom till stllet dr jag fick med mig salamandern frn brjan.