2011-07-10, 14:40
Bannlyst
Hej. Fr ngot r sedan hmtade jag lite vxter frn ett trsk fr att ha i dammen. Sjlvklart fljde en salamander med, tyckte att det var rtt skoj fr att dom r ju nd fina. Men nu r det s att jag har runt 30 salamanderungar i dammen nu och undrar frst och frmst hur det kan komma sig, kan salamandrar para sig med sig sjlva? Har ju bara sett en salamander innan.

Och kommer dom m dligt p grund av verbefolkning sen nr dom vuxit lite? Knns lite elakt att ha s mnga i ett s pass litet utrymme. Dom kan vl inte ta skada av att bli utslppta i naturen sen?
Citera
2011-07-10, 17:52
Medlem
bessies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prolaps
Hej. Fr ngot r sedan hmtade jag lite vxter frn ett trsk fr att ha i dammen. Sjlvklart fljde en salamander med, tyckte att det var rtt skoj fr att dom r ju nd fina. Men nu r det s att jag har runt 30 salamanderungar i dammen nu och undrar frst och frmst hur det kan komma sig, kan salamandrar para sig med sig sjlva? Har ju bara sett en salamander innan.

Och kommer dom m dligt p grund av verbefolkning sen nr dom vuxit lite? Knns lite elakt att ha s mnga i ett s pass litet utrymme. Dom kan vl inte ta skada av att bli utslppta i naturen sen?

det r ju hftigt . har en liten damm , det har varit nnn groda i bland i dammen. dlor r ju hftigt. grattis. har du s stor damm att djuren kan verleva i den.
Senast redigerad av bessie 2011-07-10 kl. 17:54.
Citera
2011-07-10, 18:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bessie
det r ju hftigt . har en liten damm , det har varit nnn groda i bland i dammen. dlor r ju hftigt. grattis. har du s stor damm att djuren kan verleva i den.

Dammen r typ 2x1,5 meter s tror inte riktigt att dom fr plats allihopa. Dom blir ju nd ungefr 10 centimeter nr dom r vuxna och 30 stycken sna blir rtt mycket.

Fast n s lnge r det rtt kul.
Citera
2011-07-10, 19:36
Medlem
Bloodweisers avatar
Nej, salamandrar parar sig ungefr som fiskar. Allts krvs det tv. Man kan knna igen hanarna - speciellt nr de r i lekdrkt - p att de har en taggig kam p rygg och stjrt. Frmodligen r det "lilla vattensalamandern du har i din damm. De r den vanligaste arten. Den andra, och mer sllsynta arten, r "strre vattensalamander". De blir nstan uppemot 20 cm. Alla amfibier och reptiler r fridlysta i Sverige - s du kan vara stolt ver att du skapat en milj dr de kan fortplanta sig. Du behver inte vara rdd fr att utrymmet inte skulle rcka till. De lmnar dammen efter en tid (larverna nr de r frdigutvecklade - precis som grodor och de vuxna individerna en tid efter leken. Salamandrarna tillbringar minst lika mycket tid p land i fuktig milj som de gr i vatten.
Citera
2011-07-10, 19:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodweiser
Nej, salamandrar parar sig ungefr som fiskar. Allts krvs det tv. Man kan knna igen hanarna - speciellt nr de r i lekdrkt - p att de har en taggig kam p rygg och stjrt. Frmodligen r det "lilla vattensalamandern du har i din damm. De r den vanligaste arten. Den andra, och mer sllsynta arten, r "strre vattensalamander". De blir nstan uppemot 20 cm. Alla amfibier och reptiler r fridlysta i Sverige - s du kan vara stolt ver att du skapat en milj dr de kan fortplanta sig. Du behver inte vara rdd fr att utrymmet inte skulle rcka till. De lmnar dammen efter en tid (larverna nr de r frdigutvecklade - precis som grodor och de vuxna individerna en tid efter leken. Salamandrarna tillbringar minst lika mycket tid p land i fuktig milj som de gr i vatten.

Jo det r den lilla sorten, men varfr har jag bara sett en salamander tidigare? Den andra mste ju legat och gmt sig under en sten hela tiden.

Men nr dom kryper ut lr dom vl vilja hitta ett annat vatten att leva i? Det r ganska lngt till nrmaste sj och det vore ju trkigt om alla dog p vgen. Men dom tar vl ingen skada av att bli flyttade till ett annat stlle? Isf tnker jag ta tag i saken och frflytta dom till stllet dr jag fick med mig salamandern frn brjan.
Citera
2011-07-10, 20:51
Medlem
Jag tror nog inte att det fljde med ngon salamander frn brjan, de har nog kommit dit senare. Ja, det mste naturligtvis vara tv fr att det ska bli ngra ungar.
Blir det fr trngt i din damm s flyttar de sjlvmant ut till ngot annat stlle.
Alla salamandrar r fridlysta s du fr inte flytta dem sjlv, mjligen kan man skaffa ngot sorts tillstnd.

Var glad fr att du har sdan fin damm s att salamandrarna trivs dr.
Citera
2011-07-10, 20:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KnuttePuffing
Jag tror nog inte att det fljde med ngon salamander frn brjan, de har nog kommit dit senare. Ja, det mste naturligtvis vara tv fr att det ska bli ngra ungar.
Blir det fr trngt i din damm s flyttar de sjlvmant ut till ngot annat stlle.
Alla salamandrar r fridlysta s du fr inte flytta dem sjlv, mjligen kan man skaffa ngot sorts tillstnd.

Var glad fr att du har sdan fin damm s att salamandrarna trivs dr.

Men vxterna kom frn ett salamander-rikt stlle.

Myndigheter behver ju inte f reda p att jag flyttar salamandrar till en naturlig milj.
Jo det r jag glad fr, tnker som sagt bara p dom sm livens bsta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in