• 1
  • 2
2011-07-10, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TommyZethraeus
Åh jo, nog tror jag att flera av oss tror på det (jag ser då inte mig själv som en cyniker). En film eller visa kan rycka upp oss en sen natt och vi kan till och med fälla en tår över hur vacker världen skulle kunna vara.

Men när det kommer till att verkligen följa "regeln"...nej, en alltför stor och krävande majoritet är rädda egoister som enbart behåller tron i huvudet. Den växer sig aldrig starkare än den där vackra natten. Vi stannar där vi är. Jag vet tyvärr vad jag talar om, om man säger så.

Nu är min åsikt/åskådning bara en i mängden. Det är skitsnack i många öron. Dont let it drag you down.
Det var son fan. Men ok. Låt säga att det är som du säger. Är det inte då bättre för samhället (som vi faktiskt lever i) om vi försöker förstå oss lite på bakgrunden av mutlikulturella människor så att man åtminstonen kan relatera och förhoppningsvis kommunicera med de på ett fruktbart sätt? Istället för att döma människor efter de kategorier vi är betingade med? Om att leva i ett samhälle innebär att kunna lära sig relatera till andra människor är det då en så stor "strech" att inkludera folk från olika kulturer? Hur annars ska man lösa konflikten om inte klagomål är det ända tillgängliga.
Citera
2011-07-10, 03:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokarev
Så du har problem med att jag ser ett egenvärde i den skandinaviska stammen?....Får jag inte hålla på mitt folk...Då är jag racist...du kan din SFI kurs hör jag

Men när ni negrer från Afrika kommer med eran gråterska show...så skall hela skandinavien stanna upp...du glömmer att det är svenska vita män som låter kvinnor bestämma över oss...ni vildar kommer aldrig att fatta det..eftersom ni inte innehar det högre tänkandet...

Att hålla på sitt folk kan man göra på fotbollsmatcher, OS och Eurovison. Men när det gäller att bo i ett invandrarbefolkat samhälle kan du inte leka huligan uan konsekvenser. Och vad menar du med "ni negrer"? Är det ett förhastad antagande om min ursprung eller en upprepad rasistisk förhållingsätt som tydligen inte grundas i någon kunskap som kan backas upp. Åk utomlands i några månader så kanske du får en susning om vad kultur innebär.
Senast redigerad av Ikigai 2011-07-10 kl. 03:12.
Citera
2011-07-10, 03:14
Medlem
Jag tror att det blir "gated"....dvs låsta samhällen...klass mot klass.

Ju mera kvinnor som inte fattar realpolitik som bestämmer...dessto värre går det för Sverige.

Sverige är en mycket stark industrination som motarbetar sig själv...en perfekt fungerande maskin kan icke styras av kvinnor och miljöpartister... Då går det nämligen åt helvete.

Barsebäck är ett bra exempel på hur svenska mp kvinns styrdes rätt i Danmarks famn.... Men det kommer stockholm aldrig att fatta eftersom det styrs av idioter....
Citera
2011-07-10, 05:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ikigai
Det var son fan. Men ok. Låt säga att det är som du säger. Är det inte då bättre för samhället (som vi faktiskt lever i) om vi försöker förstå oss lite på bakgrunden av mutlikulturella människor så att man åtminstonen kan relatera och förhoppningsvis kommunicera med de på ett fruktbart sätt? Istället för att döma människor efter de kategorier vi är betingade med? Om att leva i ett samhälle innebär att kunna lära sig relatera till andra människor är det då en så stor "strech" att inkludera folk från olika kulturer? Hur annars ska man lösa konflikten om inte klagomål är det ända tillgängliga.

Vad är en multikulturell människa?

Jag tror inte att främlingsfientlighet eller xenofobi är alltför inblandat faktiskt, utan det är främst människans prioritering och uppvaktning av sig själv. Jag ser det hela i ett bredare perspektiv än enbart det rasmässiga.

Men det är klart, att skaka av sig rasism är alltid trevligt...
Citera
2011-07-10, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TommyZethraeus
Vad är en multikulturell människa?

Jag tror inte att främlingsfientlighet eller xenofobi är alltför inblandat faktiskt, utan det är främst människans prioritering och uppvaktning av sig själv. Jag ser det hela i ett bredare perspektiv än enbart det rasmässiga.

Men det är klart, att skaka av sig rasism är alltid trevligt...

Yes yes, helt rätt. jag minns inte nu varför jag använde just multikulturalitet som exempel. Tror jag blev lite påverkad av rasist luffaren i denna tråd :P
Hsh, om du byter ut ordet multikulturell med nästan vilken klass som helst gäller samma resonemang i slut ändan. Att lära sig relatera till andra är en form av respekt. Att inte kunna relatera även om man försöker kräver också respekt. Men man måste först ge en människa värde för att kunna ge den respekt. eller vad tycker du?
Citera
2011-07-10, 18:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ikigai
Yes yes, helt rätt. jag minns inte nu varför jag använde just multikulturalitet som exempel. Tror jag blev lite påverkad av rasist luffaren i denna tråd :P
Hsh, om du byter ut ordet multikulturell med nästan vilken klass som helst gäller samma resonemang i slut ändan. Att lära sig relatera till andra är en form av respekt. Att inte kunna relatera även om man försöker kräver också respekt. Men man måste först ge en människa värde för att kunna ge den respekt. eller vad tycker du?

Jo. Det är att praktiskt efterleva den filosofin som är det svåra. Misslyckade försök kommer aldrig att ta dig hela vägen men du kommer iaf. att se mer än cynikern.
Citera
2011-07-10, 18:38
Medlem
det tror jag nog
Citera
2011-07-11, 13:48
Medlem
Fast allting hänger väl på vilka värderingar som framtidens människor har samt vilka uppoffringar som görs? Dessa formas av vilka val och vilken tro/verklighet som finns i samhället. Ett stort problem i dagens samhälle är ju att människan inte känner att det nödvändigtvis blir bättre på ex 60-talet så var ju framtidstron stor.

Samtidigt så har ju extremfattigdomen i världen minskat kraftigt sedan 1990. Bara för att det går bakåt i Sverige på vissa områden betyder det ju inte att det gör det i resten av världen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in