2011-07-10, 01:46
Medlem
julllleees avatar
Hej. jag behöver linux på en cd så jag kan boota de innan jag startar windows. går det på något sätt? sökte på google men hittade inget. måste ha fungerande internet, när jag kör linux.

eller måste jag installera det på en ny partion?

tack på förhand!
Citera
2011-07-10, 01:48
Medlem
midnighttrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julllleee
Hej. jag behöver linux på en cd så jag kan boota de innan jag startar windows. går det på något sätt? sökte på google men hittade inget. måste ha fungerande internet, när jag kör linux.

eller måste jag installera det på en ny partion?

tack på förhand!

låter som att det är en live cd som du är ute efter.. borde inte vara några problem att hitta på google.
Citera
2011-07-10, 01:49
Medlem
jimpss avatar
Det finns en Windows installer för Ubuntu, Wubi.
Den gör att du kan välja att starta Ubuntu eller Windows och du behöver inte pyssla med partitioner. Det var åtminstone så sist jag använde det vilket var något år sedan men jag är rätt säker på att det är lika nu.
Citera
2011-07-10, 02:07
Medlem
Om du går ut på ubuntu hemsida och trycker get ubuntu så kommer du komma till en sida där det står try it on a cd or usb. Ladda ned den filen och bränn ut den med t.ex. windows egna iso brännare eller med cdburnerxp eller liknande. Sen så startar du om datorn med skivan i.

Eller så prövar du med run it with windows alternativet som jimps föreslog. Det är nog lättare för dig.
Citera
2011-07-10, 02:08
Medlem
julllleees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av midnighttrain
låter som att det är en live cd som du är ute efter.. borde inte vara några problem att hitta på google.

heter de så? jag sökte på linux cd, så kom jag till ställen där man installera de som sitt os

Citat:
Ursprungligen postat av jimps
Den gör att du kan välja att starta Ubuntu eller Windows och du behöver inte pyssla med partitioner. Det var åtminstone så sist jag använde det vilket var något år sedan men jag är rätt säker på att det är lika nu.

hmm, vad menar du? installerar man de i windows?
Citera
2011-07-10, 02:13
Medlem
jimpss avatar
Citat:
hmm, vad menar du? installerar man de i windows?

Ja. Kolla länken som fanns i mitt förra inlägg. När du är inne på sidan klicka på "Show me how" som ligger under punkt tre ("Install it") för att se hur det fungerar.
Citera
2011-07-10, 02:29
Medlem
julllleees avatar
Citat:

Citat:
Ja. Kolla länken som fanns i mitt förra inlägg. När du är inne på sidan klicka på "Show me how" som ligger under punkt tre ("Install it") för att se hur det fungerar.

okej, missa den
men jag ska köra ett program som bara funkar på linux? funkar de även på ubuntu?
Citera
2011-07-10, 02:32
Medlem
jimpss avatar
Citat:
men jag ska köra ett program som bara funkar på linux? funkar de även på ubuntu?

Herregud människa, vet du överhuvudtaget vad Linux är?
Jag kan inte svara på om programmet kommer kunna köras på Ubuntu men du har nog sannolikheten på din sida. Vilket program är det?
Citera
2011-07-10, 02:40
Medlem
julllleees avatar
Citat:
Herregud människa, vet du överhuvudtaget vad Linux är?
Jag kan inte svara på om programmet kommer kunna köras på Ubuntu men du har nog sannolikheten på din sida. Vilket program är det?

typ inte. har alltid kör med windows.

http://alpharev.nl/x/beta/

det är inte dirrekt ett program (tror jag inte iaf)
Citera
2011-07-10, 17:13
Medlem
julllleees avatar
Fick det att fungera, tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in