2011-07-09, 15:29
Bannlyst
Tjo! Detta r mitt frsta inlgg hr.
Till saken: Jag gick p sertralin (SSRI) i en mnad pga hamnat i, frhoppningsvis, tillfllig depression. Fick sluta pga sexuella biverkningar. Fick istllet Mirtazapin Teva utskrivet igr och tog en halv tablett mot kvllen. Denna natten sov jag i 13 timmar och knde mig fortfarande inte utvilad! Knner mig fortfarande trtt + huvudvrk! Detta vgrar jag att leva med och undrar drfr om trttheten r en biverkning som frsvinner med (kort) tid. Tnkte ringa lkaren men det har stngt under helger.

Tack ! =)
Citera
2011-07-09, 15:38
Medlem
Borde avta efter ett tag. Antar att du tar 15 mg just nu och tar det till kvllen. Gr p 30 mg av den just nu, brukar ta den vid 9 p kvllen, brukar sova fram tills 4-5 p morgonen sen vaknar jag oftast av mig sjlv, nr jag brjade med den sov jag fram till 12-1 p eftermiddagen.
Citera
2011-07-09, 15:55
Medlem
muminporrs avatar
Fr ett par r sedan fick jag Mirtazapin utskrivet som "smnmedicin". Detta r en djvulsk medicin som knappast hjlper mot smnsvrigheter, bieffekterna du pratar om hade jag under ett par mnaders tid medan jag t medicinen men sedan gav jag upp fr att jag knde mig bakis och seg dygnet runt.
Citera
2011-07-09, 16:05
Bannlyst
Jaa, har helt strt ytterst sllan huvudvrk... ngon gng per r kanske men detta var verkligen extrem huvudvrk. Gtt o hra att trttheten avtar. Jag har inte och har aldrig heller haft smnproblem s det kanske finns ngon likvrdig antidepp (ej SSRI) som r vl testad och inte har den trtthetseffekten? Ngon som vet? Hrt talas om Effexor men det tog lng tid fr lkaren att skriva ut denna s det kanske blir desto svrare med Effexor.
Citera
2011-07-09, 16:06
Bannlyst
Mste frga, blev du bttre av den Gern? och vad tog du den fr osv? =)
Citera
2011-07-09, 16:07
Bannlyst
zs
Citera
2011-07-09, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apr0xr
Mste frga, blev du bttre av den Gern? och vad tog du den fr osv? =)

Social fobi/ngest, har hjlpt bra mot det. Sover rtt bra p den med, inte verdrivet trtt eller ngonting men nu har jag kkat den i nstan 2 r. Tog ngon vecka innan dagtrttheten frsvann efter att jag hade brjat ta 30 mg.

Enda biverkningen jag ej gillar r att den r milt hallucinogenisk.
Citera
2011-07-09, 16:35
Bannlyst
Tack fr svar! Ska ge det en chans iaf nu nr jag nd vl kpt det. Hoppas trttheten avtar bara =)
Citera
2011-07-09, 18:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av apr0xr
Tack fr svar! Ska ge det en chans iaf nu nr jag nd vl kpt det. Hoppas trttheten avtar bara =)
hoppas ocks att den hjlper mer n placebo tabletter gr.
Citera
2011-07-09, 22:11
Medlem
Launces avatar
Be lkaren om Venlafaxin istllet, fungerar otroligt bra fr de flesta utan vrre biverkningar (kuken fungerar). Mirtazapin blir man ju lite zombie p.
Citera
2011-07-10, 01:01
Medlem
Har gtt p mirtazapin i omgngar bde lngre och kortare perioder.

De funkar fr mig och jag sover hur bra som helst. Frsta veckan jag brjat med dem r sjukt jobbiga d jag blir j'vligt trtt och seg ven dagtid. Det knns nst omjligt komma upp p morgonen och r drfr viktigt om man ska upp att man inte tar sin tablett fr sent p kvllen. Vid 21-tiden funkar bra fr mig om jag tnker sova runt23 och ska upp vid 6-halv 7 p morgonen ...tar jag senare kommer jag inte upp.

Dock s enligt min erfarenhet s tappar svagare dos (15 mg) sin svande/trttande effekt vldigt snabbt och det lika grna kan kvitta man tar dem...men doser 30-45 mg per dag har fungerat fr mig ven efter lngvarigt bruk och jag r d fortf normalpigg p dagtid.

Fr mig funkar de bra (jag tar dem fr ngest) De enda biverkningar jag fr efter frsta veckans sjuka trtthet r lite viktuppgng samt emellant myrkryp (som jag tacklar med en atarax).

Strsta frdelen som jag ser med mirtazapin r att de hjlper i lngden bde mot smnproblem och ngest och r dessutom vldigt enkla att sluta med. Har alltid avbrutit mina pltsligt och typ haft 2- 3 dagar dlig smn pga utsttning och inget mer..
Citera
2011-09-27, 19:14
Medlem
fick mirtazapin utskrivet idag och r vldigt nyfiken p (eller skrckslagen infr) det hr med viktuppgngen. Gr man upp i vikt av medicinen i sig, eller fr att den kar aptiten? Kan jag klara mig frn att g upp i vikt om jag hller stenhrt p att inte brja ta mer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in