2004-11-02, 10:22
Medlem
För 6:e gången på 1.5 år har jag hittat röd-bruna prickar i äggen som jag ska käka! Kokade ett ägg i morse, tog av toppen och började käka. Jättegott tyckte jag. När undre halvan av ägget var uppätet, så tittade jag till på toppen och i äggvitan såg jag en röd-brun prick (ca 4x3 millimeter) Skitäckligt.

Är det embryon eller blodfläckar? Fattar inte att kontrollen av ägg har blivit så dålig, för jag har aldrig tidigare hittat sånt i ägg, som jag gjort det senaste 1.5 åren.

Har det hänt er att ni hittat sådana prickar i äggen ni köper på ICA?

Kommer inte käka ägg på jävligt länge nu...
Citera
2004-11-02, 10:49
Medlem
Goddess_Purgatorys avatar
Tror att den lilla pricken är det som skulle ha blivit ett embryo om det blivit befruktat.
Vilket nu inte skett, eftersom hönsen som används som äggläggare i stor skala går utan tupp.

Såna prickar finns i alla ägg du ätit.

Småäckligt? ja.
Själv tar jag alltid bort den viten och den sega "navelsträngen" när jag bakar eller lagar mat.
Om de däremot skall kokas, så är det inte så mycket att göra.
Om du inte knäcker ägget i en såndär micro-äggkokare innan.
Citera
2004-11-02, 11:13
Medlem
[quote=Goddess_Purgatory]Såna prickar finns i alla ägg du ätit.QUOTE]

Alltså just sådana välutvecklade prickar ska ju inte få förekomma. Det är ju bl a därför dem genomlyses. Om sådana finns i alla ägg, så är dem i såfall osynliga för ögat och ej så långt i utvecklingen. Jag har iaf alltid förknippat äggen med att dem ska vara rena från bruna prickar.

Ringde faktiskt upp tillverkaren och förklarade vad jag hittade och han vart genast orolig och förklarade att dessa inte var embryon, utan blodfläckar (som kanske sen utvecklas till embryo?). Han menade att sådant kan förekomma, men att det naturligvis inte var bra och ville få veta om sådant hittades. En låda ägg ville han bjuda på som kompensation. Jag sa att jag inte var så sugen på ägg längre.

Men jag har käkat ägg i många år nu, men aldrig hittat några tidigare. Men under 1.5 år har jag hittat sådana under 6 tillfällen då jag köpt ägg. Nått måste ju ha blivit bristande i kontrollen på senare år iaf?
Citera
2004-11-02, 11:31
Bannlyst
Sådana där äckliga grejer brukar jag hitta i ägg från "frigående höns"(2 av 2 köpta kartonger(alla ägg i kartongen jag kollade hade blod i dem)). Köp från "burhöns" istället, så är ju risken att de är befruktade från annat än utomjordingar rätt så liten, har aldrig hittat något liknande i sådana.

Och den där sperman som finns i ägget brukar jag också alltid ta bort, vilket är rätt så jobbigt eftersom jag får lägga varje ägg i en skål där jag pillrar bort sperman med en sked innan jag kan steka ägget.
Citera
2004-11-03, 22:43
Medlem
Vilka fantasier...

Varför bry sig om något dylikt?
Citera
2004-11-03, 22:49
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lash0
Sådana där äckliga grejer brukar jag hitta i ägg från "frigående höns"(2 av 2 köpta kartonger(alla ägg i kartongen jag kollade hade blod i dem)). Köp från "burhöns" istället, så är ju risken att de är befruktade från annat än utomjordingar rätt så liten, har aldrig hittat något liknande i sådana.

Och den där sperman som finns i ägget brukar jag också alltid ta bort, vilket är rätt så jobbigt eftersom jag får lägga varje ägg i en skål där jag pillrar bort sperman med en sked innan jag kan steka ägget.

Frigående eller burhöns spelar ingen roll, det finns inga tuppar ändå i närheten. I alla fall inte för icke kravuppfödda höns, för kravhöns kanske det finns krav på "manlig" fägring i hagen.

Om det nu är så att du ändå hittar sperma i äggen så vågar jag inte tänka på var den kommer ifrån.
Citera
2004-11-03, 22:55
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BJB
För 6:e gången på 1.5 år har jag hittat röd-bruna prickar i äggen som jag ska käka! Kokade ett ägg i morse, tog av toppen och började käka. Jättegott tyckte jag. När undre halvan av ägget var uppätet, så tittade jag till på toppen och i äggvitan såg jag en röd-brun prick (ca 4x3 millimeter) Skitäckligt.

Är det embryon eller blodfläckar? Fattar inte att kontrollen av ägg har blivit så dålig, för jag har aldrig tidigare hittat sånt i ägg, som jag gjort det senaste 1.5 åren.

Har det hänt er att ni hittat sådana prickar i äggen ni köper på ICA?

Kommer inte käka ägg på jävligt länge nu...

Imponerad av att du kan ange hur ofta du får ägg med prickar i! Men till din besvikelse så tror jag att du får leva med detta. Det är helt naturligt.

Hade det varit så att hade fått en hel platta med ägg med prickar så hade det nog varit så att du råkat köpa en platta med bortsorterade ägg, en platta som aldrig skulle nått handeln. För sådant kan tyvärr hända och då borde du kunna reklamera.

Överflödsinformation. Jag har på ganska kort tid kommit hem med två plattor (jag räknar också) med ägg där ALLA 20 äggen varit ägg med dubbla gulor.
Citera
2004-11-04, 08:11
Bannlyst
Har faktiskt fått ett ägg med riktigt embyo i, ca 1.5 cm.

Köper bara kravägg och för en gångs skull köpte jag från Kronägg. Ringde upp Kronägg som genast började bjäbba om att "det skall inte gå, våra hönor träffar ju inga tuppar". Försökte flera gånger påpeka att det var eko-ägg men det fattade inte människan vad det var.

Till saken hör att Kronägg skall genomlysa alla sina ägg. Men det skiter de väl i eftersom de i princip bara har burhöns. Numera har jag återgått till eko-ägg av märket Änglagård. De är stora på eko-ägg och fattar att man måste lysa dem.
Citera
2004-11-04, 11:30
Medlem
[quote=regnbåge]Har faktiskt fått ett ägg med riktigt embyo i, ca 1.5 cm.QUOTE]

Åh fyfan vad äckligt!!
Citera
2004-11-04, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Imponerad av att du kan ange hur ofta du får ägg med prickar i! Men till din besvikelse så tror jag att du får leva med detta. Det är helt naturligt.

Hade det varit så att hade fått en hel platta med ägg med prickar så hade det nog varit så att du råkat köpa en platta med bortsorterade ägg, en platta som aldrig skulle nått handeln. För sådant kan tyvärr hända och då borde du kunna reklamera.

Överflödsinformation. Jag har på ganska kort tid kommit hem med två plattor (jag räknar också) med ägg där ALLA 20 äggen varit ägg med dubbla gulor.

Dubbla äggulor? Var det mutanter? Eggs-men 2?

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in