2011-07-09, 13:41
Medlem
Lider sen tre månader tillbaka av paniksyndrom och när ångesten är som värst så kan jag i princip inte äta på flera dagar. Jag känner ingen matlust alls och de fåtal gångerna min mage kräver mat så säger resten av kroppen nej. Speciellt då kroppen är uppe i varv hela tiden så behöver jag extra mycket energi och näring. Tyvärr har jag pga detta redan tappat 13kg! :-(

Jag behöver receptförslag på rätter som är lätta att äta/dricka men ger väldigt mycket näring. Kollade precis vad jag har hemma och tänkte att något i stil med följande kan vara bra:

4dl fil
100g solrosfrön
1dl proteinpulver
lite socker och kanel för smaken

köra ner allt i en mixer och sen försöka få i sig det. Ligger på runt 1000 kalorier tror jag och bör väl vara rätt nyttigt, eller?

Tack på förhand!
Senast redigerad av Cheeseburgers 2011-07-09 kl. 13:57.
Citera
2011-07-09, 13:59
Medlem
bc82s avatar
Kör på frukt istället för socker så blir det betydligt nyttigare.
Citera
2011-07-09, 14:00
Medlem
Absolut! Måste bara se till att införskaffa lite frukt, hade tyvärr inget bättre än socker för att smaksätta.
Citera
2011-07-09, 14:04
Medlem
dePauls avatar
Ditt problem har inget med matlagning eller bakning att göra. Det är helt och hållet ett psykiskt betingat tillstånd och därför spelar det ingen roll vilken typ av mat vi föreslår, eftersom det kommer göra varken till eller ifrån.

~Paul~
Citera
2011-07-09, 15:25
Medlem
Spackelackans avatar
Det finns flytande måltidsersättningar på apoteken har jag sett. Hur effektiva och välsmakande dom är har jag ingen aning om dock, men kanske är dom värda att kolla upp? Hoppas att du kryar på dig snart
Citera
2011-07-09, 15:38
Medlem
Låter inte vidare nyttigt att äta så lite! Har du försökt ha lite jordnötter eller något annat ganska fettrikt småplock att äta? Glöm inte att kroppen behöver energi!
Citera
2011-07-09, 15:40
Medlem
Kruzs avatar
En burk lätt-kesella + 1 dl fruktyoghurt + en skvätt juice efter smak. Bra proteinmängd, och då den är kall så är det enkelt att dricka/äta när det är varmt ute.
Citera
2011-07-11, 17:46
Medlem
Superkufs avatar
Jag antar att du pratat med någon psykolog/psykiatriker om detta? Om inte - gör det.

Recept, då. Smoothies som du antyder - kör filmjölk, nötter och frukt i en mixer. Snabbt, gott och med rätt frukt tämligen energirikt.

Grekisk youghurt, häll över hackad frukt och nötter, dekorera med flytande honung. Snyggt och energirikt.

Vaniljglass med chokladsås (1/3 vatten, 1/3 socker, 1/3 kakao). Enkelt, gott och energirikt.

Färsk pasta, tex ravioli, borde med smör och riven ost ovanpå bli en kaloribomb. Behöver bara kokas i 6 minuter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in