Lider sen tre månader tillbaka av paniksyndrom och när ångesten är som värst så kan jag i princip inte äta på flera dagar. Jag känner ingen matlust alls och de fåtal gångerna min mage kräver mat så säger resten av kroppen nej. Speciellt då kroppen är uppe i varv hela tiden så behöver jag extra mycket energi och näring. Tyvärr har jag pga detta redan tappat 13kg! :-(
Jag behöver receptförslag på rätter som är lätta att äta/dricka men ger väldigt mycket näring. Kollade precis vad jag har hemma och tänkte att något i stil med följande kan vara bra:
4dl fil
100g solrosfrön
1dl proteinpulver
lite socker och kanel för smaken
köra ner allt i en mixer och sen försöka få i sig det. Ligger på runt 1000 kalorier tror jag och bör väl vara rätt nyttigt, eller?
Tack på förhand!
Senast redigerad av Cheeseburgers 2011-07-09 kl. 13:57.
Ditt problem har inget med matlagning eller bakning att göra. Det är helt och hållet ett psykiskt betingat tillstånd och därför spelar det ingen roll vilken typ av mat vi föreslår, eftersom det kommer göra varken till eller ifrån.
Det finns flytande måltidsersättningar på apoteken har jag sett. Hur effektiva och välsmakande dom är har jag ingen aning om dock, men kanske är dom värda att kolla upp? Hoppas att du kryar på dig snart
Låter inte vidare nyttigt att äta så lite! Har du försökt ha lite jordnötter eller något annat ganska fettrikt småplock att äta? Glöm inte att kroppen behöver energi!
En burk lätt-kesella + 1 dl fruktyoghurt + en skvätt juice efter smak. Bra proteinmängd, och då den är kall så är det enkelt att dricka/äta när det är varmt ute.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!