Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Kanske därför att det är vokallängden och -kvaliteten man kan höra och som är betydelseskiljande och det därför blir mer pedagogiskt på det viset. I alla fall för mitt blotta öra är det ingen särskild skillnad mellan -m i lam och -mm i lamm. Jag tror att skulle någon lyckas kombinera lång vokal och lång konsonant eller kort vokal och kort konsonant så skulle vokalen "vinna" i kampen om vad ordet uppfattas som.
Ja, du har rätt i att vokalen för det första oftast får en annorlunda kvalitet vid förlängning och möjligen är det detta som bidrar mest till betydelsedistinktionen. För det andra tror jag också att vokalens längd är lättare att uppfatta än konsonantens, t.ex. /m/, även om det
finns en tydlig skillnad mellan [m] och [m:]. Ett tredje skäl att skillnaden framstår som självklar är att kvaliteten (och/eller kvantiteten) inte kan variera helt fritt, som i finskan. Men jag är övertygad om att finnar kan avgöra skillnaden mellan CV, CV:, C:V, och C:V:. Därför är jag inte helt säker på att det är konsonantlängdens svaghet/otydlighet som gör att allt fokus i svenskan ligger på vokalen utan snarare att det är kombinationen av vokal och konsonant (och det faktum att både längd och kvalitet är hårt bunden till det) som gör konsonantens längd lite redundant.
Ett kraftigt brytningsdrag i svenskan (t.ex. av spanjorer eller fransmän, vilkas språk egentligen saknar tydliga – eller åtminstone betydelsebärande – längddistinktioner, definitivt konsonantlängd) är att inte skilja på [naten] och [nat:en].
Fornnordiskan och fornsvenskan hade för övrigt överlång stavelse här, [na:t:].