• 1
  • 2
2004-11-02, 08:35
Medlem
Pojkvaskers avatar
Jag ska installera bergvärme om en månad och har idag cirkus 800 liter olja kvar i tanken. Skulle tro att jag kommer ha minst 500 liter kvar när tanken ska ut och såpass dyr som oljan är idag så vore det ju fint om man kunde sälja den. Har letat som f-n överallt efter råd och tips ang. detta, men ej hittat något bra. Ska man ringa upp första bästa leverantör eller vad gör man? Tror ni det finns någon som överhuvudtaget bemödar sig med att komma och hämta tillbaka en halv kubik?
Citera
2004-11-02, 09:24
Medlem
yeahgrrs avatar
sätt ut en annons i lokaltidningen så är det säkert nån som köper dina 500 liter.... till reducerat pris naturligtvis......
Citera
2004-11-02, 09:47
Medlem
TTKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yeahgrr
sätt ut en annons i lokaltidningen så är det säkert nån som köper dina 500 liter.... till reducerat pris naturligtvis......

Men hur transportera man 500 liter olja som privatperson? Många vändor med ett par 20-litersdunkar?

Jag vet inte ens om det är möjligt med vanliga medel att tömma en villatank. Stor skillnad mellan att fylla på och att suga ut sista droppen. Har du försökt ringa dem som du köpte oljan av?
Citera
2004-11-02, 10:55
Medlem
Pojkvaskers avatar
Hej och tack för svar!

Jag har inte ringt till min leverantör ännu. Min gissning är att de tar oljan som betalning för att hämta den (i bästa fall). De kanske t.o.m. kommer att kosta mig en slant... Ska ringa och fråga, dock.

När (om) jag får ut oljan så är nog en annons inte så tokigt. Ska höra mig för först om det finns någon jag känner som eldar med olja.
Citera
2004-11-02, 10:59
Medlem
FetFulElaks avatar
Såg en annons på Blocket för ett tag sen, där var den en som sålde x antal liter villaolja, tank på köpet! Smart.. Då blir det ju nya ägarens problem s.a.s
Citera
2004-11-02, 11:16
Medlem
yeahgrrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TTK
Men hur transportera man 500 liter olja som privatperson? Många vändor med ett par 20-litersdunkar?

En släpvagn med tomma 200 liters oljefat/dunkar/whatever och en pump eldriven eller manuell med tillhörande slangar fixar nog biffen om man inte har känning med nån som har en tankbil
Citera
2004-11-02, 11:20
Medlem
Siden-Carlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkvasker
Hej och tack för svar!

Jag har inte ringt till min leverantör ännu. Min gissning är att de tar oljan som betalning för att hämta den (i bästa fall). De kanske t.o.m. kommer att kosta mig en slant... Ska ringa och fråga, dock.

När (om) jag får ut oljan så är nog en annons inte så tokigt. Ska höra mig för först om det finns någon jag känner som eldar med olja.

PM:a mig om du råkar bo i skåne. ; )
Citera
2004-11-02, 12:10
Medlem
Pojkvaskers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Såg en annons på Blocket för ett tag sen, där var den en som sålde x antal liter villaolja, tank på köpet! Smart.. Då blir det ju nya ägarens problem s.a.s
Jo, detta hade ju varit det bästa! Men tyvärr måste tanken skäras i bitar annars får jag inte ut den ur källaren.

Ringde precis till min leverantör, och som jag trodde så tar de inte hand om "gammal" olja. Det kan tydligen finnas smuts på botten i tanken och det ville de inte suga in i deras oljebilar.

Fick dock tips om en firma som gör sån´t här, och betalar tydligen en slant för oljan också...! Ska ringa dit nu!

Och nej, jag bor inte i Skåne!
Citera
2004-11-02, 18:25
Medlem
Stonecakes avatar
Mina föräldrar bytte precis värmesystem hemma och oljetanken blev överflödig!En firma i Sollentuna (privat) köpte den kvarvarande oljan,ca 300L.
Han kom dit med en tankbil och hämtade!Dom fick en femhundring för oljan!
Citera
2004-11-02, 18:46
Medlem
jobes avatar
Har du inga grannar som kör dieselbil? 4 kr litern vore väl en skaplig affär för båda parter.
Citera
2007-03-07, 10:46
Medlem
Collbasens avatar
Jag vet att Ragn-Sells för en billig penning flyttar oljan från en fastighet till en annan.

Oljebolagen köper inte tillbaka oljan av just anledningen att det kan vara smuts och vatten i oljan.
Citera
2007-03-07, 14:14
Medlem
Kanske lika bra att du eldar upp sista oljan nästa vinter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in