2011-07-08, 21:52
Medlem
Skalbamses avatar
Hej!
Har flyttat hemifrån och försöker få bra koll på ekonomin.
var har ni för tips att ge angående att betala räkningar, sparande, och veta vad man har kvar varje månad?

Typ 1 konto där man för över pengar till alla räkningar t ex hyra, hemförsäkring, bilförsäkring, tandvård, eventuellt kostnader för telefon, tv och bredband?

Sen ett annat konto med resten av pengarna som ni kan använda hela månaden.
det som blir över sparas?

hur gör ni med mat, speciellt konto eller?

hur gör ni?
alla tips är välkomna som kan hjälpa mig att få en stabil ekonomi.

Räkningar jag har är hyra, hemförsäkring, bilförsäkring, mobil och bredband och el. sammanlagt blir det mellan 3 - 4k och då är det räknat högt. får ut ca 14k varje månad.

hur hade ni lagt upp det? tacksam för alla seriösa svar
Citera
2011-07-08, 22:10
Medlem
-jOE!s avatar
Öppna ett sparkonto (eller ännu hellre, en aktiedepå!) dit du för över så mycket pengar du kan tänka dig att spara vara månad (en tusenlapp?).

Räkningarna ser till du så att dom dras via autogiro.
Citera
2011-07-08, 22:11
Medlem
Svizzeras avatar
Jag skickar över varje månads överskott till ett sparkonto strax innan lönen kommer. När sedan en större utgift kommer så försöker jag betala den med den sista lönen och tar bara pengar från sparkontot om jag måste.
Citera
2011-07-08, 22:15
Medlem
Skalbamses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -jOE!
Öppna ett sparkonto (eller ännu hellre, en aktiedepå!) dit du för över så mycket pengar du kan tänka dig att spara vara månad (en tusenlapp?).

Räkningarna ser till du så att dom dras via autogiro.

Tror inte jag vill ha via autogiro eftersom jag vill betala dom själv eller vad man ska säga, så jag får hem räkningar så jag alltid har kolla på vad jag betalar, hur mkt osv så det inte blir fel nånstans
Citera
2011-07-08, 22:15
Medlem
Skalbamses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
Jag skickar över varje månads överskott till ett sparkonto strax innan lönen kommer. När sedan en större utgift kommer så försöker jag betala den med den sista lönen och tar bara pengar från sparkontot om jag måste.

Okej, har du bara ett konto då eller? eller har du ett extra där du lägger pengar till räkningar? och utöver det ett sparkonto??
Citera
2011-07-08, 22:27
Medlem
yeahgrrs avatar
skaffa ett extra konto dit du överför en summa varje månad för dina räkningar

enklast är ju om du räknar ihop alla dina återkommande räkningar, både de som kommer varje månad, varannan, kvartals eller halvårsvis för ett år och delar det med 12 och sätter in den summan varje månad så har du alltid så du täcker dina räkningar, övrigt skit som du köper och inte är återkommande betalar du från lönen

matpengar kan du ju t.ex. sätt in på coop eller icakort eller liknande
Citera
2011-07-08, 22:31
Medlem
Skalbamses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yeahgrr
skaffa ett extra konto dit du överför en summa varje månad för dina räkningar

enklast är ju om du räknar ihop alla dina återkommande räkningar, både de som kommer varje månad, varannan, kvartals eller halvårsvis för ett år och delar det med 12 och sätter in den summan varje månad så har du alltid så du täcker dina räkningar, övrigt skit som du köper och inte är återkommande betalar du från lönen

matpengar kan du ju t.ex. sätt in på coop eller icakort eller liknande

Okej, låter som en vettig idé
Handlar på willys, så willys kort får de bli. men hur funkar dom?
Citera
2011-07-09, 03:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skalbamse
Okej, låter som en vettig idé
Handlar på willys, så willys kort får de bli. men hur funkar dom?
har dom ens egna kort..
Citera
2011-07-09, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idioten500
har dom ens egna kort..

Eventuellt fungerar hemköps kort då det är samma koncern. Annars har de ett självskanningskort, men jag tror att det bara är för just självskanning.

Till TS:
Ha ett hemkonto där du sätter in alla pengar för boendet (försök sätta in en högre summa än normalkostnaden)
Ha ett matkonto
För över sparpengarna direkt när du får lönen, gärna till högräntekonto typ Hoist eller dylikt

Det som blir kvar på ditt lönekonto blir övrigt, dvs fickpengar till kläder/nöjen/leksaker
Citera
2011-07-09, 08:16
Medlem
gör en hållbar ekonomisk planering. Hur mycket pengar behöver du varje månad?

säg att du tjänar 15k efter skatt. behöver 8k till alla utgifter, plus en månadsvis buffert på, säg, 2000kr = 10,000kr

kasta in resten på ett vanligt sparkonto. 5k varje månad. Detta är pengar du kommer åt snabbt och gratis när du vill, och de samlar lite ränta. När du jobbat upp en ganska stor buffert (2-3 månadslöner) på detta sparkonto, börja investera mer långsiktigt istället.

Tänk på att inte har för mycket pengar på ditt disponibla konto som är kopplat till bankkort. 1 månadslön räcker för de flesta! i värsta fall om du förlorar kortet blir det inte en totalt katastrofisk ekonomisk förlust
Citera
2011-07-09, 09:07
Medlem
hesons avatar
När jag flyttade hemifrån hade jag två konton, ett vanligt löekonto som alla pengar gick genom och ett sparkonto. När studielånet kom in satte jag över alla pengar som blev över månaden innan till sparkontot, om det råkade bli väldigt mycket (över en månadslön) pengar på sparkontot så köpte jag något.

Någon gång ibland när det kändes som om det försvann mycket pengar så skrev jag ned ALLA utgifter (inklusive automatkaffe 5:-) i en vecka/månad då hittade jag lite saker som var dyrare än man trodde.
Senast redigerad av heson 2011-07-09 kl. 09:16.
Citera
2011-07-09, 14:54
Medlem
Shadowruns avatar
Själv har jag massvis med konton. Kan tyckas rörigt men det är för att pengarna inte ska leva sitt egna liv, ordning i kaos typ.

Huvudbanken där jag har "Inkomstkontot", "räkningskontot" och "betalkortskontot"
Sedan har jag sparkontot/buffertkontot olåst hos en en nischbank med hög ränta.

Får in lönen, för över det som behövs för månadens räkningar till räkningskontot, för över större delen av det som blir kvar till sparkontot och lämnar någon tusenlapp på inkomstkontot. Vid behov för jag över till "betalkortkontot" och tar ut en 500ing i taget (och spelar jack vegas :-p *kan inte hantera kontanter*)

Har dessutom ett kreditkort hos en annan nischbank för de flesta inköpen (räntefritt upp till 54 dagar och 1% återbäring (plus att jag drar ica/coop kortet när jag handlar där, vilket blir ytterligare återbäring)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in