Citat:
Ursprungligen postat av gojan
Tack för ett utförligt svar!
Kvant var bara ett exempel. Jag läser civ. ing. i teknisk fysik så det är många ämnen som behövs. Hursomhelst så låter det ju som att de täcker det mesta så det får nog bli att köpa dem ändå. Förståelsen är nog så viktig enligt mig, inte bara räknandet. Och jag är fårhållandevis bra på fysik ändå så det kan nog vara nyttig läsning låter det som.
Två konkreta följdfrågor, om du har koll på det:
1. Täcker böckerna de flesta områdena i min utbildning? Kommer de ner på samma djup som de svårare delarna i utbildningen? Eller motsvarar de bara de första två åren eller så?
2. Du skrev att kvantmekaniken inte förändrats så mycket sedan dess, men jag är intresserad av alla områdena. Hur korrekt är övrig fysik i trilogin? Är dessa tillräckligt uppdaterade eller kommer man att få en något förlegad kunskap inom fysiken om man plöjer igenom böckerna?
1. Feynmans böcker täcker ungefär alla grundkurserna i fysik. Se innehållsförteckningen nedan.
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Feynman_Lectures_on_Physics
Det blir ungefär de första två åren ja.
2. Om du skulle teleporteras tillbaka till 1964 och läser de två-tre första årens grundkurser i fysik skulle du ha praktiskt taget identisk kunskap jämfört med om du läste det idag. Termodynamik, mekanik, elektromagnetism och grundläggande kvant är ju sådant som var "klart" redan då. Förändringarna har nog främst skett i mer tillämpade områden som optik och fasta tillståndets fysik men även där klarar man sig bra på de gamla böckerna. Att lite nya exempel och tillämpningar har tillkommit gör inte böckerna föråldrade. Du har väl dessutom den ordinarie kurslitteraturen att lita till.
Jag läste igenom Pauling och Wilsons kvantbok från 1935. Även den skulle gå bra att använda för en grundläggande bok i kvant bara man kompletterar lite här och där.