2011-07-08, 19:57
Medlem
Någon som har läst någon av hans böcker? Kolla på bokus över dom böcker han har skrivit. Finns en del tunnare böcker och så finns denna kloss på 1552 sidor: http://www.bokus.com/bok/9780465023820/feynman-lectures-on-physics/

Skall man köpa den störta boken eller finns materialet uppdelat i mindra böcker? Vilken bok skall man isådana fall börja med? Den största är ju ganska dyr, plus att den inte är särskilt behändig att släpa runt på.

Är den vettig att läsa även om man inte hur hunnit läsa någon kurs fysik på universitetet än? Har endast fysik A-B i bagaget.
Senast redigerad av Derivative 2011-07-08 kl. 20:36.
Citera
2011-07-08, 23:46
Medlem
1000 kr på en bok som du inte vet om du kommer använda? Kolla upp vilken kurslitteratur skolan rekommenderar till respektive kurs och köp den istället.
Citera
2011-07-09, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkemacho
1000 kr på en bok som du inte vet om du kommer använda? Kolla upp vilken kurslitteratur skolan rekommenderar till respektive kurs och köp den istället.

Ja, den är i dyraste laget. Dock köper jag inte boken föra att jag skall ha den som kurslitteraturen utan för att den är rolig och läsa och väcker insikt som man inte får ifrån annan litteratur.
Citera
2011-07-09, 00:18
Bannlyst
Ja men priserna hos bokus och adlibris är åt helsike...

Jag rekommenderar att du beställer alla tre volymer som en egen bok för varje volym, så blir det lättare att ta med sig också...
Citera
2011-07-09, 02:39
Medlem
Lifelovers avatar
På mitt bibliotek så kan man, vad jag vet, be dem köpa in en bok och det egna priset för detta är 10 kr. Om du vill spara 990 kr och klarar dig utan boken efter att du har läst den så är det ett bra alternativ.
Citera
2011-07-09, 11:12
Medlem
Någon som har läst böckerna? Vad tyckte ni? Vad jag har förstått så är dom skriva för att användas som vanlig kurslitteratur och kräver därför inga förkunskaper i fysik. Men samtidigt har jag hört andra säga att den inte är speciellt bra att använda som kurslitteratur. Vilka är nackdelarna och vilka är fördelarna?
Senast redigerad av Derivative 2011-07-09 kl. 11:21.
Citera
2011-07-09, 19:43
Medlem
Eternalzs avatar
Krävs inga förkunskaper inom fysik är det väl en ganska bra bok. Men vill man verkligen betala 1000 spänn för sådanna böcker när liknande antagligen finns vid ditt lokala bibliotek
Citera
2011-07-09, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eternalz
Krävs inga förkunskaper inom fysik är det väl en ganska bra bok. Men vill man verkligen betala 1000 spänn för sådanna böcker när liknande antagligen finns vid ditt lokala bibliotek

Dom finns inte här på biblioteket men jag skall gå ner på biblioteket och höra om dom kan beställa hem böckerna. Dock tror jag att det bara är 2 veckors hemlån på sådana böcker vilket kan vara lite ont om tid. Men då vet jag iaf om dom är värda att köpa.
Citera
2011-07-09, 20:18
Medlem
Läste delar av dem för ett fåtal år sedan (lånade från universitetsbiblioteket), och de är absolut läsvärda och antagligen köpvärda. Ett tips angående inköp är att det kan vara värt att titta på ställen utomlands, typ amazon.com/uk eller liknande då svenska kronan är stark just nu. Frakten kostar visserligen lite och tar lite tid, men ibland kan man hitta begagnade böcker extremt billigt (som oftast är i utmärkt skick). Har själv köpt t.ex. en stor tjock bok om kvantfältteori begagnad från amazon.com för 6$, +12$ i frakt, då samma bok i svenska bokhandlar kostade typ 800 kr.
Citera
2011-07-09, 21:34
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Derivative
Någon som har läst någon av hans böcker? Kolla på bokus över dom böcker han har skrivit. Finns en del tunnare böcker och så finns denna kloss på 1552 sidor: http://www.bokus.com/bok/9780465023820/feynman-lectures-on-physics/

Det där är "millenium utgåvan". Om du slår till får du en box med fyra böcker:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:The_Feynman_Lectures_on_Physics.jpg

Mer om "The Feynman Lectures" här:
http://www.feynmanlectures.info/
Citera
2011-07-09, 23:12
Medlem
BaalZeBubs avatar
Man kan ladda hem dem som e-böcker helt gratis. Det enda jag tagit del av är vissa av Feynmans lectures som ljudfiler, de var roliga att lyssna på. Och finns även de på torrent-sajter m.m.
Citera
2011-07-09, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Man kan ladda hem dem som e-böcker helt gratis. Det enda jag tagit del av är vissa av Feynmans lectures som ljudfiler, de var roliga att lyssna på. Och finns även de på torrent-sajter m.m.

Menar du som ljudbok till dom ordinarie böckerna?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in