• 1
  • 2
2004-11-01, 23:02
Medlem
ÄlskaMigs avatar
Upplys mig!

När saker (substanser) fastnar på posten vem är det då som "haffar" paketet? Folk som jobbar på posten är väl inte vidare kända för sitt intelekt och om det inte är fattiga typer som jobbar extra är de väl knappt så engagerade i sitt arbete. så är det ngn finnig yrkesskolepojk som bestämmer sig för att ett brev suspekt ut eller är snuten där med sina chiuauor och snokar regelbundet?
(är tråden malplacerad, flytten den bara tim)

Tack!
Citera
2004-11-01, 23:03
Medlem
flowss avatar
Jag tror faktiskt ingen riktigt vet. Det är nog av förklarliga skäl.

Sveriges och Canadas tullar är bland de bästa i världen - de säger nog inte till vem som helst hur de jobbar.
Citera
2004-11-01, 23:17
Medlem
ÄlskaMigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flows
Sveriges och Canadas tullar är bland de bästa i världen
tänkte främst på inrikes.
Citera
2004-11-01, 23:23
Medlem
PikeWakes avatar
Det finns nog ganska många som vet, för det enda som är hemligt är väldigt specifika detaljer i hanteringen.

Den som haffar paketen är antingen en postanställd tullklarerare som har rätt att öppna alla försändelser för att kontrollera att de innehåller rätt saker, att rätt avgifter är betalda och att de inte innehåller saker man inte får föra in utan speciella tillstånd. Det innebär att klareraren betydligt oftare kollar att man inte impoterar oskattade skivor/filmer/böcker än att man letar knark... De som sorterar posten skickar allt som de anar kan innehålla något som behöver en extra titt till klareraren. En del post sorteras även ut automatiskt till klarering.

Utöver detta så gör tullen stickprovskontroller och oanmälda besök på sorteringsställena med jämna mellanrum.

Så svaret är: Om någon öppnar ditt paket och kollar om det innehåller saker som du inte borde få skickat till dig så är det antingen en tullklarerare eller en tullare. Båda yrkeskategorierna är väldigt duktiga på alla regler som finns angående tullar, skatter och lagar. Många av dem är också rätt gamla i gamet och har sett en hel del intressanta försök att försöka dölja vad man skickar...

Edit: Inrikes är en helt annan sak. Jag har inte reglerna helt klara för mig nu, men det är inte vem som helst som får kolla i ett inrikes brev eller paket. Min gissning i nuläget är att polisen får ta hand om det som postisarna tycker verkar misstänkt.
Citera
2004-11-02, 00:19
Bannlyst
Fastnar post INrikes i narkotikakontroller? Det var nytt för mig! Eller menar du att privatpersoner (inom posten) snor brevet?

Man skall väl först och främst se till att tillsluta knarket så att det inte stinker genom papperet. Tjack och cannabis kan ju lukta som fan! Då kanske nån sugen postanställd kan sniffa sig till det goda. Men om det inte luktar borde det väl inte vara problem att skicka inrikes?
För inte har dom väl hundar som sniffar på inrikesposten?
Citera
2004-11-02, 01:12
Medlem
ÄlskaMigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tim_hedlund
Fastnar post INrikes i narkotikakontroller? Det var nytt för mig! Eller menar du att privatpersoner (inom posten) snor brevet?

Man skall väl först och främst se till att tillsluta knarket så att det inte stinker genom papperet. Tjack och cannabis kan ju lukta som fan! Då kanske nån sugen postanställd kan sniffa sig till det goda. Men om det inte luktar borde det väl inte vara problem att skicka inrikes?
För inte har dom väl hundar som sniffar på inrikesposten?
det är det jag blev så chockad av. jag postade lite ephedra fr mellansvea till södra svea (och jag menar ephedra är ju inte ens olagligt), stackarn jag postade det till fick inte det fina lilla kuveret utan snuten hem till sig som skulle ta sig en titta pga detta! och den var väl inpackad och kuvertet var inte suspek eftersom jag är en pysselgalning hade jag gjort kuveret själv och satt rätt antal frimärken samt matchat alla färget jättefint, men icke gick det fram!
Citera
2004-11-02, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÄlskaMig
det är det jag blev så chockad av. jag postade lite ephedra fr mellansvea till södra svea (och jag menar ephedra är ju inte ens olagligt), stackarn jag postade det till fick inte det fina lilla kuveret utan snuten hem till sig som skulle ta sig en titta pga detta! och den var väl inpackad och kuvertet var inte suspek eftersom jag är en pysselgalning hade jag gjort kuveret själv och satt rätt antal frimärken samt matchat alla färget jättefint, men icke gick det fram!

Menar du allvar? Det är ju upprörande. Det pågår alltså genomrotning av brev vi svenskar skickar inrikes? Kan väl lika gärna bjuda in snutfanskapen i vardagsrummet direkt, istället för att betala för denna trevliga (men av nån anledning ej omnämnda) tjänst posten så snällt tillhandahåller.
Citera
2004-11-02, 08:30
Bannlyst
Det som fastnar inrikes är i 90% av fallen sånt som hundarna luktar sig till, resterande är stickprover.

Pysselgalning? Kan du inte bara erkänna att du hade gjort ett jävla pund utav brevet så det syntes på 3 km att det var något suspekt inuti?

MVH/ M.
Citera
2004-11-02, 09:46
Medlem
flowss avatar
Haha...

Ser framför mig ett hemmagjort kuvär ihoppysslat av den pundigaste tjackpundaren med alla psykadeliska färger som finns i färgskalan.

Kooooooonstigt att det inte gick så bra!

puss på dig älska mig
Citera
2004-11-02, 11:32
Medlem
%s avatar
Mest troligt har ditt så fint hemma gjorda kuvär gått sönder i hanteringen och små kapslar rullat ut. Varpå dom på posten har blivit misstänksamma och kallat på polis.
Citera
2004-11-02, 18:35
Medlem
ÄlskaMigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanakastre
Menar du allvar? Det är ju upprörande. Det pågår alltså genomrotning av brev vi svenskar skickar inrikes? Kan väl lika gärna bjuda in snutfanskapen i vardagsrummet direkt, istället för att betala för denna trevliga (men av nån anledning ej omnämnda) tjänst posten så snällt tillhandahåller.
ja jag menar allvar! jag blev lika chockad.

till er andra: mina kveret är av bra kvalitet och ser inte supspekta ut. alla mina andra paket (som bara innehåller kort eller annat) kommer fram.
Citera
2004-11-02, 19:00
Medlem
Carpe Diems avatar
Är mottaren "känd" av polisen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto