2011-07-08, 15:44
Medlem
Madagascars avatar
Jag skulle behöva nederbördsdata för ett helt år, där nederbörden är angiven per dag (snö omräknat till mm vatten).

Helst skulle jag vilja ha det för en svensk ort/mätstation men en utländsk går också bra.

Google var inte min vän den här gången, så jag vänder mig till FB för att få tips om var jag kan hitta dylik data.
Citera
2011-07-09, 15:32
Medlem
Madagascars avatar
Ifall någon annan skulle vara intresserad så finns det massor med gratis data från hela världen (inkl. Sverige) här:

http://www.ncdc.noaa.gov/oa/climate/...ata.html#daily

Tänk att man måste gå till USA för att hitta svenska data. Jag tycker SMHI borde tillgänliggöra den här datan gratis.
Citera
2011-07-09, 22:13
Medlem
sfrges avatar
Jag förstår inte riktigt..Det måste väll vara nån speciell ort du är intresserad av eller??
Om du då vill ha nederbördsdata för varje dag under ett års tid så är inte det nånting du hittar på en handvändning direkt. Då måste du nog kolla med smhi om dom kan fixa fram detta på nått sätt..
Citera
2011-07-09, 22:20
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Jag förstår inte riktigt..Det måste väll vara nån speciell ort du är intresserad av eller??
Om du då vill ha nederbördsdata för varje dag under ett års tid så är inte det nånting du hittar på en handvändning direkt. Då måste du nog kolla med smhi om dom kan fixa fram detta på nått sätt..
Jag håller på att räkna på en grej och behövde exempel från någon ort. Men den fantastiska amerikanska länken ovan gav precis vad jag vill ha. Det finns dagliga väderdata per dag många år tillbaka från orter i hela världen. Kolla här om du är intresserad:

http://www7.ncdc.noaa.gov/CDO/cdosel...georegionabbv=

Och min erfarenhet av vår statliga myndighet SMHI är att de vill ha bra betalt för historisk data.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in