Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-07-08, 04:36
Medlem
IshethZenunims avatar
Jag tänkte bjuda lite folk på mat i början av september och skulle behöva lite synpunkter på de rätter jag tänkt laga.

Först tänkte jag en espressokopp med soppa på jordärtskocka och kastanj, smaksatt med en aning tryffelolja att börja med innan förrätten. Jag har aldrig provat den kombinationen tidigare, men i mitt huvud så funkar den. Kokta jordärtskockor mixade med rostade kastanjer, kycklingfond, mjölk, en aning grädde och några droppar tryffelolja.

Till förrätt tänkte jag mig bara en enkel, hemmagjord nässeltagliatelle med en äggula, svartpeppar och riven grana padano. Inte för tungt, och bara naturliga, enkla, goda smaker.

Varmrätten är rosastekt lammfilé och lammlever, blomkålspuré, steksky och morötter ugnsrostade med rosmarin, timjan och mynta. Jag gillar blomkålspuré eftersom den går att göra så otroligt krämig utan en massa smör och grädde. Lamm är inte lika tungt som nötkött kan vara, så jag hoppas att den här rätten inte heller blir för tung.

Till dessert tänkte jag göra en tarte tatin fast med päron istället för äpple. Jag tänkte också smaksätta den med en aning färsk mynta för att anknyta lite till varmrätten.

Några synpunkter? Jag vet att jag måste vara väldigt försiktig med tryffeloljan i soppan, så att inte den smaken hänger med till förrätten, så jag tänker bara ta en ytterst, ytterst liten mängd.
Citera
2011-07-08, 04:40
Medlem
Thegreenlines avatar
Är man bjuden?

Låter fantastiskt gott!
Citera
2011-07-08, 10:21
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IshethZenunim
Jag tänkte bjuda lite folk på mat i början av september och skulle behöva lite synpunkter på de rätter jag tänkt laga.

Först tänkte jag en espressokopp med soppa på jordärtskocka och kastanj, smaksatt med en aning tryffelolja att börja med innan förrätten. Jag har aldrig provat den kombinationen tidigare, men i mitt huvud så funkar den. Kokta jordärtskockor mixade med rostade kastanjer, kycklingfond, mjölk, en aning grädde och några droppar tryffelolja.

Till förrätt tänkte jag mig bara en enkel, hemmagjord nässeltagliatelle med en äggula, svartpeppar och riven grana padano. Inte för tungt, och bara naturliga, enkla, goda smaker.

Varmrätten är rosastekt lammfilé och lammlever, blomkålspuré, steksky och morötter ugnsrostade med rosmarin, timjan och mynta. Jag gillar blomkålspuré eftersom den går att göra så otroligt krämig utan en massa smör och grädde. Lamm är inte lika tungt som nötkött kan vara, så jag hoppas att den här rätten inte heller blir för tung.

Till dessert tänkte jag göra en tarte tatin fast med päron istället för äpple. Jag tänkte också smaksätta den med en aning färsk mynta för att anknyta lite till varmrätten.

Några synpunkter? Jag vet att jag måste vara väldigt försiktig med tryffeloljan i soppan, så att inte den smaken hänger med till förrätten, så jag tänker bara ta en ytterst, ytterst liten mängd.
Ser i det stora bra ut. Några kommentarer har jag dock.

Tryffelolja tillsammans med jordärtskocka och kastanjer känns åtminstone en ingrediens för mycket. Säkert gott, men funkar lika väl i ett enklare utförande.

Mjölken har en tendens att separera om du kokar det för länge. Om du däremot blandar med grädde och sedan tillför det till soppan så minskar du risken. Trots det skulle jag se upp med detta. Varför inte enbart köra på grädde?

Visserligen kör många på kombo med mynta, rosmarin och timjan. Personligen skulle jag hoppa över myntan. Både timjan och rosmarin drar lite åt andra hållet jämfört med myntan och lämnar enligt min åsikt en något metallisk bismak tillsammans. På den här sajten tänker man i liknande banor. Observera hur författare särskiljer på rosmarin, timjan eller mynta: http://www.svensktkott.se/aktuellt/l...ddagens-goding

Dessa är förstås mina mycket personliga åsikter styrda av min egen gom. Du behöver inte alls lyssna på dem .

I det stora är din meny mycket fin!!

~Paul~
Citera
2011-07-08, 18:17
Medlem
IshethZenunims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ser i det stora bra ut. Några kommentarer har jag dock.

Tryffelolja tillsammans med jordärtskocka och kastanjer känns åtminstone en ingrediens för mycket. Säkert gott, men funkar lika väl i ett enklare utförande.

Mjölken har en tendens att separera om du kokar det för länge. Om du däremot blandar med grädde och sedan tillför det till soppan så minskar du risken. Trots det skulle jag se upp med detta. Varför inte enbart köra på grädde?
Jag var mest rädd för att det skulle bli för mäktigt med bara grädde, men det kanske det inte blir. Jag får laga den någon gång i förväg och testa.
Citat:
Visserligen kör många på kombo med mynta, rosmarin och timjan. Personligen skulle jag hoppa över myntan. Både timjan och rosmarin drar lite åt andra hållet jämfört med myntan och lämnar enligt min åsikt en något metallisk bismak tillsammans. På den här sajten tänker man i liknande banor. Observera hur författare särskiljer på rosmarin, timjan eller mynta: http://www.svensktkott.se/aktuellt/l...ddagens-goding

Dessa är förstås mina mycket personliga åsikter styrda av min egen gom. Du behöver inte alls lyssna på dem .

I det stora är din meny mycket fin!!

~Paul~
Tack för din feedback, jag får helt enkelt testa båda sätten och se hur det smakar.
Citera
2011-07-08, 18:38
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jag var mest rädd för att det skulle bli för mäktigt med bara grädde, men det kanske det inte blir. Jag får laga den någon gång i förväg och testa. Tack för din feedback, jag får helt enkelt testa båda sätten och se hur det smakar.
Du måste självklart återkomma med en rapport!

Lycka till!

~Paul~
Citera
2011-07-08, 19:42
Medlem
Softis...s avatar
Vågar jag komma med ett alternativ till din varmrätt? Ett alternativ som för mig känns som ett mer rustikt och höstigt alternativ.
  • Vitlöksspäckat lammben som har masserats med olja, rosmarin, salt och svartpeppar innan det fick bo i ugnen en stund.
  • Ratatouille
  • Gratin dauphinois med finhackad schalottenlök.
Citera
2011-07-08, 21:21
Medlem
IshethZenunims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Vågar jag komma med ett alternativ till din varmrätt? Ett alternativ som för mig känns som ett mer rustikt och höstigt alternativ.
  • Vitlöksspäckat lammben som har masserats med olja, rosmarin, salt och svartpeppar innan det fick bo i ugnen en stund.
  • Ratatouille
  • Gratin dauphinois med finhackad schalottenlök.
Det låter gott och klassiskt, men känns lite för tungt i början av september, särskilt om sommarvärmen fortsätter genom augusti. I oktober-november är det däremot en klockren rätt, fast jag skulle massera in rejält med vitlök i lammet också. Mums mums. Däremot skulle jag skippa ratatouillen, känns som det blir för mycket med både ratatouille och potatisgratäng.

En "ratatouille" på rostade svenska rotfrukter istället för potatisen skulle däremot vara väldigt gott.
Citera
2011-07-09, 08:13
Medlem
Skippa tryffeloljan till soppan, känns lite tårta på tårta. Ha i mjölken på slutet och vispa upp soppan så den blir riktigt skummig innan du serverar den. Känns mycket lättare då.
Citera
2011-07-12, 09:53
Medlem
IshethZenunims avatar
Jag gillar att använda humor i matlagning, att överraska de som äter. Det viktigaste är självklart smaken, men när smakkombinationen är klar så gillar jag att använda dem på ett oväntat sätt. Jag har därför bestämt mig för att byta ut desserten mot kaffe, whiskey och en cigarr - fast i form av glass. Hemgjord kaffe- och tobaksglass med en varm whiskeykolasås.

Jag kom på idén, men visste inte hur det skulle smaka med tobak i maten, så jag testade det i helgen, och det var riktigt gott. Jag lät två sorters nymalda Zoegabönor dra i varm mjölk tills den hade en kraftig kaffesmak, sen silade jag av kaffet och lät några centimeter av en cigarr dra i den varma mjölken. Det funkade jättebra, men jag var lite för feg, för när det blivit glass av grädden så smakade det inte så mycket tobak längre, man fick verkligen leta efter tobakssmaken. Jag ska testa en gång till innan det blir dags att göra den "på riktigt".

Men hur gör man en så bra glass som möjligt om man inte har en glassmaskin? Jag rörde om i glassblandningen varje kvart när den stod i frysen, och det blev väl okej, men inte riktigt lika bra som en glass från en bra glassmaskin.
Citera
2011-07-12, 10:27
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Det låter gott och klassiskt, men känns lite för tungt i början av september, särskilt om sommarvärmen fortsätter genom augusti. I oktober-november är det däremot en klockren rätt, fast jag skulle massera in rejält med vitlök i lammet också. Mums mums. Däremot skulle jag skippa ratatouillen, känns som det blir för mycket med både ratatouille och potatisgratäng.

En "ratatouille" på rostade svenska rotfrukter istället för potatisen skulle däremot vara väldigt gott.
Du har nog rätt i att rätten jag föreslog blir lite för tidig.

När du väl lagar den den så:
Du behöver inte massera köttet med vitlök, snabba snitt med ipressade vitlökar räcker alldeles utmärkt. Att utesluta Ratatouille vore ett ödestigert misstag. Ratatouille är en del av den totala upplevelsen och ett måste för att rätten som helhet ska kunna blomma ut.
Citat:
text
dessert
Glöm inte att även servera hemgjord fläderbärssorbet. Ett måste om du vill överraska.
Citera
2011-07-12, 10:38
Medlem
IshethZenunims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Glöm inte att även servera hemgjord fläderbärssorbet. Ett måste om du vill överraska.
På vilket sätt skulle en flädersorbet överraska? Det kan man ju köpa precis var som helst. Fläder hör dessutom till tidig sommar, inte höst.
Citera
2011-07-12, 10:57
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
På vilket sätt skulle en flädersorbet överraska? Det kan man ju köpa precis var som helst. Fläder hör dessutom till tidig sommar, inte höst.
KÖPA?
Det är något du gör själv. Fråga inte mig om receptet för det har jag inte.
Vet du hur gott det är med fläderbärssorbet efter det att du har ätit lamm?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in