Citat:
Ursprungligen postat av IshethZenunim
Jag tänkte bjuda lite folk på mat i början av september och skulle behöva lite synpunkter på de rätter jag tänkt laga.
Först tänkte jag en espressokopp med soppa på jordärtskocka och kastanj, smaksatt med en aning tryffelolja att börja med innan förrätten. Jag har aldrig provat den kombinationen tidigare, men i mitt huvud så funkar den. Kokta jordärtskockor mixade med rostade kastanjer, kycklingfond, mjölk, en aning grädde och några droppar tryffelolja.
Till förrätt tänkte jag mig bara en enkel, hemmagjord nässeltagliatelle med en äggula, svartpeppar och riven grana padano. Inte för tungt, och bara naturliga, enkla, goda smaker.
Varmrätten är rosastekt lammfilé och lammlever, blomkålspuré, steksky och morötter ugnsrostade med rosmarin, timjan och mynta. Jag gillar blomkålspuré eftersom den går att göra så otroligt krämig utan en massa smör och grädde. Lamm är inte lika tungt som nötkött kan vara, så jag hoppas att den här rätten inte heller blir för tung.
Till dessert tänkte jag göra en tarte tatin fast med päron istället för äpple. Jag tänkte också smaksätta den med en aning färsk mynta för att anknyta lite till varmrätten.
Några synpunkter? Jag vet att jag måste vara väldigt försiktig med tryffeloljan i soppan, så att inte den smaken hänger med till förrätten, så jag tänker bara ta en ytterst, ytterst liten mängd.
Ser i det stora bra ut. Några kommentarer har jag dock.
Tryffelolja tillsammans med jordärtskocka och kastanjer känns åtminstone en ingrediens för mycket. Säkert gott, men funkar lika väl i ett enklare utförande.
Mjölken har en tendens att separera om du kokar det för länge. Om du däremot blandar med grädde och sedan tillför det till soppan så minskar du risken. Trots det skulle jag se upp med detta. Varför inte enbart köra på grädde?
Visserligen kör många på kombo med mynta, rosmarin och timjan. Personligen skulle jag hoppa över myntan. Både timjan och rosmarin drar lite åt andra hållet jämfört med myntan och lämnar enligt min åsikt en något metallisk bismak tillsammans. På den här sajten tänker man i liknande banor. Observera hur författare särskiljer på rosmarin, timjan
eller mynta:
http://www.svensktkott.se/aktuellt/l...ddagens-goding
Dessa är förstås mina mycket personliga åsikter styrda av min egen gom. Du behöver inte alls lyssna på dem

.
I det stora är din meny mycket fin!!
~Paul~