Sista rymdfärje uppskjutningen kommer förmodligen ske om 23 timmar. 135 uppskjutningar, det var mycket mindr än vad man hoppades på under tidigt 1980-tal.
Från början var det ju planerat att de skulle kunna lyfta igen 14 dagar efter landning..
Är det bara ryssarna nudå som kan skicka upp folk regelbundet ?
Vad kommer användas i framtiden då om man får fråga? Några framsteg som gör att den tas ur bruk eller rustar de ner sitt rymdprogram (hoppas jag inte!)?
Vad kommer användas i framtiden då om man får fråga? Några framsteg som gör att den tas ur bruk eller rustar de ner sitt rymdprogram (hoppas jag inte!)?
De blev väl för gamla så de ska gå i pension. Verkar som om det är ryssarnas kapslar som ska användas för ISS. Har inte hört några seriösa planer på en ersättare inom en snar framtid.
Zotamedu,asdyao. tanken var ju att Constallation project skulle ersätta Rymdfärjorna.
Dessa planer har nu skrotas och istället tänker man sig att använda något man kallar för HLLv, Heavy Lift Launch vehicle. En testflygning är planerad till 2013 och mycket kan hända tills dess, så det lär dröja många år innan NASA återigen kan återuppta sina bemannade rymdfärder.
Mer finns att läsa här: http://www.nasa.gov/pdf/396093main_H...inalReport.pdf
Man blev nästan lite tårögd när dom önskar varandra trevlig resa inför denna sista färd.
Jag fick samma känsla, plus gåshud. Detta är början på slutet av en epok och det känns stort att få vara med om denna sista start. Hoppas nu att allt går som det ska. Godspeed!
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!