• 1
  • 2
2011-07-07, 17:57
Medlem
Balzuars avatar
Som rubriken lyder, är lök en rotfrukt eller grönsak?
Citera
2011-07-07, 18:02
Medlem
Grönsak.
Citera
2011-07-07, 18:07
Medlem
Balzuars avatar
Men vad är det som gör den till just en grönsak då? tycker det vore med rimligt att det skulle vara en rotfrukt eftersom det är väl(?) en rot som växer under marken.
Citera
2011-07-07, 18:09
Medlem
En lök är en...lök!

Alltså inte en rotfrukt, eller en grönsak. Det är ett eget släkte. Möjligtvis en ört, google sviker mig för tillfället.
Citera
2011-07-07, 18:10
Medlem
Balzuars avatar
doh, ja det har du alldeles rätt i... vad blind man kan vara när man är insöad på något. TACK!
Citera
2011-07-07, 18:34
Medlem
mungs avatar
Såhär säger Wikipedia:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Grönsak...B6kv.C3.A4xter
Citat:
Lökväxter
Gruppen lökväxter brukar egentligen inte anses tillhöra grönsaker, eftersom det är delen som växer under jorden som man använder. Populärt brukar de dock räknas som grönsaker, och i gruppen finns växter där man äter hela växten, som purjolök och gräslök.

Enligt http://sv.wikipedia.org/wiki/Lökar är det örter... hmm
Citat:
Lökarna är fleråriga örter som växer i tempererade områden på norra halvklotet, förutom några få arter i Chile, Brasilien och tropiska områden i Afrika.
Citera
2011-07-07, 19:36
Medlem
najass avatar
Mycket av förvirring här kommer sig nog av att ni tror att grönsak/rotfrukt är botaniska eller taxonomiska termer.

Det är det alltså inte. Trivialnamn på arter eller gruppnamn på olika arter (tex grönsaker) är för det mesta inbte så stringenta som vetenskapliga termer.
Senast redigerad av najas 2011-07-07 kl. 19:39.
Citera
2011-07-07, 20:07
Medlem
robomans avatar
Det man äter av löken är inte roten, utan blad så vitt jag minns. De är alltså väldigt köttiga, men likväl blad. Rötter på en lök är de där små trådarna som eventuellt kan finnas kvar på den lök du köper. Här syns rötterna tydligt.

Grönsaker är ett allmänt namn på ätbara växter, som av en eller annan anledning har fått heta så.

Örter är växter som inte har vedartad stam, till skillnad från träd och buskar. Lökar är således örter.
Citera
2011-07-07, 20:19
Medlem
Balzuars avatar
Det var mer invecklat än jag någonsin kunde tänka mig, det trodde jag aldrig att lök är en ört.
Man lär sig något nytt varje dag. Skulle vilja säga att det är den perfekta tipsrundefrågan.

Vilken av följande är en lök

1: Grönsak
X: Rotfrukt
2: Ört
Citera
2011-07-07, 22:05
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balzuar
Det var mer invecklat än jag någonsin kunde tänka mig, det trodde jag aldrig att lök är en ört.
Man lär sig något nytt varje dag. Skulle vilja säga att det är den perfekta tipsrundefrågan.

Vilken av följande är en lök

1: Grönsak
X: Rotfrukt
2: Ört
Jag skrev ju precis ovan vad det är för något. Det är en ört och en grönsak, inte en rotfrukt.
Citera
2011-07-07, 22:16
Medlem
DDKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Det man äter av löken är inte roten, utan blad så vitt jag minns. De är alltså väldigt köttiga, men likväl blad. Rötter på en lök är de där små trådarna som eventuellt kan finnas kvar på den lök du köper. Här syns rötterna tydligt.

Grönsaker är ett allmänt namn på ätbara växter, som av en eller annan anledning har fått heta så.

Örter är växter som inte har vedartad stam, till skillnad från träd och buskar. Lökar är således örter.

Det där kan väl inte stämma? Finns ju örter med vedartad stam också, som t ex många kryddväxter? Eller ska t ex timjan räknas som en buske?

Men att löken var en ört visste jag inte. Kul att lära nytt
Citera
2011-07-08, 05:09
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DDK
Det där kan väl inte stämma? Finns ju örter med vedartad stam också, som t ex många kryddväxter? Eller ska t ex timjan räknas som en buske?

Men att löken var en ört visste jag inte. Kul att lära nytt
Jag tror jag för förstår hur du tänker, men den stam timjan och liknande har är inte vedartad. Örter har per definition inte vedartad stam, de har örtartad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in