2008-01-06, 22:33
Medlem
JosefSvejks avatar
Lyssnar inte så mycket på fransk musik, men den här låten kan jag inte låta bli att älska.
Serge Gainsbourg har gjort ganska mycket trevlig musik, tycker även att Brassens och Brel är najs. I och för sig är Brel belgare, men man ska inte klyva hårstrån i onödan.
Citera
2008-01-06, 22:33
Medlem
Rakiis avatar
Gillar Frankrike som både kulturinspirerande land både filmiskt, musikaliskt och litterärt men är inte så insatt i fransk musik mer än till Daft Punk och Air, då jag är svag för elektronisk musik. Är väldigt sugen på att komma i kontakt med fransk hiphop och det enda jag hört är Leeroy som gjort en låt med Promoe, men vet ej vart jag ska börja. Några tips?

Sen är ju fransk schlager himla mysigt, dock glömt bort namnet på en bra fransyska som sjöng en väldigt vacker låt under 60-talets Eurovision Song Contest, hade den som favorit på Youtube men nu har en vän loggat in och kan inte komma åt kontot längre.

EDIT: France Gall - "Poupée de Cire, Poupée de Son" hette schlagerlåten jag menade.
Citera
2008-01-06, 22:44
Medlem
Haisulis avatar
Mitt favoritband råkar faktiskt vara franskt. Det heter Benighted och spelar brutal death metal/grindcore. Riktigt bra band, alla medlemmarna är otroligt duktiga.

Sen har vi även Gojira och Anorexia Nervosa, två bra franska metal-band. Känner inte till många franska band, men de jag känner till är mycket bra.
Citera
2008-01-07, 10:01
Medlem
Satyricons avatar
Serge Gainsbourg är überstörst.

Keren Ann är inte heller så dum, även om hon på senare tid förfallit till att sjunga på engelska. Tysk-franska duon Stereo Total är också värd entrén.
Citera
2008-01-07, 23:15
Medlem
Princans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Gillar Frankrike som både kulturinspirerande land både filmiskt, musikaliskt och litterärt men är inte så insatt i fransk musik mer än till Daft Punk och Air, då jag är svag för elektronisk musik. Är väldigt sugen på att komma i kontakt med fransk hiphop och det enda jag hört är Leeroy som gjort en låt med Promoe, men vet ej vart jag ska börja. Några tips?

Sen är ju fransk schlager himla mysigt, dock glömt bort namnet på en bra fransyska som sjöng en väldigt vacker låt under 60-talets Eurovision Song Contest, hade den som favorit på Youtube men nu har en vän loggat in och kan inte komma åt kontot längre.

EDIT: France Gall - "Poupée de Cire, Poupée de Son" hette schlagerlåten jag menade.
Börja med de klassiska: IAM, 113, NTM, Fonky Family, Booba, Faf Larage eller Mafia k'1 fry. Borde räcka till att börja med. Akhenaton och Freeman, två medlemmar från IAM har också gjort egna albums, samma sak med Shurik'n, också han medlem i IAM. Gillar du mjukare genre som RnB finns Tragédie, samma sak med Shy'm, Willy Denzey, Amine, Leslie, Matt Pokora, Nadiya och Assia. Magic System blandar afrikansk sound. RaïnB är en annan soft genre.
Citera
2008-01-09, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Princan
Börja med de klassiska: IAM, 113, NTM, Fonky Family, Booba, Faf Larage eller Mafia k'1 fry. Borde räcka till att börja med. Akhenaton och Freeman, två medlemmar från IAM har också gjort egna albums, samma sak med Shurik'n, också han medlem i IAM. Gillar du mjukare genre som RnB finns Tragédie, samma sak med Shy'm, Willy Denzey, Amine, Leslie, Matt Pokora, Nadiya och Assia. Magic System blandar afrikansk sound. RaïnB är en annan soft genre.

Vet du var man kan ladda ner gamla låtar av supreme ntm?
Citera
2008-01-09, 17:26
Medlem
Schnauzers avatar
Yann Tiersen tror jag är fransk, han har gjort många trevliga låtar som t.ex. de i Amelié Från Montmartre. Carla Bruni har också gjort några mysiga låtar, sen att hon är riktigt vacker är ett stort plus
Citera
2008-01-12, 22:11
Medlem
Princans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y_geezy
Vet du var man kan ladda ner gamla låtar av supreme ntm?
Deras best of (2007) finns på diverse siter. Annars finns ju amazon.fr.
Citera
2008-01-13, 15:39
Medlem
Bobby Gillespies avatar
Soko är väl fransk? I så fall har ni lite gullig fransk indie-pop där.
Citera
2008-01-21, 13:35
Medlem
Sleepwalker6s avatar
Fransk Musik

Japp. Jag undrar om någon kan rekommendera någon fransk songare/songerska som sjunger på franska. Även engelska går bra om dom isf bryter på franska.

Det ska inte va nån skrik och gap typ elektro eller sånt, utan sånt hällre sånt som man hör på en typsikt fransk restaurang på filmer och så

tack tack!
Citera
2008-01-21, 13:50
Medlem
k-nytts avatar
Allt av France Gall, Serge Gainsbourg eller Edith Piaf.
Det är vanligtvis dessa man tänker på när man tänker soundtrack till parisresan.
Citera
2008-01-21, 13:57
Medlem
Absolut Torrs avatar
Christophe Maé är den enda fransman jag hittar i min mp3-samling, han går inte varm på stereon direkt men som sagt min enda fransman. Vanlig popmusik skulle jag gissa att de är, och han sjunger på franska för jag fattar inte ett piss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in