Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Gillar Frankrike som både kulturinspirerande land både filmiskt, musikaliskt och litterärt men är inte så insatt i fransk musik mer än till Daft Punk och Air, då jag är svag för elektronisk musik. Är väldigt sugen på att komma i kontakt med fransk hiphop och det enda jag hört är Leeroy som gjort en låt med Promoe, men vet ej vart jag ska börja. Några tips?
Sen är ju fransk schlager himla mysigt, dock glömt bort namnet på en bra fransyska som sjöng en väldigt vacker låt under 60-talets Eurovision Song Contest, hade den som favorit på Youtube men nu har en vän loggat in och kan inte komma åt kontot längre.
EDIT: France Gall - "Poupée de Cire, Poupée de Son" hette schlagerlåten jag menade.
Börja med de klassiska: IAM, 113, NTM, Fonky Family, Booba, Faf Larage eller Mafia k'1 fry. Borde räcka till att börja med. Akhenaton och Freeman, två medlemmar från IAM har också gjort egna albums, samma sak med Shurik'n, också han medlem i IAM. Gillar du mjukare genre som RnB finns Tragédie, samma sak med Shy'm, Willy Denzey, Amine, Leslie, Matt Pokora, Nadiya och Assia. Magic System blandar afrikansk sound. RaïnB är en annan soft genre.