2007-10-05, 01:05
Medlem
von_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freakyweige
Det är möjligt att du kan gilla albumet Souvenirs d'un autre monde av enmansbandet Alcest, den ligger definitivt på topp 5 bland de bästa släppen i år! Musiken ger en känsla av nostalgi, oskuldsfullhet och lycka enligt mig. Skum beskrivning kanske?

Sen så finns det en jäkla massa bra franska band utöver Alcest, men det är nog inget du letar efter.

Drog hem skivan och har nu lyssnat igenom den en gång. Mycket lovande. Låter som nån som cyklar när det är kväll och regnar (men det är ändå ljust för massa neonskyltar överallt). Glad, lite full, men ändå ledsen på nåt vis

Ska ge det en chans.

EDIT: Kanske att han cyklar och är lite full och mycket glad för han ska få uppleva nåt trevligt. Men sen när han kommer fram så är det trevliga värdelöst (exempelvis han ser sin tjej vara otrogen) så då blir han lite ledsen i ögat. Så raseras hans liv men sen börjar han på ny liten kula. Öppnar kiosk t ex.
Citera
2007-10-05, 07:02
Medlem
Freakyweiges avatar
Haha, skön beskrivning

Det där om att det låter som Shoegazing hörde jag talas om för ett litet tag sedan, får kika närmare på den genren.
Citera
2007-10-05, 07:47
Medlem
FNGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Läste i Dagens Nyheter i morse om att den franska scenen har lyfts fram ett snäpp i och med att allt flera unga artister hittar till engelskan och slår igenom utomlands med sin brytning i rösten såväl som Europeiska toner i USA. Kom därmed att tänka på min egensinniga kärlek till fransk musik i stil med elektroniska toner som Air och Daft Punk. Nu har jag däremot hittat mer till "finare" former och undrar nu med trådstarten om vilka franska artister man bör checka in för att få ett så brett spektra som möjligt, helst inom pop, rock och folkmusik? Samtidigt undrar jag om någon känner till namnet på artisten som medverkade i Melodifestivalen (Eurovision) någon gång under 50-talet (tror jag det var), ung vacker begåvad kvinna med späd röst som sjöng en otroligt vacker ballad, haft låten i bakhuvudet ända sen men minns ej namnet på vare sig artisten eller låten.

Vet inte om det är en ballad direkt, men ung, vacker, blond och kvinna stämmer. Skriven av allas vår Serge dessutom!

France Gall - "Poupée de Cire, Poupée de Son"

http://www.youtube.com/watch?v=8OHJEm2IwLw
Citera
2007-10-16, 05:23
Medlem
Mina favoriter inom den franska scenen (i stort sett alla?) Gillar både electro clash-musik samt melodisk fransk filterhouse.

daft punk såklart, ed banger (justice, uffie, dj mehdi, busy p, kavinsky, sebastiAn mfl), mr oizo (spårad kille), tepr, datA, thomas bangalter, surkin, Etienne de Crécy, cassius, livyo

David Guetta är okej - lite för sell-out kanske, men gör skön musik emellanåt. Även Martin Solveig..

Franska favoritproducers:
Arno Cost, Norman Doray, Alan Braxe, Kris Menace, Lifelike (grym som fan!!), Fred Falke
Citera
2007-10-16, 05:30
Medlem
Sylvesters avatar
Diam's är en bra rappare, spec med låten "generation non non"

Annars så är MC Solaar - La vie est belle en av dom bästa låtarna som gjorts!
Citera
2007-10-16, 10:56
Medlem
Freakyweiges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rargh
Deathspell Omega är väl bland de större händelserna inom black metal de senaste åren, deras senare verk är kanon. Si Monumentum Requires, Circumspice känns som ett naturligt steg vidare från Mayhem's De Mysteriis Dom Sathanas. Djävulen KÄNNS verkligen här, för de som inte tror mig är det bara att prova. Jag ligger en aning efter i o m att jag inte köper lika många skivor längre så jag har inte hört EPn Kénôse eller senaste albumet Fas - Ite, Maledicti, in Ignem Aeternum, men jag tvivlar inte en sekund på att de är bra. Ska visst vara mer atmosfäriskt än metal-orienterat om jag inte har fattat fel, men den först nämnda är inte fy skam då det gäller sånt heller. Hårt som urberget och svartare än Hitlers rövhål.

FRUKTANSVÄRT bra band, ett av de få inom genren som känns genuina! Den senaste skivan kan väl kallas atmosfärisk om man vill, för inte fan har de skrivit riff. Jag gissar på att de ramlade in i studion vråltjackade och spelade så snabbt och slumpvist som möjligt med snabba blastbeats. Minst sagt svår skiva, måste nog lyssna in mig på den. :/

Några andra franska band:

Ad Hominem - Industriell Black Metal med lyrik som ofta behandlar ZOG.

Alcest - Shoegaze med Black Metal-touch. Den som är ansvarig för Alcest, Neige, har också projektet Amosoeurs som är ungefär samma sak fast utan Shoegaze då. Han har även haft ett finger med i Peste Noire och Mortifera.
Allt som han vidrört är bra, helt enkelt.

Först var Norge ledande, sedan Sverige och snart Frankrike. Det är dock möjligt att de får trängas med Ukraina.
Citera
2007-12-01, 05:18
Medlem
kavinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aeg
Frankrike är helt klart på väg uppåt i musikindustrin. Det ska bli minst sagt kul att se vart detta kan bära. Snart kanske vi alla vandrar omkring med gigantiska peruker, vitpudrade ansikten och pratar bruten franska igen.

Camille är en mycket duktig fransyska. Ta Douleur är en underbar låt.

Justice, SebastiAn och hela Ed Banger-kollektivet är väll det mest kända som frankrike har åstadkommit på senare tid

Håller förvisso med - med har ni glömt AIR?
Citera
2007-12-01, 13:22
Medlem
Howl!s avatar
Carla Bruni gör skön musik.

Carla Bruni - Quelqu'un m'a dit heter hennes debutskiva åp franska.

http://www.youtube.com/watch?v=GsUlSvtziXU
Citera
2007-12-04, 19:32
Medlem
Reggie Hamonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aeg
Frankrike är helt klart på väg uppåt i musikindustrin. Det ska bli minst sagt kul att se vart detta kan bära. Snart kanske vi alla vandrar omkring med gigantiska peruker, vitpudrade ansikten och pratar bruten franska igen.

Camille är en mycket duktig fransyska. Ta Douleur är en underbar låt.

Justice, SebastiAn och hela Ed Banger-kollektivet är väll det mest kända som frankrike har åstadkommit på senare tid

Det vore underbart. Franska är ett vackert språk. Det finns en hel del bra artister som kommer från Frankrike.
Citera
2008-01-06, 21:21
Medlem
Jag har letat ett tag efter låtar av Supreme NTM, nån som vet var man kan ladda ner?
Citera
2008-01-06, 21:29
Medlem
Entropi84s avatar
Tycker Frankrike är riktigt dåliga på att göra vettig musik, men tre artiser/grupper som rekommenderas:

Edit Piaf
Gojira
Deathspell Omega
Citera
2008-01-06, 21:41
Medlem
Jag lyssnar mycket på underground hardcore och där har frankerike mycket att erbjuda. Hoppas det är okej att man droppar musik av detta slag i denna tråd.

Mina favoriter är iaf:
Daitro
Sed Non Satiata
Amanda Woodward

Alla dessa band har jag funnit då jag letat efter denna typ av musik på internet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in