2007-08-12, 16:20
Medlem
enannangångs avatar
429. IAM - [Revoir Un Printemps #03] Quand ils rentraient chez eux
Citera
2007-09-10, 17:18
Medlem
Princans avatar
Så, nu har jag varit i la Côte d'Azur (franska rivieran) och tagit del av ytterligare fransk musik. Var i Marseille, St. Tropez, Cannes, Nice, Monaco och Menton, men det var i MARSEILLE (c'est įa!) som jag hittade musiken jag ville ha. Shy'm är en relativt ny oslipad diamant. Upptäcktes av artisten K-Maro. Köpte hennes album och flertalet av låtarna var bra eller mycket bra.

Köpte Six Coups Mc album också, mixad av producenterna Kore et Bellek. Helt OK album.

Magic System har släpp ny singel. Ki dit mie heter den. Rekommenderar starkt. Äkta partylåt!

Köpte inget mer då jag har det mesta redan. Btw, mina kunskaper inom franska språket visade sig vara oerhört användbara. Räcker väl att man fick kommentaren "Parlez-vous bien franįais, monsieur" av taxichauffören när man var på väg till flygplatsen för hemfärd till Svea rike.

Peace in the mid-east!
Citera
2007-09-10, 18:18
Medlem
Får man bryta in med lite musik av det hårdare slaget här?

Jag gör iallafall ett försök:

Deathspell Omega är väl bland de större händelserna inom black metal de senaste åren, deras senare verk är kanon. Si Monumentum Requires, Circumspice känns som ett naturligt steg vidare från Mayhem's De Mysteriis Dom Sathanas. Djävulen KÄNNS verkligen här, för de som inte tror mig är det bara att prova. Jag ligger en aning efter i o m att jag inte köper lika många skivor längre så jag har inte hört EPn Kénôse eller senaste albumet Fas - Ite, Maledicti, in Ignem Aeternum, men jag tvivlar inte en sekund på att de är bra. Ska visst vara mer atmosfäriskt än metal-orienterat om jag inte har fattat fel, men den först nämnda är inte fy skam då det gäller sånt heller. Hårt som urberget och svartare än Hitlers rövhål.

Antaeus är ett annat band av del extremt våldsamma skolan man inte bör missa, det är satanisk tortyr i audiell form. Helt klart värt ett försök för de som gillar att få stryk.

Flera av LLN-banden är bra, mina personliga favoriter är väl Mütiilation, Torgeist, Belketre och Vlad Tepes (För många av de andra är ambient-grejs vilket inte riktigt är min stil eller helt enkelt onödiga - jag har säkert missat nåt guldkorn ändå.)

Himinbjørg är ännu ett bra band som luktar lite mer gammnorskt, nu är jag ganska less på risiga beskrivningar så lyssna på dem bara.

Nehëmah är mitt sista bidrag, de uppstod mer eller mindre ur askorna av Himinbjørg och är helt suveräna - dock inte många droppar originella. Det spelar mindre roll när det görs såpass bra dock.

Nä, nu får det fan räcka, speciellt som ingen som skulle ha brytt sig om banden lär läsa tråden
Citera
2007-09-29, 16:07
Medlem
Rakiis avatar
Fransk musik.

Läste i Dagens Nyheter i morse om att den franska scenen har lyfts fram ett snäpp i och med att allt flera unga artister hittar till engelskan och slår igenom utomlands med sin brytning i rösten såväl som Europeiska toner i USA. Kom därmed att tänka på min egensinniga kärlek till fransk musik i stil med elektroniska toner som Air och Daft Punk. Nu har jag däremot hittat mer till "finare" former och undrar nu med trådstarten om vilka franska artister man bör checka in för att få ett så brett spektra som möjligt, helst inom pop, rock och folkmusik? Samtidigt undrar jag om någon känner till namnet på artisten som medverkade i Melodifestivalen (Eurovision) någon gång under 50-talet (tror jag det var), ung vacker begåvad kvinna med späd röst som sjöng en otroligt vacker ballad, haft låten i bakhuvudet ända sen men minns ej namnet på vare sig artisten eller låten.
Citera
2007-09-29, 16:26
Medlem
Freakyweiges avatar
Det är möjligt att du kan gilla albumet Souvenirs d'un autre monde av enmansbandet Alcest, den ligger definitivt på topp 5 bland de bästa släppen i år! Musiken ger en känsla av nostalgi, oskuldsfullhet och lycka enligt mig. Skum beskrivning kanske?

Sen så finns det en jäkla massa bra franska band utöver Alcest, men det är nog inget du letar efter.
Citera
2007-09-29, 17:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Läste i Dagens Nyheter i morse om att den franska scenen har lyfts fram ett snäpp i och med att allt flera unga artister hittar till engelskan och slår igenom utomlands med sin brytning i rösten såväl som Europeiska toner i USA. Kom därmed att tänka på min egensinniga kärlek till fransk musik i stil med elektroniska toner som Air och Daft Punk. Nu har jag däremot hittat mer till "finare" former och undrar nu med trådstarten om vilka franska artister man bör checka in för att få ett så brett spektra som möjligt, helst inom pop, rock och folkmusik? Samtidigt undrar jag om någon känner till namnet på artisten som medverkade i Melodifestivalen (Eurovision) någon gång under 50-talet (tror jag det var), ung vacker begåvad kvinna med späd röst som sjöng en otroligt vacker ballad, haft låten i bakhuvudet ända sen men minns ej namnet på vare sig artisten eller låten.

Tänker du möjligtvis på Franįoise Hardy? Hon sjöng L'amour S'en Va i Eurovision 1963. Personligen tycker jag att det är långt ifrån hennes bästa låt. Hon har gjort några fantastiska skivor, lyssna förslagsvis på följande album: Le premier bonheur du jour (1963), Ma jeunesse fout le camp (1967) och Soleil (1970).

Annars kan det också vara Nana Mouskouri du tänker på. Hon var med i Eurovision samma år med låten A Force De Prier.

EDIT: Eller är det Vicky Leandros med L'amour Est Bleu du menar. Och det finns fler vackra franska ballader från 60-talet i ESC, men dessa tre är kända utanför det sammanhanget också. Lika med France Gall, men hennes Poupée de Cire, Poupée de Son är ju ingen ballad.
Citera
2007-09-29, 22:06
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mdc
Tänker du möjligtvis på Franįoise Hardy? Hon sjöng L'amour S'en Va i Eurovision 1963. Personligen tycker jag att det är långt ifrån hennes bästa låt. Hon har gjort några fantastiska skivor, lyssna förslagsvis på följande album: Le premier bonheur du jour (1963), Ma jeunesse fout le camp (1967) och Soleil (1970).

Annars kan det också vara Nana Mouskouri du tänker på. Hon var med i Eurovision samma år med låten A Force De Prier.

EDIT: Eller är det Vicky Leandros med L'amour Est Bleu du menar. Och det finns fler vackra franska ballader från 60-talet i ESC, men dessa tre är kända utanför det sammanhanget också. Lika med France Gall, men hennes Poupée de Cire, Poupée de Son är ju ingen ballad.

Tyvärr var det ingen av dom låtarna, tror faktiskt att den kan vara väldigt mycket äldre då jag har ett vagt minne av att den skulle kommit redan på 50-talet eller så och tjejen var ung och blond, men tack ändå för tipsen som jag ska kolla in.

Kan även påpeka appropå första inlägget så nämnde jag Daft Punk och undrar såväl vilken av deras plattor bör man lyssna på som nybörjare? Enbart hört låtar som Robot Rock, Around the world och några singlar till, men gillar det jag hör.
Citera
2007-09-29, 23:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Freakyweige
Det är möjligt att du kan gilla albumet Souvenirs d'un autre monde av enmansbandet Alcest, den ligger definitivt på topp 5 bland de bästa släppen i år! Musiken ger en känsla av nostalgi, oskuldsfullhet och lycka enligt mig. Skum beskrivning kanske?

Sen så finns det en jäkla massa bra franska band utöver Alcest, men det är nog inget du letar efter.
En till som hittat detta bandet! Så underbart bra. Något av det bästa jag hört. Vilken känsla. Magin består genom hela jäkla skivan. Inte en enda dålig låt. Underbart! Laddade även ner en äldre skiva med dem men den var inte ens hälften så bra. Vad ska man säga att det är för genre då? Melankolisk långsam rock med black metal-influenser och ren sång.
Citera
2007-09-30, 00:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Tyvärr var det ingen av dom låtarna, tror faktiskt att den kan vara väldigt mycket äldre då jag har ett vagt minne av att den skulle kommit redan på 50-talet eller så och tjejen var ung och blond, men tack ändå för tipsen som jag ska kolla in.

Kan även påpeka appropå första inlägget så nämnde jag Daft Punk och undrar såväl vilken av deras plattor bör man lyssna på som nybörjare? Enbart hört låtar som Robot Rock, Around the world och några singlar till, men gillar det jag hör.

Väldigt mycket äldre tror jag inte eftersom första ESC gick av stapeln 1956. Men jag ska erkänna att jag har sämre koll på 50-talet, även om jag har samtliga låtar på datorn. Säg till om du kommer på vem du tänker på, för nu blev jag nyfiken...
Citera
2007-09-30, 01:24
Medlem
Freakyweiges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettson3816
En till som hittat detta bandet! Så underbart bra. Något av det bästa jag hört. Vilken känsla. Magin består genom hela jäkla skivan. Inte en enda dålig låt. Underbart! Laddade även ner en äldre skiva med dem men den var inte ens hälften så bra. Vad ska man säga att det är för genre då? Melankolisk långsam rock med black metal-influenser och ren sång.

Jag hade hört samtliga projekt av Neige innan, så att jag satt och hypade den kommande skivan med MySpace-samplena som låg uppe X antal månader innan skivan släpptes var naturligt. Det är dessa band som sticker ut som är riktigt jävla bra, de gamla BM-banden som rider på sin gamla berömmelse är inget vidare i jämförelse.
Citera
2007-09-30, 02:47
Bannlyst
Angående den franska eurovisionlåten har jag några fler förslag. Jag har gått igenom åren 1957-1970. Jag vet att du gissade att den är från 50-talet, men för säkerhets skull...

1957
Daničle Dupré - Amours mortes (Tant de peine)
Paule Desjardins - La belle amour

1958
Solange Berry - Un grand amour

1962
Isabelle Aubret - Un premier amour

1965
Marjorie Noël - Va dire ā l'amour

1966
Madeleine Pascal - Ne vois-tu pas?

1967
Noëlle Cordier - Il doit faire beau lā-bas
Géraldine Gaulier - Quel cœur vas-tu briser

1968
Claude Lombard - Quand tu reviendras
Isabelle Aubret - La source

Nu kan jag förstås ha missat någon, men jag tror att jag fick med alla som stämmer in på din beskrivning.
Citera
2007-10-05, 00:29
Medlem
katatonis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettson3816

Alcest spelar shoegaze/blackmetal (fast fullängdaren är nästan enbart shoegazing, bara några få inslag av black metal kvar där). Neige i Alcest har även ett par andra band som är helt underbara och klart värda att spana in, då framförallt Amesoeurs som spelar något jag skulle beskriva en blandning av blackmetal och post-punk (alá Joy Division).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in