Ja vad har vi på listan egentligen?
Jag satt och njöt av Mannen på taket och Mannen från mallorca här om kvällen. Hjälp mig lista liknande filmer. Filmer som skildrar dåtidens miljö och samhällsliv i Sverige, gärna med mycket foto på stadsmiljöer osv. Alltså inte Ronja Rövardotter eller Emil i Lönneberga.
Kommer inte ihåg namnet på rullen men det är en klassiker som egentligen handlar om skator. Helt utan dialog, men filmat i någon förort på 70-talet. Jäkligt schyssta miljöbilder, bilar som åker runt, "köpcentrum", kläder, människor (och skator) m.m.
SVT har visat den några ggr.
Sökte lite men hittade inte titeln, någon annan kanske?
"Släpp fångarna loss det är vår" funkar ju. En hel del bilder ifrån rivningarna av Klara-kvarteren bjuds det b.l.a. Dock så är den från tidigt 70:tal om jag inte missminner mig.'
Edit: Blandande ihop den med "Äppelkriget" Båda är dock sevärda om man är på nostalgihumör. "Släpp fångarne loss det är vår" är Tage Danielssons satir över kriminalvården, och Äppelkriget handlar om b.l.a miljöförstöring.
Senast redigerad av Spackelackan 2011-07-07 kl. 18:18.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!