Citat:
Nej, men alla magra katter utan ägarmärkning och som uppträder folkskyggt/aggressivt löper stor risk att bli betraktade som förvildade.
Ursprungligen postat av basketvase007
Så alla magra katter utan halsband är vilda?
Citat:
Enligt lag så är det upp till markägaren eller polisen. De kan alltså välja att göra som de vill. Om det kan du naturligtvis ha en åsikt men det är så lagen ser ut idag.
Ska man anse det direkt?
Citat:
Ingen säger det. Vi vet inte. Vi får helt enkelt anta att poliserna som kommit till platsen gjort en bedömning av kvinnans berättelse och kattens beteende och utseende när de var där. Som jag förklarat tidigare i tråden (börjar bli upprepningar för somliga inte orkar läsa tidigare inlägg utan bara hoppar in som en agent Korgvas i lådan...) så har inte katter samma rättigheter att leva som människor eller många andra djur. Katter som anses vara övergivna eller förvildade får avlivas. Det är så enkelt. Man tar inte katten till en domstol som får bedöma om katten är vild eller ej eller om den förtjänar att avlivas. Den som gör bedömningen om katten är vild eller ej eller om den utgör fara för andra är markägaren eller polisen! Och de kan naturligtvis göra felbedömningar - men att tro att de skulle få något straff för en felbedömning i fråga om avlivandet av en katt är bara jävligt jävligt korkat att tro!
Vem säger att kvinnan inte dragit katten i svansen eller kanske gjort något annat som gjorde att katten försvarade sig? Var du på plats?
Igen: Katter betraktas som ägodelar i rättssamhällets ögon. En bondkatts ekonomiska värde uppgår till kanske en hundralapp.
Citat:
Enligt lag så har polismän och markägare den rätten. Jag vet inte om poliser har någon utbildning för kattärenden. Markägare som vill skjuta eller fånga och avliva katter måste ha jägarexamen och eventuellt även fångsttillstånd så de har troligtvis tillräcklig kompetens.
Poliser har inte rätt kompetens att avgöra huruvida en katt är tam eller inte.
Det enda anmärkningsvärda enligt min åsikt är att polisen valde att skjuta katten med sitt tjänstevapen. Jag tycker det hade varit bättre att tillkalla en jägare som fick ta hand om avlivning alternativet att polismannen hade vridit nacken av katten. Polisen bör undvika skottlossning även om det var fullt tillåtet för polismannen att göra så i det här fallet.
Senast redigerad av Anonymflashbackare 2011-07-08 kl. 17:30.
Senast redigerad av Anonymflashbackare 2011-07-08 kl. 17:30.