2011-07-08, 17:08
Medlem
Anonymflashbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av basketvase007
Så alla magra katter utan halsband är vilda?
Nej, men alla magra katter utan ägarmärkning och som uppträder folkskyggt/aggressivt löper stor risk att bli betraktade som förvildade.
Citat:
Ska man anse det direkt?
Enligt lag så är det upp till markägaren eller polisen. De kan alltså välja att göra som de vill. Om det kan du naturligtvis ha en åsikt men det är så lagen ser ut idag.
Citat:
Vem säger att kvinnan inte dragit katten i svansen eller kanske gjort något annat som gjorde att katten försvarade sig? Var du på plats?
Ingen säger det. Vi vet inte. Vi får helt enkelt anta att poliserna som kommit till platsen gjort en bedömning av kvinnans berättelse och kattens beteende och utseende när de var där. Som jag förklarat tidigare i tråden (börjar bli upprepningar för somliga inte orkar läsa tidigare inlägg utan bara hoppar in som en agent Korgvas i lådan...) så har inte katter samma rättigheter att leva som människor eller många andra djur. Katter som anses vara övergivna eller förvildade får avlivas. Det är så enkelt. Man tar inte katten till en domstol som får bedöma om katten är vild eller ej eller om den förtjänar att avlivas. Den som gör bedömningen om katten är vild eller ej eller om den utgör fara för andra är markägaren eller polisen! Och de kan naturligtvis göra felbedömningar - men att tro att de skulle få något straff för en felbedömning i fråga om avlivandet av en katt är bara jävligt jävligt korkat att tro! Igen: Katter betraktas som ägodelar i rättssamhällets ögon. En bondkatts ekonomiska värde uppgår till kanske en hundralapp.
Citat:
Poliser har inte rätt kompetens att avgöra huruvida en katt är tam eller inte.
Enligt lag så har polismän och markägare den rätten. Jag vet inte om poliser har någon utbildning för kattärenden. Markägare som vill skjuta eller fånga och avliva katter måste ha jägarexamen och eventuellt även fångsttillstånd så de har troligtvis tillräcklig kompetens.

Det enda anmärkningsvärda enligt min åsikt är att polisen valde att skjuta katten med sitt tjänstevapen. Jag tycker det hade varit bättre att tillkalla en jägare som fick ta hand om avlivning alternativet att polismannen hade vridit nacken av katten. Polisen bör undvika skottlossning även om det var fullt tillåtet för polismannen att göra så i det här fallet.
Senast redigerad av Anonymflashbackare 2011-07-08 kl. 17:30.
Citera
2011-07-08, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GandalfRakhyvel
Detta låter helt sinnessjukt.
HTML-kod:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13286779.ab
Någon som vet vad poliserna heter, och får man verkligen göra så här?

vad hemskt. måste vara det värsta som hänt på jorden denna dag? har väl tex är i Sverige undertiden blivigt 10 tal Svenska tjejer våldtagna och dom flesta av män med utlänskbakgrund.
Men mer viktigt katter får springa löst hur som helst var som helst.
Citera
2011-07-08, 18:02
Medlem
Crunchies avatar
Citat:
Det var en katt på knappt 1 kilo och inte en elefant din rädda fåntratt!

Hur lätt är det att fånga en katt själv? lägg på att denna katt var efterbliven och med största sannolikhet inte ville fångas in.
Citera
2011-07-08, 18:25
Medlem
Sen så undrar polisen varför förtroendet sjunker
Citera
2011-07-08, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymflashbackare
Katten behöver inte utgöra en en svår samhällsfara. Det räcker om den kan antas förvildad eller om kan anses utgöra fara för människor. I det här fallet ansåg poliserna att den både var förvildad och farlig. Kom ihåg poliserna ser bara en katt utan halsband, och som någon skrev i tråden 1,2 kilo är väldigt lite för en katt, och troligen var den väldigt smal och gav väl därmed ytterligare intryck av att vara förvildad i kombination med att katten just attackerat en kvinna i hennes bostad. Skulle polisen inte ha brytt sig om katten? När den fångades in konstaterades det att den saknade märkning och troligen också att den var väldigt aggressiv. Saken är klar då, avlivning ska ske. Däremot tycker åtminstone jag att avlivningen skulle ha skett via veterinär, dock kan det antas att poliserna saknar den utrustning som krävs för att ha katten säkert inlåst under transport och därför var avlivning på plats lämpligast.

En 1,2kg katt som inte har rabies är inte en samhällsfara, punkt slut.

Jag säger det igen - jag skulle utan tvekan tagit det till tingsrätten. Det är inte en 70kg rottweiler för fan, det är en 1,2 kg pälsboll.
Citera
2011-07-08, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenbrynolf

Jag säger det igen - jag skulle utan tvekan tagit det till tingsrätten. Det är inte en 70kg rottweiler för fan, det är en 1,2 kg pälsboll.
Det är en katt som har attackerat människor, ser ut att vara förvildad och saknar ägarmärkning. Det är då i polisens fulla befogenhet att avliva sagda katt.
Senast redigerad av Expos 2011-07-08 kl. 19:50.
Citera
2011-07-08, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Expos
Det är en katt som har attackerat människor, ser ut att vara förvildad och saknar ägarmärkning. Det är då i polisens fulla befogenhet att avliva sagda katt.

Jag tolkar lagen så att du har fel.
Citera
2011-07-08, 21:03
Medlem
Indos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Polis sköt ihjäl katten Kajsa
Bild
Bild

Troligen en gemensam hämndaktion från polisen

Dom tar ut sin ilska på djur
Citera
2011-07-08, 21:17
Medlem
Citat:
Vilka stycken ur lagen är det du tänker på nu?

Citera gärna!
Citera
2011-07-08, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indo

Dom tar ut sin ilska på djur

Man skickar alltså två polispatruller för att en person blivit biten av en katt? Det låter som ett dåligt skämt.
Citera
2011-07-08, 21:33
Medlem
Anonymflashbackares avatar
Citat:
Den behöver inte vara en samhällsfara, enligt lagstiftningen räcker det med att den är en olägenhet. Ordet olägenhet är i princip minsta tvekan/ovilja av att vilja ha katten i närheten. Det räcker antagligen med att folk ogillar att ha den där så är det en olägenhet.
Citat:
Du hade dragit det till tingsrätten? Vilken sorts part skulle du vara i ett sådant mål? Du är inte åklagare och enda sättet för dig att "dra de till tingsrätten" är om du är rättmätig ägare till katten och då stämma staten för den ekonomiska förlust du gjort, vad var det vi sade att en bondkatt är värd - 100kr? Du skulle naturligtvis kunna stämma i brottmål för tex tjänstefel, det skulle kosta dig massor med pengar, du skulle förlora och högst troligen skulle du själv bli åtalad av allmän åklagare för obefogat åtal.
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Expos
Vilka stycken ur lagen är det du tänker på nu?

Citera gärna!
Om du får ett svar med hänvisning till lagrum eller föreskrift så ska jag äta upp mina strumpor.
Senast redigerad av Anonymflashbackare 2011-07-08 kl. 21:36.
Citera
2011-07-08, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlttt
Fan va korkat att skjuta katten. Att bli biten av en katt känns ju inte ens och varför i helvete ska man avliva en liten katt för den har bitit någon. Det är inte en stor galen hund vi snackar om nu.

De hade bara kunnat låta den vara så hade allt varit bra. Tänk om den korkade polisen kunde skjuta mot brottslingar istället för att ge sig på oskyldiga katter och avrätta dom.

Tänk om polisen kunde skjuta lite fler katter istället, det behövs ju verkligen. Och dessutom är inte katter oskyldiga, de är djävulens sändebud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in