2011-07-06, 22:04
Medlem
brNs avatar
Visste varken var jag skulle lägga tråden eller vad jag skulle döpa den till, la den i radio för att reklamen går på radio.

Jag lyssnar på radio ungefär 8h per dag på jobbet, och den äckligaste, vidrigaste reklamen av dem alla går HELA tiden. Jag avskyr den.

Reklamen är från Svenska FN förbundet och den går ut på detta: Att kvinnor blir slagna med spadar, tvingas sälja sig på gatan, gifts bort, tvingas omskäras, osv osv.

Anledningen till att jag hatar denna reklam är för att vi ska tycka synd om dem, när de själva har satt sig i den positionen, bestarna nere i Afrika. Varför ska vi hjälpa till? Inte fan ska man behöva bidrag för att inte spöa/mörda frugan? Eller att omskära sin dotter? Det är deras jävla kultur det är fel på. Ändra på den istället så kanske det blir bättre, så kanske de får pengar över till mat istället för problem de skapar själva.

Diskussionsunderlag: Vad tycker ni om reklamen? Vad tycker ni om att de ska behöva bidrag/hjälp från andra länder för att inte ha ihjäl varandra?
Citera
2011-07-12, 21:35
Medlem
CMs avatar
Jag kan väl tycka att slutet är värst.

"Det som inte händer har ett pris. Det kostar bara 50:-"

Om jag betalar 50 spänn, så upphör alla bisarra och efterblivna kulturyttringar som kvinnlig omskärelse (manlig dito på spädbarn verkar dock vara PK märkligt nog), barnprostitution, mord och liknande.
Analfabetism och andra problem upphör att existera. Det vore verkligen något att offra 50 spänn för.

Jag tillåter mig dock faktiskt att tvivla på den saken.

Det påminner lite om avlatsbrev, om du ger oss pengar så är du en god människa...

Ganska osmakligt faktiskt.
Citera
2011-07-13, 10:30
Medlem
brNs avatar
skönt att höra att du håller med mig! och du har så rätt när du säger att det vidrigaste är i slutet.
Citera
2012-11-17, 00:53
Medlem
burgertowns avatar
Svenska FN-förbundets "reklam" är, precis som ni skrivit, inget mer än ett avlatsbrev där du köper sinnesro. Även om 50 kronor inte avhjälper kulturella föreställningar och mord så skulle jag nog kunna betala bara för att slippa reklamen. Jag undrar hur många som (naivt?) har betalat in med tron att de hjälper flickorna när deras bidrag bara blir betalning för radioreklam.

Citera
2012-11-27, 15:54
Medlem
Gamlings avatar
Jag har hört deras reklam också, tror jag. Är det inte de som kör med; "Låtsas att du är en mina. I närheten leker några barn..." och så försöker de få folk att SMS'a 50 spänn till dem för att de ska röja minor.

Min första tanke var att det är en bluff-organisation. Dels beroende på sättet att få in pengar med SMS och dels med tanke på organisationens namn. "Svenska FN förbundet", har de någonting med FN (dvs Förenta Nationerna) att göra, eller försöker de bara åka snålskjuts?
Vet någon någonting om denna organisation?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in