2011-07-06, 21:52
Medlem
.zemuns avatar
Kön: Man
Ålder: 19-20

Längd och vikt: 179, 95kg

Smärtbeskrivning: Smärtan började i fästet på trapsen, gav mig sjuk huvudvärk för dagen, och sedan fortsatte till lite vänster sida utav patten(då jag trodde problemet var hjärtat, men EKG, hjärtlyssningen både fram och bak visade att det inte var några problem alls), och nu är det vänstra skulderbladet som är problemet. Det gör ont strax nedanför/under skulderbladet. Lite svårt och precisiera svaret, men där ungefär. Detta strålar lite på framsidan utav kroppen, samt ut i nacken just nu.

Träning: 6 dagar i veckan, 1.5 timme per pass. Ändrat schemat helt efter jag varit sjuk m.m.

Medicin: Inte för detta, nej. Har inte tagit tabletter på länge.

Provocerar hostning/nysning/krystning dina besvär i ryggen? Nej.
Domningar i ben eller fötter? Nej.
Svårighet att gå på tå eller häl? Nej.
Domning i underliv? Nej.
Påverkan på blåsa/tarm (svårt att hålla tätt eller tömma)? Nej.

Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning och i sånt fall vad ha skett? Inte ännu, bokade tid hos en massör imorgon, så ska hon kolla på det.

Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär: Stress, panik, ångest, astma.

Övrigt: Jobbar inom industri och har sen i måndags burit tunga grejer, lyft på kanske lite fel sätt, samt tränat ryggen relativt hårt i tisdags.

Nå, kan detta vara muskelknut eller vad kan problemet vara?
Citera
2011-07-07, 09:40
Medlem
ramsays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .zemun
Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning och i sånt fall vad ha skett? Inte ännu, bokade tid hos en massör imorgon, så ska hon kolla på det.

Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär: Stress, panik, ångest, astma.

Nå, kan detta vara muskelknut eller vad kan problemet vara?

Mest troligt beror det på dessa tre faktorer, låter som du har muskelspänningar. Har du fått dom tre diagnostiserade ? Ingen medicinsk behandling ? Vänd dig till vårdcentralen.
Citera
2011-07-07, 19:18
Medlem
.zemuns avatar
Ja, såhär är det. Jag har blivit rygg lättare, det var två muskelknutar på varje sida utav ryggen, + någon extra knöl som jag ej hann undersöka idag nere vid korsryggen.

Jag har även blivit rikare personlig massör. Vi ska undersöka min knöl längre ner nästa vecka, jag nöjde mig med att ont som jag hade i ryggen försvan. Jag skulle ha fortsatt ont lite under kvällen, men redan imorgon förhoppningsvis ska det försvinna helt, dock känner jag inte av mycket nu heller.

Problemet var stressen på jobbet, samt hemma. Tar inga mediciner då det inte är så allvarligt.

.z
Citera
2011-07-08, 11:16
Medlem
Eldamyckes avatar
Painkillers som alvedon kan underlätta för dig då det hjälper dig att slappna av i en spänd muskel. Ofta spänner man sig mer om man har ont.
Tänk på hållningen!

Massören du går till, är det en napprapat eller sjukgymnast? Om inte, BYT

En bra grej att köra på gymmet är pilbågen (nu hittar jag ingen länk).
Den går ut på att dra i en kabel kross som är placerad något under axelläge. Därifrån drar du ena armen till dig i en "spänna-pilbåge-rörelse" och medroterar med höften.

Du ska såklart inte fläska på utan dra många gånger istället, syftet är framförallt att bygga rörlighet och utåligheten i musklerna mellan skulderbladen. Detta gör ju också att muskeln får lättare att slappna av.
Citera
2011-07-08, 14:05
Medlem
.zemuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eldamycke
Painkillers som alvedon kan underlätta för dig då det hjälper dig att slappna av i en spänd muskel. Ofta spänner man sig mer om man har ont.
Tänk på hållningen!

Massören du går till, är det en napprapat eller sjukgymnast? Om inte, BYT

En bra grej att köra på gymmet är pilbågen (nu hittar jag ingen länk).
Den går ut på att dra i en kabel kross som är placerad något under axelläge. Därifrån drar du ena armen till dig i en "spänna-pilbåge-rörelse" och medroterar med höften.

Du ska såklart inte fläska på utan dra många gånger istället, syftet är framförallt att bygga rörlighet och utåligheten i musklerna mellan skulderbladen. Detta gör ju också att muskeln får lättare att slappna av.
Jag försöker och undvika medicin så mycket som det går, därför jag ej behandlas med något mot stressen/ångesten/paniken heller! Men i värsta fall, kör jag ner alvedon och dämpar smärtan!

Massören är en napprapat, vilket är bra antar jag?

Jag ska testa den övningen, sen ska jag kolla med min massör vad jag kan göra mer för övningar för och slippa allt skit med knutar osv.

Tack för svaret!!

.z
Citera
2011-07-09, 22:34
Medlem
Eldamyckes avatar
Hoppas det löser sig!

Håll oss uppdaterade, är nyfiken på hur det går med din rygg
Citera
2011-07-11, 19:51
Medlem
.zemuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eldamycke
Hoppas det löser sig!

Håll oss uppdaterade, är nyfiken på hur det går med din rygg

Jotack, det är mycket bättre än vad det var för nån dag sen bara.

Ryggen mår bra, har hunnit köra ett lätt pass rygg sen massagen, och passet gick bra till, inte ont någonstans, imorgon kör vi ett lite hårdare pass och ser hur det känns..

Jag har fortfarande LITE värk till och från i ryggen på vänstra sidan bakom skulderbladet, men det är oftast på jobbet när jag burit tungt och sedan stretchat lite..

Jag har kollat lite, och det är i princip "Teres major" och "trapezius" som jag kan känna smärtan av vid, fast längre ner på trapsen typ.. Känns dock mer som att det kommer längre "inifrån", så jag tippar väl på teres major.. Jag ska som sagt till massören igen, och be om och kolla upp detta lite extra noga. Vem vet, kanske är något annat som spökar, som kanske endast går och se på röntgen.

Fast så långt behöver jag nog inte gå, hoppas jag. Det gör som sagt ont bara lite då och då, ibland händer det att jag inte ens får ont, vilket är skönt.

EDIT: hittade just en ännu närmare muskel där det gör ont som sagt, infraspinatus heter den.
.z
Senast redigerad av .zemun 2011-07-11 kl. 19:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in