2012-06-07, 19:53
Måste slå hål i vissa myter här. En fisketillsyns man får inte beslagta din fiskeutrustning om han är själv på plats och hänvisas till att inte ingripa. Detta för att det kommer stå ord mot ord när ärendet går vidare om tjuvfiskaren/tjuvfiskarna hävdar att dom tex bara var vid platsen och inte var där trots att dom fiskade. Däremot om dom är två stycken tillsyns män med brickor så kan dom ingripa, beslagta utrustning och sätta dit dig enklare eftersom då är dom två mot dig och vittnar med varandra/ för varandra mot tjuvfiskarna och då kan det hålla i bevisväg. http://www.dt.se/nyheter/ludvika/1.4...e-i-ragastjarn notera i denna artickel, här var dom två tillsyns män som tog dom och kunde få de till domstol. Till syns män har ingen rätt att kolla din packning, tex i väskor osv, dom får inte heller kolla i din bil eller så eftersom dom inte har behörighet för de. Så snabbt in med grejerna i packning eller bilen ifall ni tänker tjuvfiska och ni får syn på tillsyns män, ett smidigt teleskop spö vid tex en tjärn med ädelfisk rekommenderas , samt ryggsäck eller väska för att snabbt få in fiskespön, drag, eventuell fisk mm. Om man ska gå helt juridiskt sett så får även inte polisen kolla din väska eller bil ifall inga bevis finns, att dom tex inte sett dig tjuvfiska eller liknande vilket dom nästan aldrig får om du är snabb med sakerna när du får syn på tillsyns männen. Har själv gått utbildningen till tillsyns man så har läst allt vad det innebär på kursen. Om du som fiskare känner till dina rättigheter och står på dig så är det jäkligt svårt för en tillsyns man att sätta dit dig, tragiskt egentligen men sant. kan tillägga att jag vid ett enda tillfälle stött på en tillsyns man under alla åren jag har fiskat och det var vid en känd sträcka vid ett lax vatten och jag hade naturligtvis fiskekort. Oftast om du nu under alla omständigheter skulle råka bli tagen så kan jag säga att böterna ligger på 1500 kr för tjuvfiske i tex tjärnar, älvar där det finns ädelfisk. Under alla år som jag har fiskat och köpt fiske kort skulle den böter summan vara en väldigt liten peng med jämförelsen på dom pengarna jag betalat för alla sorters fiske kort. Kan tillägga att många tjärnar eller dom flesta ägs eller arenderas av ideella fiskevårdsföreningar som jag måste säga allt för sällan patrullerar med två tillsyns män då många av dom som sitter där i föreningarna inte är utbildade tillsyns män och blir tvungna att hyra in tillsyns män och det blir alldeles för dyrt att kontrollera fiske platserna regelbundet och gör att det blir väldigt sällan som vatten dragens fiskare kontrolleras på fiskekort. Så länge du känner till dina rättigheter som tjuvfiskare och står på dig så är chansen ytterst liten att du åker dit. Om du nu skulle åka dit av två tillsyns män under några omständigheter och blir polisanmäld för de så är chansen ändå ytterst liten att du åker dit och får något straff för de, polisen prioriterar inte tjuvfiske i så liten omfattning som tex kan ske i en tjärn, dom anmälningarna läggs ner rätt så snabbt. Om ni vill fråga om nått så är det bara att ställa era frågor, jag svarar så gott jag kan angående tjuvfiske. OBS ! Det här är fakta jag lägger fram angående tjuvfiske och härmed uppmanar jag inte på nått sätt att tjuvfiska. Jag lägger bara fram fakta och informerar angående tjuvfiske.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/bar...skare-straffas
http://www.dn.se/nyheter/sverige/bar...skare-straffas
Senast redigerad av mrgoodboy 2012-06-07 kl. 19:59.
Senast redigerad av mrgoodboy 2012-06-07 kl. 19:59.