2012-06-07, 19:53
Medlem
Måste slå hål i vissa myter här. En fisketillsyns man får inte beslagta din fiskeutrustning om han är själv på plats och hänvisas till att inte ingripa. Detta för att det kommer stå ord mot ord när ärendet går vidare om tjuvfiskaren/tjuvfiskarna hävdar att dom tex bara var vid platsen och inte var där trots att dom fiskade. Däremot om dom är två stycken tillsyns män med brickor så kan dom ingripa, beslagta utrustning och sätta dit dig enklare eftersom då är dom två mot dig och vittnar med varandra/ för varandra mot tjuvfiskarna och då kan det hålla i bevisväg. http://www.dt.se/nyheter/ludvika/1.4...e-i-ragastjarn notera i denna artickel, här var dom två tillsyns män som tog dom och kunde få de till domstol. Till syns män har ingen rätt att kolla din packning, tex i väskor osv, dom får inte heller kolla i din bil eller så eftersom dom inte har behörighet för de. Så snabbt in med grejerna i packning eller bilen ifall ni tänker tjuvfiska och ni får syn på tillsyns män, ett smidigt teleskop spö vid tex en tjärn med ädelfisk rekommenderas , samt ryggsäck eller väska för att snabbt få in fiskespön, drag, eventuell fisk mm. Om man ska gå helt juridiskt sett så får även inte polisen kolla din väska eller bil ifall inga bevis finns, att dom tex inte sett dig tjuvfiska eller liknande vilket dom nästan aldrig får om du är snabb med sakerna när du får syn på tillsyns männen. Har själv gått utbildningen till tillsyns man så har läst allt vad det innebär på kursen. Om du som fiskare känner till dina rättigheter och står på dig så är det jäkligt svårt för en tillsyns man att sätta dit dig, tragiskt egentligen men sant. kan tillägga att jag vid ett enda tillfälle stött på en tillsyns man under alla åren jag har fiskat och det var vid en känd sträcka vid ett lax vatten och jag hade naturligtvis fiskekort. Oftast om du nu under alla omständigheter skulle råka bli tagen så kan jag säga att böterna ligger på 1500 kr för tjuvfiske i tex tjärnar, älvar där det finns ädelfisk. Under alla år som jag har fiskat och köpt fiske kort skulle den böter summan vara en väldigt liten peng med jämförelsen på dom pengarna jag betalat för alla sorters fiske kort. Kan tillägga att många tjärnar eller dom flesta ägs eller arenderas av ideella fiskevårdsföreningar som jag måste säga allt för sällan patrullerar med två tillsyns män då många av dom som sitter där i föreningarna inte är utbildade tillsyns män och blir tvungna att hyra in tillsyns män och det blir alldeles för dyrt att kontrollera fiske platserna regelbundet och gör att det blir väldigt sällan som vatten dragens fiskare kontrolleras på fiskekort. Så länge du känner till dina rättigheter som tjuvfiskare och står på dig så är chansen ytterst liten att du åker dit. Om du nu skulle åka dit av två tillsyns män under några omständigheter och blir polisanmäld för de så är chansen ändå ytterst liten att du åker dit och får något straff för de, polisen prioriterar inte tjuvfiske i så liten omfattning som tex kan ske i en tjärn, dom anmälningarna läggs ner rätt så snabbt. Om ni vill fråga om nått så är det bara att ställa era frågor, jag svarar så gott jag kan angående tjuvfiske. OBS ! Det här är fakta jag lägger fram angående tjuvfiske och härmed uppmanar jag inte på nått sätt att tjuvfiska. Jag lägger bara fram fakta och informerar angående tjuvfiske.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/bar...skare-straffas
Senast redigerad av mrgoodboy 2012-06-07 kl. 19:59.
Citera
2012-07-27, 22:31
Medlem
Kan ju dela med mig av vad som hände mig för en massa år sen, oddsen för att åka dit på detta är ju skyhöga om man nu inte gör det organiserat, men har man otur har man, och det hade jag...

Torskade hur som helst när jag fiskade i en älv i Norrbotten på fel plats och på fel tid. 2 poliser kom fram ur skogen, jävligt otippat faktiskt och överraskad blev man. Men tagen på bar gärning alltså. Snutarna hade faktiskt svårt att veta vad dom skulle göra då dom aldrig åkt på nåt liknande tidigare men efter lite samtal till stationen så höll dom förhör och beslagtog fiskespöt men fick behålla allt annat.

Straffet blev som ovan nämde dagsböter på 30 dagar x 50 kr , alltså 1500 kr men detta är ju inkomstbaserat så det är inget grundstraff. Straffet gick under en lag som hette brott mot "specialstrafflagen". Lät ju jävligt krystat. Sen fick jag pynta 500 spänn till brottsofferfonden (!). Haha att en fisk kan klassas som ett brottsoffer Mitt dyra spö skulle ju egentligen ha sålts på auktion sen men efter lite tjat och gnäll så fick jag tillbaka det efter 7 månader.
Senast redigerad av bstwenty 2012-07-27 kl. 22:33.
Citera
2013-07-12, 14:08
Medlem
Jahapp, då har man åkt dit för tjuvfiske då...
Stod ca 50-75 meter på fel sida om en skylt, som jag f.ö inte observerat, vid Ringhals kylvattenutsläpp.
Blev av med spö och rulle, samt att en polisanmälan upprättades.
Hade inte fått någon fisk då de uniformerade typerna dök upp och förstörde en annars fin kväll.
Undrar just vad påföljden kan bli, är det 30-40 dagsböter som är standard?
Eller finns det kanske tilloch med chans att åklagarn avskriver målet av en eller annan anledning?

Enligt en av kustbevakarna fanns chansen att få tillbaka spöt, men det var något som åklagaren beslutade om. Vad kan han grunda ett sådant beslut på?

Nåväl, får la börja spara ihop till de troliga böterna och läsa skyltar betydligt noggrannare i framtiden...
Citera
2013-07-18, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ant2000
Jahapp, då har man åkt dit för tjuvfiske då...
Stod ca 50-75 meter på fel sida om en skylt, som jag f.ö inte observerat, vid Ringhals kylvattenutsläpp.
Blev av med spö och rulle, samt att en polisanmälan upprättades.
Hade inte fått någon fisk då de uniformerade typerna dök upp och förstörde en annars fin kväll.
Undrar just vad påföljden kan bli, är det 30-40 dagsböter som är standard?
Eller finns det kanske tilloch med chans att åklagarn avskriver målet av en eller annan anledning?

Enligt en av kustbevakarna fanns chansen att få tillbaka spöt, men det var något som åklagaren beslutade om. Vad kan han grunda ett sådant beslut på?

Nåväl, får la börja spara ihop till de troliga böterna och läsa skyltar betydligt noggrannare i framtiden...

Åkte du dit för olagligt eller olovligt fiske? Det är väl en skillnad där? 30-40 dagsböter låter hiskeligt mycket oavsett, hoppas verkligen inte brottet kan rendera ett sånt straff Men eftersom det går till åklagare antar jag att det eventuellt (!) handlar om dagsböter. Kan tänka mig att det ofta inte blir nånting alls dock.

Löjligt att åka dit utanför ringhals också. Har själv fiskat där (både innanför och utanför skyltarna). Fattar helt enkelt inte varför de har fiskeförbud där, det är ju ett kylvattenUTSLÄPP. Vore värre om man fiskar på andra sidan, vid intaget. Där ska det verkligen va förbud! Men på utsläppssidan är det bara löjligt ju.
Tråkigt för dig, lider med dig över att bli av med grejerna med

Btw, vet du om det skymtats nån bonito där än iår?
Citera
2013-07-22, 08:04
Bannlyst
Du blir av med fiske redskap, även bilen kan i värsta fall bli konfiskerad eller vad det heter som du använt samt böter. Köp ett fiskekort bara, kostar inte många kronor
Citera
2013-07-26, 21:17
Medlem
Maxthons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
Du blir av med fiske redskap, även bilen kan i värsta fall bli konfiskerad eller vad det heter som du använt samt böter. Köp ett fiskekort bara, kostar inte många kronor

Problemet är att det inte går att köpa ett fiskekort till en privatägd kräftdamm ute i skogen
Citera
2013-07-26, 21:26
Medlem
jävla ungdomar som tror att allt är som piratebay. den fisken ni tar försvinenr ju faktiskt den blir inte magiskt kopierad så nästa som betalt fiskekort kan få den. än värre i privata sjöar där folk har betalat för att släppa i fisk
Citera
2013-07-26, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WladCorn
jävla ungdomar som tror att allt är som piratebay. den fisken ni tar försvinenr ju faktiskt den blir inte magiskt kopierad så nästa som betalt fiskekort kan få den. än värre i privata sjöar där folk har betalat för att släppa i fisk

Haha, gott skratt men väldigt sant!

Ungefär som om man skulle tycka det var OK att plocka grannens pilsner på altanen...
Citera
2013-07-26, 21:41
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeyturken
Har kollat runt på div forum men inte riktigt fått grepp på vad straffet för tjuvfiske är!

Nån som VET och inte bara tror eller har hört från en kompis morsas syrras kusin att det var dödsstraff för tjuvfiske.

Straff för att ha tjuvfisket 20 kg kräftor?
Straff för att ha fiskat upp 5 abborrar utan fiskekort?
Straff för att ha fiskat med nät eller liknande?

Och nej hota inte med arga bönder för dom är jag inte rädd för, bara frågan vad det blir för straff.
Får dom tex ta bilen och redskap?
Läs lagen och kolla upp praxis ditt jävla hittehjon.
Citera
2013-07-26, 23:01
Medlem
bax88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WladCorn

Käft på dig gubbjävel, är nog fan mest medelålders män som inte betalar fiskekort, för att inte tala om att de nackar de mesta de drar upp.
Citera
2013-08-23, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vredesmodet
Åkte du dit för olagligt eller olovligt fiske? Det är väl en skillnad där? 30-40 dagsböter låter hiskeligt mycket oavsett, hoppas verkligen inte brottet kan rendera ett sånt straff Men eftersom det går till åklagare antar jag att det eventuellt (!) handlar om dagsböter. Kan tänka mig att det ofta inte blir nånting alls dock.

Löjligt att åka dit utanför ringhals också. Har själv fiskat där (både innanför och utanför skyltarna). Fattar helt enkelt inte varför de har fiskeförbud där, det är ju ett kylvattenUTSLÄPP. Vore värre om man fiskar på andra sidan, vid intaget. Där ska det verkligen va förbud! Men på utsläppssidan är det bara löjligt ju.
Tråkigt för dig, lider med dig över att bli av med grejerna med

Btw, vet du om det skymtats nån bonito där än iår?

"Brott mot fiskelagen" var rubriceringen.
30 dagsböter a´ 260:- plus 500 till brottsofferfonden (!) blev det. Plus att utrustningen blev förverkad...

Suger ju purjo, rent ut sagt...
Citera
2018-06-04, 11:48
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrgoodboy
Måste slå hål i vissa myter här. En fisketillsyns man får inte beslagta din fiskeutrustning om han är själv på plats och hänvisas till att inte ingripa. Detta för att det kommer stå ord mot ord när ärendet går vidare om tjuvfiskaren/tjuvfiskarna hävdar att dom tex bara var vid platsen och inte var där trots att dom fiskade. Däremot om dom är två stycken tillsyns män med brickor så kan dom ingripa, beslagta utrustning och sätta dit dig enklare eftersom då är dom två mot dig och vittnar med varandra/ för varandra mot tjuvfiskarna och då kan det hålla i bevisväg. http://www.dt.se/nyheter/ludvika/1.4...e-i-ragastjarn notera i denna artickel, här var dom två tillsyns män som tog dom och kunde få de till domstol. Till syns män har ingen rätt att kolla din packning, tex i väskor osv, dom får inte heller kolla i din bil eller så eftersom dom inte har behörighet för de. Så snabbt in med grejerna i packning eller bilen ifall ni tänker tjuvfiska och ni får syn på tillsyns män, ett smidigt teleskop spö vid tex en tjärn med ädelfisk rekommenderas , samt ryggsäck eller väska för att snabbt få in fiskespön, drag, eventuell fisk mm.
Det finns något som heter kamera vilket ger mer objektiva bevis än två fisketillsynsmäns vittnessmål. Så man kan mycket väl beslagta utrustning själv.

Jag har både kroppsmonterad kamera och systemkamera med superteleobjektiv. Ser jag någon på långt håll så tar jag kort när de fiskar. Jag kan stå några hundra meter bort och ta några kort där de fiskar. Därefter går jag fram med min kroppsmonterade kamera. Jag har även en knappkamera där kameran i sig göms i bröstfickan och linsen är i knappen. Dock lite sämre kvalité och ingen skärm så man kan inte kolla filmen förrän man är hemma. Såg inga direkta fördelar med den kameran så jag har slutat använda den.

Citat:
Om man ska gå helt juridiskt sett så får även inte polisen kolla din väska eller bil ifall inga bevis finns, att dom tex inte sett dig tjuvfiska eller liknande vilket dom nästan aldrig får om du är snabb med sakerna när du får syn på tillsyns männen. Har själv gått utbildningen till tillsyns man så har läst allt vad det innebär på kursen. Om du som fiskare känner till dina rättigheter och står på dig så är det jäkligt svårt för en tillsyns man att sätta dit dig, tragiskt egentligen men sant. kan tillägga att jag vid ett enda tillfälle stött på en tillsyns man under alla åren jag har fiskat och det var vid en känd sträcka vid ett lax vatten och jag hade naturligtvis fiskekort. Oftast om du nu under alla omständigheter skulle råka bli tagen så kan jag säga att böterna ligger på 1500 kr för tjuvfiske i tex tjärnar, älvar där det finns ädelfisk.
1500 kr är minsta straffet (30 dagsböter á 50 kr). Det högsta är 30000 kr (30 dagsböter á 1000 kr). Det är ju inkomstbaserat.
Citat:
Under alla år som jag har fiskat och köpt fiske kort skulle den böter summan vara en väldigt liten peng med jämförelsen på dom pengarna jag betalat för alla sorters fiske kort. Kan tillägga att många tjärnar eller dom flesta ägs eller arenderas av ideella fiskevårdsföreningar som jag måste säga allt för sällan patrullerar med två tillsyns män då många av dom som sitter där i föreningarna inte är utbildade tillsyns män och blir tvungna att hyra in tillsyns män och det blir alldeles för dyrt att kontrollera fiske platserna regelbundet och gör att det blir väldigt sällan som vatten dragens fiskare kontrolleras på fiskekort. Så länge du känner till dina rättigheter som tjuvfiskare och står på dig så är chansen ytterst liten att du åker dit. Om du nu skulle åka dit av två tillsyns män under några omständigheter och blir polisanmäld för de så är chansen ändå ytterst liten att du åker dit och får något straff för de, polisen prioriterar inte tjuvfiske i så liten omfattning som tex kan ske i en tjärn, dom anmälningarna läggs ner rätt så snabbt. Om ni vill fråga om nått så är det bara att ställa era frågor, jag svarar så gott jag kan angående tjuvfiske. OBS ! Det här är fakta jag lägger fram angående tjuvfiske och härmed uppmanar jag inte på nått sätt att tjuvfiska. Jag lägger bara fram fakta och informerar angående tjuvfiske.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/bar...skare-straffas
Ja, tyvärr så prioriteras inte detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in