• 1
  • 2
2011-07-06, 09:07
Medlem
Jag har två saker jag undrar över:

När man ska flyga utomlands från en svensk flygplats, ser då passkontrollanten direkt om man är straffad och därmed finns i belastningssregistret? Om de gör det, blir det någon skillnad om brotten endast gett "små" böter via straffföreläggande? Och om dom ser det, gör dom någonting åt det? Ställer frågor/tar åt sidan/etc. Skulle nämligen vara mycket pinsamt om mitt kommande ressällskap förstod att jag har haft med polisen att göra.

Har tullen/passkontrollanter på flygplatser utanför EU tillgång till ens svenska belastningsregister?

Hoppas någon kan hjälpa till, är orolig inför detta
Citera
2011-07-06, 09:27
Medlem
skoningens avatar
Ingen chans att de ser det, isf skulle de totalmuddrat mig varje gång jag flyger och jag flyger mycket och det går alltid utan några konstigheter.
Citera
2011-07-06, 09:31
Bannlyst
Tullen har inga tillgångar på belastningsregister/efterlysning via EURES. Däremot har passmyndigheter det. Så skall du flyga från Sverige till ett icke EU land så kan de upptäcka eventuell efterlysning om den är nationell/internationell. Smidigast kommer man runt detta genom att välja flyg till ett EU land.
Citera
2011-07-06, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styx1
Tullen har inga tillgångar på belastningsregister/efterlysning via EURES. Däremot har passmyndigheter det. Så skall du flyga från Sverige till ett icke EU land så kan de upptäcka eventuell efterlysning om den är nationell/internationell. Smidigast kommer man runt detta genom att välja flyg till ett EU land.
Men detta gäller,om jag förstår dig rätt, endast efterlysningar/etc och inte att de ser ev. Småbrott man begått tidigare?
Citera
2011-07-06, 22:23
Medlem
Fel! Tullen en är en brottsbekämpande myndighet. Likt de andra brottsbekämpande myndigheterna har de tillgång till de register som personer finnas i om de är dömda eller misstänkta för brott.
Citera
2011-07-06, 22:35
Medlem
Anonymflashbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deken
Fel! Tullen en är en brottsbekämpande myndighet. Likt de andra brottsbekämpande myndigheterna har de tillgång till de register som personer finnas i om de är dömda eller misstänkta för brott.
Stämmer bra det.

Dock så sker inte en automatiskt samkörning mellan passagerarlistor och brottsregistret. Givetvis kan dock tullen (främst tullkriminalens personal) enkelt kontrollera någon i span- och brottsregistret.
Citera
2011-07-07, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymflashbackare
Stämmer bra det.

Dock så sker inte en automatiskt samkörning mellan passagerarlistor och brottsregistret. Givetvis kan dock tullen (främst tullkriminalens personal) enkelt kontrollera någon i span- och brottsregistret.
Okej, nu lät det ju inte lika lovande längre. Men vad är det troliga att de gör om de nu får för sig att jag ser lite suspekt ut och gör en slagning i belastningsregistret vid passkontrollen. Kommer de att skita i de "små" dommar jag har eller kommer de att börja fråga ut mig/dyl på plats?
Citera
2011-07-07, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skallen
Okej, nu lät det ju inte lika lovande längre. Men vad är det troliga att de gör om de nu får för sig att jag ser lite suspekt ut och gör en slagning i belastningsregistret vid passkontrollen. Kommer de att skita i de "små" dommar jag har eller kommer de att börja fråga ut mig/dyl på plats?

Vad är du dömd för och var ska du åka? Om du är dömd för grovt narkotikabrott och reser från Amsterdam, Sydamerika, Thailand eller annan knarkhub så kan det nog bli fråga om lite utfrågning.

Misshandel och Gran Canaria struntar de nog i.
Citera
2011-07-07, 11:02
Medlem
Anonymflashbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skallen
Det görs inga automatiska slagningar utan vid misstanke. Varför skulle just du stoppas? Det är klart att om du har massa narkotikabrott på dig eller smuggelrelaterade brott så lär de ju kolla på dig med förstoringsglas.

Hur många med narkotikadomar i bagaget tror du inte passerar landets gränser varje dag? Skulle bli ett jävla merjobb att kolla alla.
Citera
2012-07-26, 22:45
Medlem
Detta har även jag funderat på, jag förekommer i BR sedan 17 års ålder, och har med största sannolikhet även blivit inlagd i ASPen åtminstone en period.

Då jag varit ute och rest så har jag i 4 fall av 5 blivit utvald i tullen för noggrann kontroll.
Jag tycker det verkar väldigt konstigt om detta skulle vara en slump, många andra har ju rest utomlands 1 gång per år och Aldrig blivit inplockade för kontroll i tullen.

Var ett tag sen jag var utomlands nu, men snart ska jag iväg en sväng, skulle gärna vilja köpa med mig ett par teleskopbatonger hem, men jag gör nog bäst i att låta bli eftersom jag oftast blir inplockad i tullen.

Om de Inte har koll på inkommande passagerares register så begriper jag inte hur f-n de alltid kan välja ut mig för närmare kontroll, jag ser inte särskilt ärrad och hård ut.
Citera
2012-07-27, 07:44
Medlem
RoughsTowers avatar
Har sett på tv, främst om australien, där verkar dom helt ha koll på om du har skitit utan att torka dig eller inte fällt ner toaringen efter du har pissat. Minsta lilla och du kommer inte in. Lite lustigt med tanke på hur australien en gång i tiden var en straffkolloni.. =)

Såg dessutom ett program om USA där en "känd buse" från europa inte kom in i USA trots att han skulle besöka 60 Minutes eller var det nu var.

Så jag tror nog att dom har betydligt bättre koll än vad gemene man tror överlag...
Citera
2012-07-27, 10:12
Medlem
Slumlords avatar
Jag är också lite nyfiken på vad de ser egentligen. När man går förbi passkontrollen lägger de ju passet på någon slags scanner och tittar sedan på en skärm innan man får tillbaka passet och kan gå igenom. Jag tolkar det som att någon form av information visas på skärmen. Frågan är vad?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in