2010-01-16, 19:42
Medlem
Otroligt vad mycket intressanta grejer det finns i en håla som Boden känner mig dum som inte passade på att undersöka dessa under min lumpartid i Boden! men men, blir kanske en tur i sommar till Boden...

Någon som kan ge tips alt. vägbeskrivning till dessa bunkrar och dylikt?... please
Citera
2010-01-16, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av escombato
Otroligt vad mycket intressanta grejer det finns i en håla som Boden känner mig dum som inte passade på att undersöka dessa under min lumpartid i Boden! men men, blir kanske en tur i sommar till Boden...

Någon som kan ge tips alt. vägbeskrivning till dessa bunkrar och dylikt?... please

Liggande på mitt nattduksbord har jag en karta "Bodens fästning, karta&historik" utgiven av Statens Fastighetsverk. Där lär du hitta allt du behöver.

Upplagan var 15000 varav 11000 som bokbilaga i någon bok som jag köpte från Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek.

Hör med:

http://www.smb.nu/

Ev. kan de tipsa dig vidare. Möjligen värt att ringa turistinformationen inom Bodens kommun?
Citera
2010-04-04, 23:14
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xzapp
Annläggning x ska vara vätgasverket, var den ligger eller låg vet jag inte.
Det fetaste på Pagla var nog anläggnign 8 som alla staberna låg i. Den är plomberad sen nått år tillbaka.

det finns en lista här: http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?f=54&t=29090

Hörde att anläggning 8 ska vara tre gånger större än rödbergsfortet. Finns det någon grund för det? Hur väl plomberad är anläggningen i Paglaberget egentligen?
Citera
2010-04-07, 18:50
Medlem
nån som har nå updates om man kan ta sig in nånstans?? VILL IN!
Citera
2010-06-16, 15:49
Medlem
Ja de finns en anläggning som heter Anläggning X där vid Pagla. Flesta Bodensare känner till den så är ingen större hemlighet.
Låt oss säga att om de gick ett skarpt larm inuti den anläggningen så skickas nog Norrlands hela polis/militär styrka mot just de stället. De är inte svårt att gissa att de är fyllt av vapen, men hur mycket och vilka typ av vapen är bara spekulationer.

Nog finns de tunnlar här och var i Boden. Många är säkert bortglömda. Vet helt säkert att de gick en tunnel underifrån den byggnad som nu håller Norrbottensgruppen, Hemvärnet. Den gick från den byggnaden, under I19 och vidare till älven. Byggnanden ligger mitt emot I19.
Skulle användas som flykt tunnel ifall de blev bombade, undre halvan är värsta fortet som skulle tåla en del bomber medans övre är som ett vanligt hus. Tror stora delar av ledningsstaben höll till där under mitten av 1900-talet.
MEN den tunneln är nu riven pga att kommunen drog fjärrvärme genom området.

Vem vet vad som finns häromkring i staden. Finns många rykten, tex att de ska ligga en stridsvagn i en av sjöarna häromkring. Förvånar mig inte om mycket gammal ammonition/granater ligger dumpade i nån sjö nånstans.

Och nog finns de säkert en del hemligheter i skogarna häromkring, dolda ställen som har begravts och så vidare. Men är sånt som för alltid kommer hållas dolt, tills nån kanske bestämmer sig för att gräva nå hus eller dra fjärrvärme
Citera
2010-07-01, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BodenSwe
...Vem vet vad som finns häromkring i staden. Finns många rykten, tex att de ska ligga en stridsvagn i en av sjöarna häromkring. Förvånar mig inte om mycket gammal ammonition/granater ligger dumpade i nån sjö nånstans.

Och nog finns de säkert en del hemligheter i skogarna häromkring, dolda ställen som har begravts och så vidare. Men är sånt som för alltid kommer hållas dolt, tills nån kanske bestämmer sig för att gräva nå hus eller dra fjärrvärme

Stridsvagnen i sjön hörde jag talas om när jag fortfarande bodde i Boden på 70- och 80-talet, men i vilken sjö visste ingen med säkerhet, Aldersjön var dock en favoritkandidat.
Helt sant är däremot att det har legat en traktor eller lastbil i Aldersjön och den hade legat där lääänge.
När de rensade Aldersjön på 90-talet (tror jag det var) hittade man mycket riktigt en hel del "bomber och granater" och divere andra prylar som absolut inte ska ligga i en badsjö.
Citera
2010-07-01, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BodenSwe
Ja de finns en anläggning som heter Anläggning X där vid Pagla. Flesta Bodensare känner till den så är ingen större hemlighet.
Låt oss säga att om de gick ett skarpt larm inuti den anläggningen så skickas nog Norrlands hela polis/militär styrka mot just de stället. De är inte svårt att gissa att de är fyllt av vapen, men hur mycket och vilka typ av vapen är bara spekulationer...

Om jag har fattat rätt så var Anläggning X (10) detsamma som Vätgasverket (VGV i folkmun). Det finns inte kvar längre. Allt revs, togs bort och grävdes igen någon gång på 70-talet. Man kan se spår av anläggningen på berghällen som finns precis bakom platsen där det lilla huset/stugan stod.

VGV var beläget en bit nordväst om Ballonghallen. Själva vätgasverket fanns inne i berget. Framför berget, i en skogsglänta, fanns ett litet hus/stuga med en vanlig trädörr och två vanliga fönster. Fasaden var av ljusblåa eller möjligen ljusgröna eternitplattor. Det såg nästan ut som att det bodde någon där. Till vänster om huset fanns även en rund/oval blomrabatt som var kantad med runda stenar. Det fanns dock inga blommor i rabbaten och gräsmattan framför huset bestod mest av mossa, barr och jord. Det rätta namnet på en sån trädgård är nog "skogstomt".

Det till synes oskyldiga huset/stugan var ingången till vätgasverket inne i berget. En bit innanför dörren fanns en trappa som ledde rakt ner i underjorden och vidare in i berget bakom.
Citera
2010-07-01, 21:37
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abacus
Om jag har fattat rätt så var Anläggning X (10) detsamma som Vätgasverket (VGV i folkmun). Det finns inte kvar längre. Allt revs, togs bort och grävdes igen någon gång på 70-talet. Man kan se spår av anläggningen på berghällen som finns precis bakom platsen där det lilla huset/stugan stod.

VGV var beläget en bit nordväst om Ballonghallen. Själva vätgasverket fanns inne i berget. Framför berget, i en skogsglänta, fanns ett litet hus/stuga med en vanlig trädörr och två vanliga fönster. Fasaden var av ljusblåa eller möjligen ljusgröna eternitplattor. Det såg nästan ut som att det bodde någon där. Till vänster om huset fanns även en rund/oval blomrabatt som var kantad med runda stenar. Det fanns dock inga blommor i rabbaten och gräsmattan framför huset bestod mest av mossa, barr och jord. Det rätta namnet på en sån trädgård är nog "skogstomt".

Det till synes oskyldiga huset/stugan var ingången till vätgasverket inne i berget. En bit innanför dörren fanns en trappa som ledde rakt ner i underjorden och vidare in i berget bakom.

Fast helt rivet och plomberat kan det inte vara, eftersom porten in i berget vid vätgasverket är låst med hänglås och bevakad med någon form av larm. Har hört att det är en rörelsedeckare och att det kommer folk illa kvickt om man går för nära.
Citera
2010-07-01, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majava
Fast helt rivet och plomberat kan det inte vara, eftersom porten in i berget vid vätgasverket är låst med hänglås och bevakad med någon form av larm. Har hört att det är en rörelsedeckare och att det kommer folk illa kvickt om man går för nära.

Hmmm... en port i berget vid Vätgasverket har jag aldrig sett. Det enda jag såg under min tid som boende i området var trappan i huset/stugan som ledde rakt ner in mot berget.
Menar du kanske en lucka ovanpå berghällen?
Var tror du att Vätgasverket finns/fanns?
Jag vet att det finns portar som är låsta och bevakade i området men VGV är för länge sedan nedlagt och skrotat. Idag har kanske försvaret, eller någon annan, har byggt om bergrummet till nåt annat, men det vet inte jag. Vätgasverket finns inte kvar.
Det du har HÖRT om den saken är mest troligt en sammanblandning av två eller fler olika anläggningar.
Citera
2010-07-01, 22:23
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Hmmm... en port i berget vid Vätgasverket har jag aldrig sett. Det enda jag såg under min tid som boende i området var trappan i huset/stugan som ledde rakt ner in mot berget.
Menar du kanske en lucka ovanpå berghällen?
Var tror du att Vätgasverket finns/fanns?
Jag vet att det finns portar som är låsta och bevakade i området men VGV är för länge sedan nedlagt och skrotat. Idag har kanske försvaret, eller någon annan, har byggt om bergrummet till nåt annat, men det vet inte jag. Vätgasverket finns inte kvar.
Det du har HÖRT om den saken är mest troligt en sammanblandning av två eller fler olika anläggningar.

Jag tror att det fanns ungefär 300 meter nordväst om ballonghallen. Man åker in på en väg (där det står fordonstrafik förbjuden ) och sen in till höger är det en port där det står telebevakning eller vad det nu står. Sen uppepå berget sticker det upp en murad skorsten, men i övrigt är det den gamla vanliga varianten med asfaltstäckt bergshäll.

här tror jag att det ligger/låg. Det där är också källan till det där med larmet.
Citera
2010-07-01, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majava
Jag tror att det fanns ungefär 300 meter nordväst om ballonghallen. Man åker in på en väg (där det står fordonstrafik förbjuden ) och sen in till höger är det en port där det står telebevakning eller vad det nu står. Sen uppepå berget sticker det upp en murad skorsten, men i övrigt är det den gamla vanliga varianten med asfaltstäckt bergshäll.

här tror jag att det ligger/låg. Det där är också källan till det där med larmet.

OK, då har någon byggt om hela faderuttan.
Vägen in till VGV var en smal skogsväg som borde vara totalt igenvuxen och bortglömd idag.
Vägen till VGV gick in till vänster när man kom nerifrån på Paglavägen, förbi infarten till Radiobunkern (på höger sida), och sedan in till höger mot Ballonghallen. En bit innan Ballonghallen fanns/finns en liten skogsväg in till vänster. Där inne i skogen fanns VGV.
Den murade skorstenen känner jag inte igen. Svart asfalt på berghällen känner jag tydligt igen. Att det skulle vara bevakat känner jag inte alls igen.
Jag var där senast 2004 så någonting har hänt de senaste åren.
Menar du kanske Klintenfortet? Där fanns en ny vägbom och en skylt som tydligt sa att fotografering och överträdelse var förbjuden.
Citera
2010-07-03, 01:33
Medlem
Majavas avatar
Citat:
OK, då har någon byggt om hela faderuttan.
Vägen in till VGV var en smal skogsväg som borde vara totalt igenvuxen och bortglömd idag.
Vägen till VGV gick in till vänster när man kom nerifrån på Paglavägen, förbi infarten till Radiobunkern (på höger sida), och sedan in till höger mot Ballonghallen. En bit innan Ballonghallen fanns/finns en liten skogsväg in till vänster. Där inne i skogen fanns VGV.
Den murade skorstenen känner jag inte igen. Svart asfalt på berghällen känner jag tydligt igen. Att det skulle vara bevakat känner jag inte alls igen.
Jag var där senast 2004 så någonting har hänt de senaste åren.
Menar du kanske Klintenfortet? Där fanns en ny vägbom och en skylt som tydligt sa att fotografering och överträdelse var förbjuden.

Nej, jag menar vätgasverket. Ju mer jag tänker på det, desto orimligare blir din beskrivning som huvudingång. Skulle en fabrik ha som huvudingång ett litet hus? Det låter snarare som en nödingång... En tillverkningsindustri måste ju kunna ta in gods och då är ju en port närmast en nödvändighet. Något som finns på platsen jag har i åtanke. Det ser verkligen inte nybyggt ut, så någon ombyggnation sen 2004 har jag svårt att tänka mig. Däremot håller det på att hända något en bit ifrån porten, de fyller upp slänten med grus och sådant där nu som om de ska bygga ett hus där. Så var det inte när jag var där första gången för dryga året sen.

Vägbeskrivningen till platsen jag pratar om stämmer exakt med det du skriver, och det finns bara en tänkbar väg. Smal, gropig skogsväg med svag lutning uppåt. Dryga 300 meter lång. Vilket också stämmer väldigt bra med infoskylten på ballonghallen. Möjligtvis om vägen du tänker på går närmare Paglavägen, men det skulle innebära att den är längre ifrån vätgasverket än den nuvarande är...

Klintenfortet vet jag inte alls vilket det är faktiskt. Känner mest till forten efter deras geocachingnamn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in