2010-01-01, 19:54
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xzapp
Annläggning x ska vara vätgasverket, var den ligger eller låg vet jag inte.
Det fetaste på Pagla var nog anläggnign 8 som alla staberna låg i. Den är plomberad sen nått år tillbaka.

det finns en lista här: http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?f=54&t=29090

Vätgasverket låg några hundra meter norr om luftskeppshangaren. Är dock inte särskilt intressant, ser mest ut som om någon hällt ut massa asfalt över en berghäll, och alla ingångar var plomberade såvitt jag kunde se.
Citera
2010-01-02, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xzapp
Annläggning x ska vara vätgasverket, var den ligger eller låg vet jag inte.
Det fetaste på Pagla var nog anläggnign 8 som alla staberna låg i. Den är plomberad sen nått år tillbaka.

det finns en lista här: http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?f=54&t=29090

Var ligger dessa (anl 8 & 10)?
Gjorde lumpen i Boden under andra halvan av 80-talet, men har inte en susning om var dessa anläggningar ligger..

Fick tyvärr aldrig tillfälle att se något av forten under värnplikten. Det störde mig inte då, men desto mera nu...
Citera
2010-01-03, 00:42
Medlem
blotarns avatar
Tråkigt att de tömt Degerberget. Fanns en himla massa hemligheter där. Var placerad där under någon övning för många år sedan. Sett mycket och hört mycket. En del saker låter ju som skitsnack, men man vet ju aldrig.
Citera
2010-01-03, 00:56
Medlem
kolymas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av en vit man
Gjorde lumpen i Boden under andra halvan av 80-talet, men har inte en susning om var dessa anläggningar ligger..

Fick tyvärr aldrig tillfälle att se något av forten under värnplikten. Det störde mig inte då, men desto mera nu...

Anl. 8 låg här: http://hitta.se/LargeMap.aspx?z=1&mp=%3Cpts%3E%3Cpt%20x%3D%2217664 22%22%20y%3D%227317302%22%20i%3D%22http%3A//www.hitta.se/images/point.png%22%3E%3Ct%3EAnl%208%3C/t%3E%3C/pt%3E%3C/pts%3E
Citera
2010-01-03, 04:10
Medlem
Majavas avatar
Citat:

Är du blind eller bara dum? Jag skrev ju ett inlägg upp var anl. 10 låg/ligger! Ska man behöva peka på det åt dig också?
Citera
2010-01-03, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majava
Är du blind eller bara dum? Jag skrev ju ett inlägg upp var anl. 10 låg/ligger! Ska man behöva peka på det åt dig också?

Ja tydligen behöver du peka ut det åt mig, eftersom jag inte visste var luftskeppshangaren låg.

Nåja nu vet jag var det är. Tack för info.
Jag hoppas du är nöjd med den dryga tonen du har.
Citera
2010-01-03, 23:27
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Ja tydligen behöver du peka ut det åt mig, eftersom jag inte visste var luftskeppshangaren låg.

Nåja nu vet jag var det är. Tack för info.
Jag hoppas du är nöjd med den dryga tonen du har.

Var en sen timme, ber om ursäkt för tonen. Om du inte har besökt luftskeppshangaren borde du göra det, det är en fascinerande byggnad.
Citera
2010-01-04, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majava
Var en sen timme, ber om ursäkt för tonen. Om du inte har besökt luftskeppshangaren borde du göra det, det är en fascinerande byggnad.

No worries!
Ska absolut hasa dit mitt vita arsle vid tillfälle..
Citera
2010-01-09, 00:48
Medlem
Någon som vill hänga med på upptäcksfärd??

Någon som är sugen på hänga med på upptäcksfärd?? hör av er isf på min mail eller msn direkt. tompy83@hotmail.com

skulle vara kul att ha nån med sig att upptäcka nya ställen. känner till en hel del ställen själv. hör av er. alltid kul med nya bekantskaper.

mvh tommy
Citera
2010-01-09, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av keeso
Hedens flygplats , kan ju inte vara så mycket bevakad nu , den är ju tagen ur krigsorganisationen , och fallskärms klubben håller till där!

Och var det gäller Boden så finns det enormt många bergsanläggningar. Och mycket annat.

när jag var på hedens flygbas för typ ett år sedan så kom de nå smågrabbar "lumpare" på motorcyklar och körde iväg oss. och stängde grindarna. sade att det var hemligt område. tror inte dom vet riktigt vad dom snackar om.
Citera
2010-01-09, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moppe
Okej, en till fråga som är en legend här i staden.
Det har alltid gått rykten om hemliga baser i bergen, och jag vet åtminstone en "inte så hemlig" mellan Luleå och Boden för flygledarna ifall det blir krig.
Det ryktet som cirkulerar mest här är ett tågsystem under staden, alltså mellan alla större militärgarnisoner för transport av ja, militärgrejor.

Ingen som har hört något alls om något i Boden?

mellan boden och sävast gick det för några år sedan ett tågspär över luleåvägen. järnvägen gick in i berget. det är där area 66 nu har sitt lasergame.
Citera
2010-01-09, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av keeso
Alltså ett militär sjukhus under staden , låter som en myt ja. Men det finns förmodligen en mindre anläggning under jorden under befintligt sjukhus. Sedan finns det ett stort sjukhus mellan luleå/boden om jag inte minns fel. Kanske är under det?

Och att du skriver att anläggningar har "egen sjukavd" som är bra. Är ren smörja. Jag har själv varit inne i en del av militärens bergsanläggningar och dylikt. Och vet att det knappt finns, på de FÅ ställen detta finns är det inte fråga om mer än 1-2rum med mobila sjukvårds utrustning.

Och förmodligen är det som du säger att det där med krigsjukhus är upptrissat, och det finns någon avd under ett befientligt sjukhus som kan tas i bruk.
morsan har jobbat på sjukhuset. det är kulvertarna som utgör själva krissjukhuset. det är kulvertarna som skulle användas till patienter. fanns några rum. men dom är igenbommade med vanliga väggar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in