2004-11-01, 21:31
Medlem
_-?-_s avatar
*host* boden krigssjukhus *host* ligger inne/under staden
Citera
2004-11-01, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _-?-_
*host* boden krigssjukhus *host* ligger inne/under staden
Okej, det här låter verkligen intressant. Du har inte något mer att säga? Ta det över PM.
Citera
2004-11-03, 13:48
Medlem
Nu kan du köpa ditt egna fort i Boden och utforska det ordentligt

"Udda kvadratmetrar
Södra Åbergsfortet, som är en del av Bodens fästning, står med sina 3.500 kvm till ditt förfogande. Lokalen utgörs av insprängda berggångar.

För ytterligare information kontakta: förvaltare Mathias von Schlieben, Statens fastighetsverk.

Tel: 018 56 48 15 eller 070 234 85 69
E-post: mathias.von.schlieben@sfv.se "

http://www.sfv.se/cms/sfv/vara_fastigheter/sverige/bd_norrbottens_lan/Bodens_fastning.html

Mer info om bodens fort
http://www.sfv.se/cms/showdocument/documents/sfv/vara_fastigheter/Tidningen_340.pdf
Citera
2004-11-03, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostra
Nu kan du köpa ditt egna fort i Boden och utforska det ordentligt

"Udda kvadratmetrar
Södra Åbergsfortet, som är en del av Bodens fästning, står med sina 3.500 kvm till ditt förfogande. Lokalen utgörs av insprängda berggångar.

För ytterligare information kontakta: förvaltare Mathias von Schlieben, Statens fastighetsverk.

Tel: 018 56 48 15 eller 070 234 85 69
E-post: mathias.von.schlieben@sfv.se "

http://www.sfv.se/cms/sfv/vara_fastigheter/sverige/bd_norrbottens_lan/Bodens_fastning.html

Mer info om bodens fort
http://www.sfv.se/cms/showdocument/documents/sfv/vara_fastigheter/Tidningen_340.pdf

Om man ändå hade pengarna.
Men det är ännu ingen som har svarat om krigssjukhuset, ingen som vet eller?
Citera
2004-11-03, 18:13
Medlem
Finns förmodligen inte...

Citat:
Ursprungligen postat av moppe
Men det är ännu ingen som har svarat om krigssjukhuset, ingen som vet eller?
Utan att veta tror jag att det är osannolikt att det skulle finnas ett krigssjukhus på en plats som Boden. Dels för att de fasta anläggningarna, forten, hade sina egna ganska välutrustade sjukvårdsavdelningar och dels för att det verkar mycket dumt med ett sjukhus på en plats där det kan tänkas bli så hårda strider. Även om man inte får skjuta på sjukhus så bryr sig nog befälhavare så mycket om det om andra mål är tillräckligt stora och bomskott och atombomber bryr sig definitivt inte om konvensioner och rättigheter. Krigssjukhus är till för att ge mer kvalificerad vård under längre tid och skapligt lugna förhållanden. Boden skulle nog inte vara lugnt särskillt länge vid en invasion över Torne Älv. De skadade från striderna tas om hand av sina förbands förbandsplatser.
Är förvisso inte otroligt att det finns (fanns numera antar jag) några källarplan på sjukhuset som kunde användas i krig, ungefär som på Södersjukhuset. I alla fall tills striderna kom att rasa i själva staden.

Rent generellt finns ju alltid myterna att varenda mystisk dörr i källare och bergväggar rymmer endera det topphemliga skyddsrummet där regeringen ska sitta i krig, ett gigantiskt krigssjukhus eller ett stort förråd med massor av vapen och fordon. Verkligheten är tyvärr oftast inte lika spännade, vilket inte minst ofta visar sig i detta forum och på www.bunker.nu i deras forum.
Citera
2004-11-03, 18:33
Medlem
Nasonexs avatar
forten i boden är enkla att komma in i. åbergsfortet är enklast tror jag.. och stort så in i helvete. Vi var där i sommras. Inga skyltar med obehöriga äga ej tillträda, endast en låst bom som gör att man inte kan köra upp.. och ena dörren är redan uppbruten=) och dom bryr sig inte om att laga den... så för att komma in är det bara att klättra över ett stängsel.

rekommenderar att fara dit. delar av fortet är dock vattenfyllt och ibland kan det vara en schakt framför dina fötter som du inte ser. för det ser ut att vara 1 dm vatten överallt.

och krigssjukhuset. Det fanns något som kan kallas krigsjukhus i kulvertarna under gamla sjukhuset i boden, Garnisionssjukhuset.

Ska tydligen finnas feta salar där med sängar och operationssalar (nu är dom väl tomma) fast det sjukhuset som stod ovanjord jämnades med marken för några år sedan och allt grävdes över...fast det finns ju kvar där under.
Citera
2004-11-03, 19:07
Medlem
keesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smefan
Utan att veta tror jag att det är osannolikt att det skulle finnas ett krigssjukhus på en plats som Boden. Dels för att de fasta anläggningarna, forten, hade sina egna ganska välutrustade sjukvårdsavdelningar och dels för att det verkar mycket dumt med ett sjukhus på en plats där det kan tänkas bli så hårda strider. Även om man inte får skjuta på sjukhus så bryr sig nog befälhavare så mycket om det om andra mål är tillräckligt stora och bomskott och atombomber bryr sig definitivt inte om konvensioner och rättigheter. Krigssjukhus är till för att ge mer kvalificerad vård under längre tid och skapligt lugna förhållanden. Boden skulle nog inte vara lugnt särskillt länge vid en invasion över Torne Älv. De skadade från striderna tas om hand av sina förbands förbandsplatser.
Är förvisso inte otroligt att det finns (fanns numera antar jag) några källarplan på sjukhuset som kunde användas i krig, ungefär som på Södersjukhuset. I alla fall tills striderna kom att rasa i själva staden.

Rent generellt finns ju alltid myterna att varenda mystisk dörr i källare och bergväggar rymmer endera det topphemliga skyddsrummet där regeringen ska sitta i krig, ett gigantiskt krigssjukhus eller ett stort förråd med massor av vapen och fordon. Verkligheten är tyvärr oftast inte lika spännade, vilket inte minst ofta visar sig i detta forum och på www.bunker.nu i deras forum.

Alltså ett militär sjukhus under staden , låter som en myt ja. Men det finns förmodligen en mindre anläggning under jorden under befintligt sjukhus. Sedan finns det ett stort sjukhus mellan luleå/boden om jag inte minns fel. Kanske är under det?

Och att du skriver att anläggningar har "egen sjukavd" som är bra. Är ren smörja. Jag har själv varit inne i en del av militärens bergsanläggningar och dylikt. Och vet att det knappt finns, på de FÅ ställen detta finns är det inte fråga om mer än 1-2rum med mobila sjukvårds utrustning.

Och förmodligen är det som du säger att det där med krigsjukhus är upptrissat, och det finns någon avd under ett befientligt sjukhus som kan tas i bruk.
Citera
2004-11-03, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av keeso
Och att du skriver att anläggningar har "egen sjukavd" som är bra. Är ren smörja. Jag har själv varit inne i en del av militärens bergsanläggningar och dylikt. Och vet att det knappt finns, på de FÅ ställen detta finns är det inte fråga om mer än 1-2rum med mobila sjukvårds utrustning.

Jag var i Rödbergsfortet innan det städades ur och de hade ungefär vad man kunde förvänta sig av militären, ett rum liknande en operationssal, men med en bråkdel av utrustningen på ett modernt sjukhus, en liten sjuksal med några sängar och ett kontorsrum/mottagning. Säkert tillräckligt för ett fort. Intendenten kommenterade den med att det förmodligen inte skulle ha blivit så avancerade skador på fortets personal förrän de ändå blev totalt utslagna, så sjukavdelningen var lite överutrustad. De hade i alla fall minst en läkare krigsplacerad på varje fort. Självklart var sjukan lika gammalmodig som resten av fortet, dvs det mesta såg ut att vara från 60-talet eller tidigare.

Å andra sidan så har jag varit i gamla KA berganläggningar som helt saknat sjukvård, så det kan nog variera en hel del.
Citera
2004-11-03, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av keeso
Alltså ett militär sjukhus under staden , låter som en myt ja. Men det finns förmodligen en mindre anläggning under jorden under befintligt sjukhus. Sedan finns det ett stort sjukhus mellan luleå/boden om jag inte minns fel. Kanske är under det?

Och förmodligen är det som du säger att det där med krigsjukhus är upptrissat, och det finns någon avd under ett befientligt sjukhus som kan tas i bruk.

Då alla andra redan har svarat på det mesta, så kan jag säga att Sunderbyns sjukhus garanterat inte har något krigssjukhus. Även fast det är modernt och stort som fan, så finns det ingen chans att dom kunde gömma ett till sjukhus under hela allt.
Citera
2004-11-03, 21:01
Medlem
keesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smefan
Jag var i Rödbergsfortet innan det städades ur och de hade ungefär vad man kunde förvänta sig av militären, ett rum liknande en operationssal, men med en bråkdel av utrustningen på ett modernt sjukhus, en liten sjuksal med några sängar och ett kontorsrum/mottagning. Säkert tillräckligt för ett fort. Intendenten kommenterade den med att det förmodligen inte skulle ha blivit så avancerade skador på fortets personal förrän de ändå blev totalt utslagna, så sjukavdelningen var lite överutrustad. De hade i alla fall minst en läkare krigsplacerad på varje fort. Självklart var sjukan lika gammalmodig som resten av fortet, dvs det mesta såg ut att vara från 60-talet eller tidigare.

Å andra sidan så har jag varit i gamla KA berganläggningar som helt saknat sjukvård, så det kan nog variera en hel del.

Jag pratar militära moderna berganläggningar, inte fort som boden's fästning. Och jag har varit inne i rödbergsfortet också, och det är ju mer en sjukstuga än någonting som kan förknippas med sjukhus!
Citera
2004-11-03, 21:03
Medlem
keesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moppe
Då alla andra redan har svarat på det mesta, så kan jag säga att Sunderbyns sjukhus garanterat inte har något krigssjukhus. Även fast det är modernt och stort som fan, så finns det ingen chans att dom kunde gömma ett till sjukhus under hela allt.

Men gömma ett sjukhus , det funkar inte riktigt så. Vi pratar en avd , som skyddas vid eventuellt krig, tex att under markytan (källaren) på större sjukhus så finns det avdelningar som kan tas ibruk vid krig.
Citera
2004-11-05, 08:27
Medlem
_-?-_s avatar
Jag & några andra lumpare sprang i några tunnlar under/i närheten av fd. S3 & MekB19 med några befäl. Vi frågade vart en låst dörr gick och han sa att bakom den gick en lång tunnel som ledde till krigssjukhuset.
Han berättade i förbifarten att det låg ett krigssjukhus under jord i Boden och att det var dimensionerat för att vårda den mängd skadade som kunde uppstå i händelse av ofred.

Vart exakt vet jag inte eftersom jag inte direkt hade någon koll på vart vi var.
Men en bra gissning är att det ligger i närheten/under det vanliga sjukhuset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in