• 1
  • 2
2011-07-06, 01:37
Medlem
LightClouds avatar
Skulle du, ifall det inte vore en brottslig handling, klara av att dräpa en annan människa?

Det skulle kunna vara: Hämnd, Adrenalin, "Tycka det är en kul grej" eller liknande.

Förklaring: Ifall det inte vore ett brott att döda någon, hade du i sådana fall kunnat utföra ett sådant dåd utan att känna att samvetet brister.

Personligen: Nej, jag hade inte klarat av att göra det. Åtminstone inte ifall det hade gällt egen vinning eller annan orsak där mordet ifråga ej är baserat på ilska eller hat. Hade det gällt en hämnd av något slag, hade jag förmodligen resonerat annorlunda.

Vill gärna höra era åsikter och funderingar!

Mvh.
Citera
2011-07-06, 01:43
Medlem
WhoFortyTwos avatar
Nej, kanske i självförsvar men annars nej. Vill man hämnas finns det...bättre sett...
Citera
2011-07-06, 01:48
Medlem
Det beror ju helt på vad personen i fråga har gjort. Jag tror personligen inte att jag hade haft speciellt svårt att döda en annan människa. Och hur svårt det väl är eller blir efteråt vet man ju först när man testat.
Citera
2011-07-06, 01:55
Medlem
FEFBGs avatar
Nej det hade jag nog inte. Men jag hade nog inte haft lika svårt för att dräpa någon, se vikingarna etc
Citera
2011-07-06, 01:57
Medlem
elmisss avatar
Jag skulle inte klara det, och sedan samvetet efter skulle verkligen ta död på mig :/
Försöker glömma det, men ändå vet man om det hela tiden, det skulle säkert hemsöka mig i mina drömmar och när jag tänker sova...
Citera
2011-07-06, 02:02
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LightCloud
Skulle du, ifall det inte vore en brottslig handling, klara av att dräpa en annan människa?

Japp.

Varför skulle jag inte kunna göra det?
Citera
2011-07-06, 12:05
Medlem
Folkess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Japp.

Varför skulle jag inte kunna göra det?

Kom igen, det är inte som att du är så omedveten om att folk generellt kan känna obehag inför att mörda nån att du inte ens förstår frågeställningen...

Jag tror verkligen att jag skulle klara av det under rätt omständigheter. Men det är klart att man måste ha tillräckligt stark anledning, det är ju ingenting att klara av om man egentligen inte vill döda någon.
Citera
2011-07-08, 16:16
Medlem
Nej, knappast lagen som hindrar mig från att döda en annan människa.
Citera
2011-07-08, 23:43
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkes
Kom igen, det är inte som att du är så omedveten om att folk generellt kan känna obehag inför att mörda nån att du inte ens förstår frågeställningen...

Jo men så är ju folk generellt sett (i Sverige iallafall) rätt klena varelser som känner obehag inför det mesta.

Själv tillhör jag inte den gruppen, så jag ser inte vad för problem jag skulle ha med att utföra dådet ifråga. Det enda som hindrar mig är prospektet att behöva sitta i fängelse om jag åker fast, och i nuläget finns det ingen anledning att mörda någon som är värd tiden i bingen. Dock kan det komma att ändras beroende på omständigheterna.
Citera
2011-07-09, 00:28
Medlem
Det skulle jag nog kunna, under vissa omständigheter. Dessa skulle kunna vara: Självförsvar, försvar av närstående, hämnd (om personen gjort något tillräckligt allvarligt som tex dödat en familjemedlem). Dock så kan man aldrig veta om man skulle klara att göra något sådant. Hur man tänker om saker behöver inte vara i linje med ens handlingar och det vet man oftast inte förens man står inför situationen.
Citera
2011-07-09, 02:59
Medlem
Är lite oklar över frågeställningen. Menar du ett mord enbart grundat på ett genomtänkt beslut eller inkluderar du även instinktiva reflexer? Jag har lärt mig att alla människor som har en "normal" överlevnadsinstinkt är fullt kapabla att döda en annan människa om nöden kräver.
Citera
2011-07-09, 13:55
Medlem
VidrigaAnletes avatar
Ja, det skulle jag kunna.
Det ständiga hatet och känslan av obehag jag känner så fort jag lämnar mitt hem har gjort att jag dagligen funderar på just denna frågeställningen.
Det enda jag kan komma fram till och blir mer och mer säker på är att Ja, jag hade dödat människor om det inte hade varit olagligt.

Mvh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in