Citat:
Ursprungligen postat av Ikigai
Din resonemang fungerar utmärkt om man applicerar den på den som faktiskt är otrogen. En kvinna i ett förhållande som är otrogen kan inte förvänta sig annat från hennes partner utan att det blir dubbelmoral. Men jag tycker man måste skilja på den otrogna kvinnans moraliska ansvar och ansvaret som den tredje personen har, den som inte har ett förhållande alltså. Jag har svårt att tro att jag har dubbelmoral om jag ligger med någon när jag är singel samtidigt som jag förväntar mig att min framtida partner ska vara trogen mot mig eftersom jag kan fortfarande vara trogen i ett förhållande.
Jag ser fortfarande inte hur personen i förhållandet (i detta fallet kvinnan) inte bär hela ansvaret.
Jag har inte påstått att kvinnan ifråga inte skulle bära det primära ansvaret. Men nu var detta inte en ansvarsfråga utan en moralisk fråga.
Moral är en subjektiv sak när det kommer till kritan, således är den enda rimliga måttstocken att gå efter hur konsekvent en individ efterlever sin egna subjektiva moral eller inte.
Om vi tar ett annat exempel: Säg att du tycker att det är fel att döda andra människor och att du ställer dig i opposition emot folk som dödar andra människor. Är ditt moraliska ställningstagande då verkligen konsekvent om du är den som räcker över en pistol till en person som du vet kommer gå och ta livet av någon annan? Hur konsekvent är det att hävda att det är "fel" att mörda, men samtidig assistera någon annan som mördar?
Det blir moraliskt inkonsekvent och fullkomligt ohållbart. Och därför blir personen som hävdar att denne moraliskt anser att det är fel att mörda en hycklare.
Ett annat praktexempel är personen som säger att denne tycker att det är "fel" att döda djur, men som ändå glatt proppar i sig både hamburgare och korv med bröd för att "det är så gott". Om man nu var seriös med att anse att det är fel att döda djur så faller det på sin egen orimlighet att man stödjer en industri som livnär sig på att döda djur ekonomiskt.
Så då är frågan om personen i trådstarten anser att otrohet som fenomen är fel, eller om denne egoistiskt bara resonerar att otrohet bara är fel om det drabbar en själv, men aldrig annars. Och om så är fallet så har man ju med en ren och skär egoist att göra, och deras subjektiva moraliska ställningstaganden är per definition meningslösa eftersom att en egoist alltid kommer att vända kappan efter vinden på det sätt som gagnar egoisten bäst.